»Kolona vozil pred predorom Karavanke je dolga več kot deset kilometrov. Voznikom, ki se odpravljajo proti Kranjski Gori, svetujemo izvoz Lesce,« je bilo stalno opozorilo radijskih prometnih novic vse poletje, največkrat ob koncih tedna ali pred prazniki in po njih. Gnečo, gost promet, zastoje in skrhane živce voznikov je mogoče pričakovati tudi po poletni sezoni, ko se začne gradbena.

Iz Ljubljane v München? Misija nemogoče!

Včeraj so namreč začeli še zadnjo fazo prenove talnega oboka, ki bo trajala do 19. decembra. Tri mesece bo čez dan trajala polovična zapora predora, kar pomeni, da bodo vozila izmenično spuščali skozi predor vsake pol ure, pa še to le vozila višine največ 4,4 metra in širine 3 metre. Še huje bo ponoči, ko bodo predor zaprli za ves promet. Če torej želi voznik, recimo ob osmih zvečer, iz Ljubljane proti Münchnu, je to za visoka in široka vozila ter za vse tovornjake praktično nemogoče. Ponoči je namreč zaprt tudi avtocestni odsek Blagovica–Vransko.

Na Darsu voznikom delijo zgoščenke, kjer piše, da se lahko vozniki tovornjakov odločijo za pot proti Vidmu ali Gradcu. Proti Vidmu je pot nekajkrat daljša, proti Gradcu se ustavi pod Trojanami. Prehod čez Korensko sedlo je prepovedan za tovorna vozila, za osebna priporočajo še Ljubelj, za avtodome in prikolice pa Rateče. Ponoči se bo predor največkrat zaprl ob 23. uri, nekajkrat pa že ob 20. Pred odhodom na pot je torej priporočljivo pogledati na Darsove spletne strani.

A to še ni vse. Letos dela izvaja le slovenska stran in so vredna 1,6 milijona evrov. Že februarja se bo zgodba ponovila. Predor bo spet čez dan delno in ponoči v celoti zaprt en mesec, predvidoma od srede februarja do srede marca. Ta dela bodo skupna, to se pravi na naši in avstrijski strani, poleg tega, da bodo dokončali talne obloge, bodo postavili še novo prezračevanje. Ta del je vreden 11 milijonov, slovenski del 4,8 milijona evrov, vse bodo izvajala avstrijska podjetja. Vodilni partner, ki izbira gradbince, je namreč v tem primeru avstrijski Asfinag.

Predsednik sekcije za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije Andrej Klobasa je nad načrtovanjem Darsa, ki hkrati zapira avtocesto proti severu in proti vzhodu, milo rečeno ogorčen. »Avtoprevozniki bomo obstali. Na Videm se nihče ne bo vozil, ker ne moremo pokriti dodatnih stroškov. Marsikoga na Darsu bi bilo treba povprašati po zdravju. Čeprav je proti Štajerski ponoči urejen obvoz, ga tovornjakarji ne moremo uporabljati zaradi zapore mostu. Zadeve so nevzdržne!«

Poletje v znamenju zastojev pred predorom

»Dela v zvezi z nadgraditvijo prezračevanja v predoru Karavanke so nujna zaradi uskladitve predora z direktivo evropskega parlamenta in sveta o minimalnih varnostnih zahtevah za predore ter zaradi povečanja varnosti udeležencev v prometu ob morebitnih izrednih dogodkih v predoru,« o letošnjih obnovitvenih delih pravijo na Darsu.

Teh, izrednih dogodkov pa tudi poleti ni bilo malo. Nesreč v predoru, pokvarjenih vozil in podobnih zadev je bilo kar nekaj, večinoma pa so bile dolge kolone posledica plačevanja cestnine, kot pravijo na Darsu, pa tudi omejevanja prometa v predoru. Zakaj torej niso poskrbeli za več odprtih blagajn? »Do zastojev bi prišlo, tudi če bi bile odprte vse cestninske steze. Težava je namreč v tem, da ena predorska cev tolikšnega prometa 'ne požira'. Zato smo promet v konicah 'odmerjali' na cestninski postaji in ga postopno spuščali v predor ter s tem zagotavljali, kolikor je seveda v danih razmerah možno, normalen in varen potek prometa. Če bi bil promet v predoru pregost, je tudi večja možnost naletov, tako pa smo julija in avgusta zabeležili le tri oziroma štiri nalete. Tovrstni dogodki imajo namreč za posledico začasno zaprtje predora,« so razložili na Darsu. In še zanimivost: v povprečju skozi predor na dan zapelje 8574 vozil. Zadnjo avgustovsko soboto jih je 27.514, kar je več kot lani in še več kot predlani.

Najdaljši zastoji so bili letos dolgi tudi 13 kilometrov. Z avstrijske strani je bila dolga kolona 2. in 16. avgusta, z naše pa 16., 23. in 30. avgusta.

Druga cev šele po letu 2020

V luči vseh teh težav in zapor ter gneče je načrtovana druga cev predora Karavanke toliko bolj smiselna in težko pričakovana. »To drži, a sem prepričan, da take traparije, kot so jo na Darsu naredili s hkratno zaporo prometa na Karavankah in v Blagovici, počnejo namenoma. Da bi se pač obrnilo javno mnenje v prid dragi gradnji druge cevi,« je svoj pomislek izpostavil Andrej Klobasa.

Za zdaj poteka šele priprava za državni prostorski načrt, vse skupaj pa je treba redno usklajevati z Avstrijci. Druga cev naj bi stala okoli četrt milijarde evrov, »naš« delež je 44-odstoten, kolikor predora poteka po slovenski strani. »Zagotovo je rešitev gradnja druge cevi, vendar je treba opozoriti, da bo po zgraditvi nove predorske cevi sedanja predvidoma vsaj eno leto zaprta za promet zaradi temeljite obnove, tako da je predor z obema odprtima cevema pričakovati šele po letu 2020,« so pojasnili na Darsu.