Publika pod odrom je zaploskala. Na njem je nekdo, ki se je predstavljal kot čarovnik, pravkar napovedal, da bo v škatlo, v kateri je sedelo mlado dekle, zarinil večje število mečev. Le nekaj deset metrov stran sta si poslovneža iz Kitajske in Turčije segla v roke. Medtem ko je hostesa v zgodnjih dvajsetih vsakemu novemu obiskovalcu kot lajna razlagala, zakaj je palični mešalnik, ki ga je predstavljala, najboljši na svetu ta hip, se je v paviljonu vonj kave tepel z njenim parfumom in dišavami iz ponve.

»Dobrodošli na IFA, največjem sejmu zabavne elektronike na svetu,« obiskovalce pred vhodom 150.000 kvadratnih metrov velikega sejmišča v zahodnem delu Berlina pozdravljajo kilogrami brošur. V zadnjih letih so ključni del sejma z devetdesetletno tradicijo postali paviljoni z gospodinjskimi aparati. IFA, ki se bo končal jutri, je postal vsakoletno zbirališče vseh najpomembnejših igralcev na tem trgu. Med natanko 1538 razstavljalci tudi proizvajalci gospodinjskih aparatov in bele tehnike z vseh celin iščejo poti do novih distributerjev, si krepijo ugled in se borijo za vsak posel na osem milijard evrov velikem nemškem trgu, tretjem največjem na svetu. Samo lani je bilo v tej državi prodanih dobrih 17 milijonov aparatov, dober odstotek več kot v letu 2012. Kdor v zadnjih dneh ni bil v Berlinu, ne obstaja. In to v dobesednem pomenu besede. Letos tako na sejmu ni Fagorja. Še lani je imela družba, ki je v lasti baskovske kooperative Mondragon, na evropskem trgu štiriodstotni delež. A Fagor je novembra končal v stečaju, njegov delež pa so že v prihodnjih mesecih razgrabili konkurenti.

Ne prodajajo le aparatov, ampak tudi zgodbe

Tekma na trgu je neusmiljena, časa za počitek ni. Že površen sprehod po paviljonih priča o neusmiljenosti boja za pozornost poslovnežev in naključnih obiskovalcev. Pozabite na klasične razstavne prostore. Aparatov najnovejše generacije se ne umešča le v vgradne omare, ampak v – zgodbe. Logično je, da ritem igre na domačem terenu narekujejo Nemci. Izbrane hladilnike na odru Siemensovega paviljona prekriva »ledeno moder« elektronski dež. V Boschu z »molčečim sesalnikom« očitno stavijo na karto občutljivosti za hrup. Pri Mieleju se trudijo obiskovalce prepričati, da bodo lahko pralni stroj upravljali tudi iz službe. A tudi konkurenca ne zaostaja. Pomemben del Bekovega paviljona prerašča rastlinje. Sporočilo: urbano kmetovanje in varčevanje z energijo gresta z roko v roki. Povsem v drugo smer je šel kitajski Haier. Njegov paviljon kipi od glamurja: od prozorne površine pralnega stroja, ki razkriva modro razsvetljeno notranjost, do zaslona na dotik na vratih hladilnika z vsemi podatki o vrstah vin.

Tu poleg – v prvi ligi – je tudi Gorenje. Začetno prednost, paviljon v neposredni bližini Siemensovega, so v velenjski družbi – vsaj v očeh laika – več kot dobro izkoristili. Letošnja zgodba Gorenja je blagovna znamka Asko, »navdihnjena s Skandinavijo«, na kar obiskovalca ves čas opominjajo hladnejša izbira barv in detajli, recimo jelenji rogovi na stenah. »Gre za premijsko blagovno znamko, s katero prehajamo v segment luksuza. Na tem trgu moraš oddajati močne signale. Z Askom že danes ustvarjamo sto milijonov evrov prometa, daleč največ v ZDA in Avstraliji, ta znesek pa želimo v prihodnjih letih še podvojiti. Končni cilj je, da bomo z Askom do leta 2018 ustvarjali četrtino prihodkov,« v kratkem odmoru med številnimi sestanki s partnerji in kupci pove predsednik uprave Gorenja Franjo Bobinac.

Prihajajo vse bolj pametni aparati in roboti

Med paradnimi aduti na sejmu v Gorenju izpostavljajo novo generacijo kuhalnih pečic z upravljanjem na dotik, kuhališč z elektronsko krmiljenimi gorilniki in nap. Prav tako tudi pametno inovativno indukcijsko kuhališče IQ cook, ki je z magnetom pritrjeno na posodo in komunicira – da, prav ste prebrali – tako s ploščo kot z napo. »Trend v prihodnosti bo preprostost uporabe. A hkrati bo kuhanje še vedno užitek,« napoveduje Bobinac. Pomemben podatek je, da ima Gorenje v Berlinu veliko podporo tudi v svojem novem solastniku Panasonicu. Vodja japonske korporacije za Evropo Laurent Abadie je tako na sejmu poudarjal pomen partnerstva z Gorenjem. Z njim Panasonic med drugim razvija pralni stroj, ki bo sam izbral program pranja glede na količino perila in vrsto materialov. »Naši inženirji tesno sodelujejo s strokovnjaki iz Gorenja,« je dejal Abadie.

Tudi sicer je smer razvoja na področju gospodinjskih aparatov in bele tehnike bolj ali manj začrtana. Klasična bela tehnika se pospešeno umika pametni. Hkrati proizvajalci dajejo še večji poudarek energetski učinkovitosti in hrambi vode. Drugim ostane iskanje priložnosti v različnih nišah. Bodisi pri velikosti hladilnikov bodisi v različnih dizajnerskih rešitvah, na primer tako imenovanem retro slogu, z nekoliko zaobljenimi hladilniki v sprano modri ali zeleni barvi, poudarjenimi ročkami pri štedilnikih… Prihodnost je že tukaj. V gospodinjstva bodo v prihodnjih letih pospešeno prihajali roboti, ki bodo čistili okna, bazene, listje in tla, kosili travo (z avtomatičnim izklopom ob dežju)… Samo po oceni Boo-Keun Yoona, prvega moža Samsunga, bo trg naprav in programov za »pametna bivališča« že leta 2018 vreden okrog sto milijard ameriških dolarjev.