Apple bo na prodajne police kmalu (spet) poslal nov iphone, tokrat šestico. Samsungov paradni konj in glavni konkurent jabolku je pametni telefon galaxy serije S (najnovejša nadgradnja nosi številko 5); Apple poganja operacijski sistem iOS, Samsunga pa android. Galaxy S5 je po mnenju številnih strokovnjakov tehnološko in funkcionalno bolj dovršen (pa tudi malo cenejši) od iphona 5S. A proizvajalec prvega se spopada z upadom prodaje, drugi pa si je še za časa pokojnega Steva Jobsa na trgu utrdil ime izdelka, ki mu »ni enakega« pod tehnološkim ali bolje – potrošniškim soncem. Kaj je torej odločilno pri nakupu vrhunskega pametnega telefona – zmogljivost, imidž, cena ali pripadnost neki blagovni znamki? Telefon že dolgo ni več le sredstvo za (hitro) komuniciranje. Je modni dodatek. Statusni simbol. Religija.

Samo dva velika igralca

Poznavalec tehnologije in nekdanji urednik Connect.si Tomaž Kotnik se strinja, da sta na trgu »premium« pametnih prenosnih telefonov za zdaj le dva glavna igralca – Apple in Samsung. »Vsakokrat, ko Apple pridobi, Samsung izgubi, in obrnjeno. Padca prodaje slednji ni doživel zaradi novega iphona, padec je doživel, ker se je trgu androidnih telefonov v zadnjih nekaj letih pridružilo več novih proizvajalcev, ki prodajajo Samsungovim mobilnikom primerljive izdelke po polovični ceni, ne zaostajajo pa niti z oblikovno privlačnostjo.« Kitajski proizvajalci so, denimo, zelo dejavni, dirki pa se je pridružil še Amazon, ki bo v nekaj letih na račun svojih vsebin nedvomno postal mogočen igralec.

»Če kaj, potem Samsung tepe lastni ponos, ker se vztrajno stiska ob bok Applu z izdelki, ki nimajo Applove privlačnosti in občutka kakovosti izdelave. Večina ljudi, ki si lahko privošči prenosni telefon najvišjega cenovnega ranga, si bo kupila iphone. Zakaj? Ker se tudi čuti, da je kakovosten – občutek, ko ta mobilnik držiš v rokah, je pač drugačen od tistega, ko v rokah držiš plastični galaxy S5, za katerega pa Samsung zahteva podobno kupnino,« je prepričan Kotnik in dodaja, da je Samsung trenutno v sendviču med Applom, ki je zgoraj, in Kitajci, ki so spodaj.

Cook uspešnejši od Jobsa

Applu gre brez nekdanjega prvega moža Steva Jobsa začuda najbolje v vsej zgodovini podjetja, pred kratkim so njihove delnice celo dosegle novo rekordno vrednost. Tako je Tim Cook po treh letih na čelu Jabolka zaprl usta vsem dvomljivcem. »Cook je dal iphone Kitajcem, odkupil nazaj za 90 milijard dolarjev delnic podjetja, zaradi česar so investitorji vriskali od veselja, začel približevati Applove izdelke tudi ljudem s plitvejšimi denarnicami – na primer s produkti, kot sta iphone 5C in ipad mini – in pozabil na stare zamere z določenimi podjetji. Naj malo karikiram: če bi imel Apple sposobneža, kot je Tim Cook, za direktorja že v devetdesetih letih, nikoli ne bi zašel v škripce. Nikakor ni tako, da Apple prosperira le zaradi svojega imidža in 'vernikov' – tudi, a glavni razlogi uspeha so, da ima le nekaj, ne pa na tisoče naprav, odličen oblačni ekosistem, najboljšo trgovino aplikacij in izvrstno marketinško službo,« ugotavlja Kotnik.

Strokovnjak za informacijsko tehnologijo Miran Varga pa upad prodaje Samsungovih telefonov pripisuje zgolj »zlobnim jezikom«, ne pa padcu priljubljenosti znamke: »Prodajne številke so le odraz spreminjajočih se tržnih razmer. Če je bilo v preteklosti še mogoče reči, da sta Apple in Samsung postregla s tehnično boljšimi izdelki, bodisi z vidika strojne ali pa programske opreme, danes ni več tako. Tudi konkurenti so dokazali, da znajo narediti nadpovprečne izdelke, kar je ustvarilo znaten pritisk na cene premijskih telefonov.«

Resni konkurenti iz Kitajske

Varga meni, da se kljub temu, da bodo največji privrženci oziroma tako imenovani verniki vedno znova – in to ne glede na ceno – kupovali izdelke svoje najljubše znamke, čedalje več uporabnikov začenja obnašati racionalno in se odloča glede na svoje finančno stanje. »Zadnje različice premijskih telefonov vendarle niso uspele postreči s tako imenovanimi prebojnimi inovacijami, temveč le dodajajo funkcionalnosti, ki jih v praksi uporablja relativno malo uporabnikov, marketinški oddelki pa jih povzdigujejo v nebo. Razmerje moči med proizvajalci bi lahko spremenila le kakšna revolucionarna rešitev, a te ta hip ni na obzorju,« zaključuje Varga.

Poudarja še, da se v razmerah čedalje bolj zasičenega trga povsem logično vzpenjata dva kitajska velikana, Lenovo in Huawei, ki sta ubrala drugačen recept. Ponujata zelo dobre mobilne telefone, vendar tudi nekatere nadpovprečne modele prodajata po sprejemljivejših cenah. Predvsem finančno močni Lenovo, tako Varga, podprt z vojsko lastnih (in kmalu še Motorolinih) inženirjev ter dobrim ugledom v svetu računalništva, se zdi očiten kandidat za strm vzpon po lestvici najbolj uspešnih proizvajalcev mobilnih naprav.