»Če se vrnemo k osnovam, je v bistvu športno življenje precej enostavno. 'Jej, spi in treniraj', je znani preprosti slogan tudi čedalje priljubljenejše športne aktivnosti – teka. Prvo vodilo govori o prehrani - gorivu za telo. Od prehranske higiene je odvisno, kakšno bo gorivo za tekaški stroj. Vzamemo za primer avtomobil, ki deluje le na eno vrsto goriva. Niti na pamet nam ne pride uporabiti kaj drugega, kot le najkakovostnejše gorivo za našo slavno motorno igračko. Ali bo avtomobil deloval slabše s slabšim gorivom? Slednje posamezniki še vedno premalo upoštevajo pri sebi. Gre za vprašanje spoštovanja, » ugotavlja dr. Amonova.

Ko želi posameznik iz svojega telesa potegniti več

Takrat športno zelo zreli posamezniki že poiščejo pomoč celostnega metabolnega in prehranskega strokovnjaka, dodaja dr. Mojca Amon.

In če se vendarle tista povprečna pot nadaljuje? »Po vsej praksi se rezultati zaustavijo, psihično stanje teži k precejšnji labilnosti in nenazadnje, ker vsi delno tečemo tudi za lepo telo, začuda kljub treningom ni opazne spremembe v sestavi telesa (večinoma ni želenih rezultatov hujšanja), kar je pogosto posledica velike mere "toksičnosti" telesa. Telo je zastrupljeno. Čistilni servis (limfni, izločevalni, metabolni sistem) telesa je preobremenjen in prilagojen na polovičarstvo. Posledice omejitev in fizioloških prilagoditev lahko celo vodijo v kopičenje telesnih strupov, ki so lahko povod za nastanek patoloških izvidov.«

Tekač mora jesti

Brez goriva enostavno ne gre, še več, lahko je celo usodno, opozarja dr. Amonova.

»Kot je beseda tek lepo povezana z zdravjem, je brez hrane to početje kratkoročno celo zelo evforično, prijetno, nadvse pozitivno, dolgoročno pa lahko vodi v usodne krute zgodbe. Govorimo o popolni izčrpanosti telesa. Tek ni le trening. Dobri tekači se zavedajo, da dobri rezultati nastajajo šele v drugi polovici dneva, v odlični regeneraciji. Tu sta pomembna tako prehrana kot počitek. S počitkom mislimo 8 - 10 ur horizontalnega ležanja, ki razbremeni vitalne funkcije oziroma spanje in sprostitev uma, brezmiselnost ali miselno odtujitev od teka, v drugih besedah vsestranski interes in zaposlitev uma z drugimi tematikami, kot je specifična disciplina.«

Regeneracija je odvisna od stanja čilosti že pred treningom

Pa tudi od prehranske higiene pred intenzivnimi treningi in tekmami, dodaja sogovornica: »Pomembna je tudi ustrezna prehrana med samim naporom. Jasno nam mora biti, da ne hujšamo med treningom, če nič ne jemo vmes. Zadnja postaja, po samem treningu pa je spet pomemben čas, ki ga moramo čim prej izkoristiti za prehrano. Po tekmi si privoščimo tudi najljubšo sladico ali celo pivo. Kaj točno jesti, kdaj in koliko, pa je - kot že povedano - močno odvisno od posameznika in ni univerzalnega in hkrati uspešnega priporočila.«

»S stopnjevanjem treningov se, jasno, poveča tudi pomen prehranskih detajlov, ki štejejo k vrhunskim rezultatom. Telo se obnavlja po treningu; ko spimo in počivamo, nastaja športno telo. Dejstvo je, da ima naše telo povečano metabolno porabo šele po teku. Vedeti moramo, da so energetske številke tekaških monitorjev zgolj en sam mali podatek. Številka porabljenih kalorij le nakazuje tekaško obremenitev med tekom. Metabolna poraba je povečana še 6 - 12 ur po teku, ko se telo bori za obnovo. Zato mora tekač stalno dovajati energijo in ne zadošča, da telo nahrani enkrat ali le dvakrat dnevno,«o tem, da je energijo treba dovajati smotrno, poudarja dr. Amonova.