Menda ga ni »poštenega« Slovenca ali Slovenke, ki se ne bi veselil počitnic. Oddiha nekje ob morju, v hribih, kjer koli. V vročem vremenu pa se lahko hitro pokažejo pomanjkljivosti pri pripravah na pot. Ta naj se začne prej kot zadnji večer. Razen prometa bodo potnike in vozilo dobro načeli tudi vročina, kapljica čez rob pa po navadi predstavlja okvara na avtomobilu. Če spomladi niste preverili, kako jo je pozimi odnesel vaš avtomobil, je zdaj, v času pred dopusti, zadnji trenutek, da to storite. Eden najpomembnejših poletnih »dodatkov« v vozilu je vsekakor klimatska naprava. Vedno je dobro, da jo občasno vklopite, saj tako poženete hladilno tekočino po ceveh in jo »zbudite«, poleti bo tako ali tako delovala neprestano. V deževnih dneh pa lahko z njo tudi imenitno odrosite šipe.

Ko na poti naletite na prometni zastoj, je to vsekakor precej stresen dogodek. Potnikom in vozniku, ki so že tako ali tako utrujeni in živčni od samih priprav, tak dodaten stres vzame veliko moči, zato skušajte potovati ob dnevih ali urah, ko ni prekomerne gneče na cestah. Vročina je za mlajše sopotnike in živali lahko celo nevarna, saj se njihova telesna temperatura dviga veliko hitreje kot pri odraslih. Nekateri deli v notranjosti vozila, ki je parkirano na soncu, se lahko segrejejo na več kot 100 stopinj Celzija. Zato otrok nikoli ne puščajte samih v vozilu, otroški sedež in stvari, ki jih lahko primejo (igrače, varnostni pas…), prekrijte, da se otroci ne bodo opekli. Predvsem pa imejte s seboj vedno dovolj povsem navadne vode, otroku je dajte čim več piti, pa še ohladite ga lahko z njo.

Kolikokrat ste zapeljali prek robnika?

»Pred odhodom na počitnice ali na daljšo pot je priporočljivo preveriti delovanje vašega avtomobila. To lahko storijo na ustreznem servisu, če je avto redno vzdrževan, pa se tega opravila lahko lotite tudi sami. Preglejte nekatere pomembne dele, kot so količina olja in zavorne tekočine, količina sredstva za pranje sprednje piše, preverite delovanje vseh svetlobnih teles in akumulatorja, preverite obrabljenost metlic brisalnikov. Še posebno pozornost namenite pnevmatikam. Če boste z avtom vlekli prikolico, preverite stanje vlečne kljuke in svetlobnih teles, predvsem pa preverite tudi stanje same prikolice, še posebno njenih pnevmatik,« potnikom na srce polaga Uroš Grilc iz AMZS.

Strokovnjaki sicer dandanes opažajo, da se slovenski vozniki vedno bolj zavedajo dobre priprave na pot in temu primerno pripravijo sebe in vozilo. Brane Legan, inštruktor varne vožnje pri AMZS, meni, da se na primer zelo dobro zavedajo pomembnosti pnevmatik. »Stalna skrb za nje je pomembna, preverjanje tlaka in njegovo prilagajanje zaradi večje obremenitve jim je že znano. Še vedno je dobrodošlo preverjanje morebitnih očem težko vidnih poškodb tekalne površine in bočnic. Pomislite, kolikokrat ste zapeljali preko robnika ali v udarno jamo, bočnice takrat najbolj trpijo, morebitna poškodba njenih plasti se lahko pojavi šele sčasoma, tudi po več mesecih in najpogosteje ob večjih obremenitvah v vožnji. Skrita poškodba je tempirana bomba,« opozarja Legan.

Če je vroče potnikom, se še lahko peljete, če je motorju, pa ne

Ob tem pred potjo ni povsem vseeno, kako v avtomobil naložite prtljago. Bodite namreč pozorni na primerno razporeditev teže, premislite tudi, kaj vam lahko koristi med potjo in kaj nujno rabite. To naj bo zlahka dosegljivo, pri roki morajo biti tudi obvezni varnostni brezrokavniki in komplet za prvo pomoč. Težje kose prtljage velja zložiti čim niže, strešni prtljažnik in prtljažni zabojnik na njem morata biti trdno pripeta, preverite tudi težo, saj je ta omejena tako glede nosilnosti konstrukcije vozila kot samega prtljažnika. Ob tem se morate zavedati, da se pri taki namestitvi in obremenitvi poveča zračni upor in poviša težišče vozila, kar vse vpliva na stabilnost pri vožnji, zavorna pot pa bo daljša, zato velja pozornost povečanju varnostne razdalje. Poleg tega ob načrtovanju postankov zaradi oskrbe z gorivom upoštevajte višjo porabo.

Če na kratko strnemo, lahko sami preverite najpomembnejše sklope avtomobila: akumulator (za vsak primer s seboj vzemite tudi zagonske kable), servovolansko tekočino, dolijte tekočino za pranje šipe in preverite, kako delujejo brisalniki. »Vsaka daljša pot je seveda poglavje zase, ni namreč vseeno, ali se odpravite v kraje, kjer je servisna mreža dobro razvejana ali ne. Potniki, ki se odpravljajo v tako imenovane servisno razvite države, so lahko malo bolj mirni, a to še ne pomeni, da se lahko na pot podajo s kakršnim koli avtomobilom. Hlajenje motorja je v poletnih mesecih seveda še najbolj pomembno. Če je vroče potnikom, se še lahko peljete, če je vroče motorju, pa ne. Motorne tekočine so namreč izredno pomembne, pomembno je tudi delovanje ventilatorja, črpalk in vsega, kar skrbi za zdravje motorja. Ko enkrat zaškripa pri motorju, je potovanja lahko hitro konec, prave težave pa se takrat šele začnejo,« pravi serviser Borut Jakše iz Vikrč in dodaja: »Ventilatorji radi preko zime zarjavijo, tudi termostati so morda bili deležni zimskih vplivov. Zanimivo pa je, da v zadnjih letih ni več tako zelo na udaru elektronika. Zato vedno trdim, da se na poletno pot lahko pripravite že preko zime. Z rednim vzdrževanjem lahko vozniki za svoj avtomobil naredijo največ.«

Preverite dokumente

Nekaj besed o ustrezni pripravi potnikov smo že zapisali, zdravniki pa ne svetujejo zastonj, da se morajo potniki pred potjo sprijazniti, da so lahko soočeni z razmerami, ki bodo zahtevale veliko potrpljenja. Za voznike je tako najpomembneje, da se na pot odpravijo spočiti in naspani ter da si za pot vzamejo dovolj časa, da bodo na cilj prišli pravočasno, kljub morebitnim zastojem. V poletnih časih naj posebno pozornost med samo vožnjo posvečajo zaužitju zadostne količine tekočine, da ne pride do dehidracije, ki bi zmanjšala njihove psihofizične sposobnosti, kar seveda velja tudi za preostale potnike. Odsvetujejo daljša potovanje z avtomobilom, če so potniki bolni, saj jih taka vožnja dodatno izčrpava in tako lahko še dodatno poslabša njihovo zdravstveno stanje.

In na ustrezne dokumente ne pozabite. »Najprej seveda preverite veljavnost prometnega in vozniškega dovoljenja. Če avto ni vaša last, je priporočljiv nakup dovoljenja za vožnjo tujega vozila. Vsem, ki potujejo izven Evrope, polagamo na srce, naj imajo pri sebi tudi mednarodno vozniško dovoljenje. Cestnine in predornine lahko praviloma plačate tudi s plačilno kartico. Za vožnjo po nekaterih Evropskih državah (Avstrija, Švica, Češka, Slovaška, Madžarska) je potrebna vinjeta. Nadzor je dokaj strog, kazni precejšnje, zato se tveganje z vožnjo brez vinjete praviloma ne izplača. Pri vožnji spoštujte prometna pravila. Pred odhodom na pot se pozanimajte o stanju na cestah, predvsem v času počitnic pa se izogibajte potovanju ob sobotah, ko je na evropskih cestah največ gneče in zastojev,« še dodaja Uroš Grilc.