Kako daleč ste z razmislekom, ali bo njegova proizvodnja v Sloveniji?

S tem se v zadnjem času res veliko ukvarjamo. Preko start up ekosistema smo dobili tudi nekaj stikov s podjetji, ki so že izkazala interes, da bi serijsko izdelovali naš pametni merilnik vnosa tekočine. Pogovori potekajo in v osnovi načrtujemo proizvodnjo v Sloveniji. Je pa res, da je ekipa razpeta med Slovenijo in ZDA, kjer so trije člani naše ekipe z mojim bratom vred. Dokončno se še nismo odločili.

Boste merilnik ponudili najprej ameriškim uporabnikom?

Seveda nam je slovenski trg tudi pomemben. Blizu smo sklenitvi pogodb z nekaterimi evropskimi distributerji, na primer v Španiji, Nemčiji in na Nizozemskem. Vendar pa najbolj stavimo na ZDA, kjer smo ustanovili podjetje, sicer za potrebe sodelovanja na Kickstarterju, opravili analize trga in anketo. Osemdeset odstotkov vprašanih, starih od 18 in 34 let, je odgovorilo, da se jim zdi naša ideja za produkt dobra. To nam vliva veliko optimizma.

Nagovarjate predvsem aktivno populacijo, ki že v veliki meri uporablja pametne telefone, s pomočjo katerih lahko spremljajo porabo vode. Kaj pa starejši, ki pogosto tudi premalo pijejo?

Ta pripomba je res na mestu. Mehanizem žeja, ki nam govori, kdaj smo žejni, je v veliki meri odvisen od dveh dejavnikov: stresa in starosti. Naši dnevi so polni stresa in lahko se zgodi, da ves dan ne pijemo, ker na to pozabimo. Pri starejšem človeku pa mehanizem žeje deluje slabše. In tudi v povprečju so starejši ljudje bolj dehidrirani. Zanimivo je, da imamo med našimi sledilci že nekaj starejših, ki se tega, tudi zaradi bolezni, zavedajo in izdelavo našega produkta pozdravljajo.

Nagrada start up leta je dober razlog za veselje in praznovanje, pa vseeno premalo za uspeh na globalnem trgu...

Res je tako. Zmaga na tekmovanju, ki smo je sicer zelo veseli, ne more biti končni cilj. Naš cilj je tržni uspeh, vsekakor. Jasno je, da lahko podjetje le tako preživi in ne od nagrad in medijske slave. (Smeh.)

Ste že določili tudi prodajno ceno?

Nismo je še določili. Zanimivo je, da smo pred časom v ZDA že dobili nekaj odzivov potencialnih kupcev, ki menijo, da bi bila cena 60 dolarjev prenizka. Ne vemo, kako se bo na ceno odzival evropski kupec. Dejstvo je, da cena ne sme biti prenizka, saj lahko kupec iz tega sklepa, da izdelek ni tako kompleksen in dodelan, kot trdimo. Z našim merilnikom, s katerim načrtujemo, da bomo prodajali tudi stekleničko, naslavljamo 10 odstotkov populacije, navdušence torej, ki so pripravljeni plačati več za kakovosten izdelek, ki jim rešuje dnevni problem. In zanje sta kakovost in cena povezana, kar pomeni, da če postaviš prenizko ceno, vzbudiš pri kupcu dvom o kakovosti izdelka. Povprečna cena wearable elektronike, kot so na primer zapestnice, je med 120 in 150 dolarji. Če greš bistveno pod to ceno v težnji, da dobiš več kupcev, je lahko odziv trga prav nasproten.

Za podjetje je bil velik izziv sestaviti tudi primerno ekipo, kajne?

Res je, priznam. To je bil največji izziv. Po enem letu dela že lahko rečem, da smo pravi skupaj. Pomembni so medsebojno zaupanje, visoka raven motiviranosti za delo in da vsi delamo s približno enako hitrostjo. Večina nas je inženirjev, ki smo se lotili tudi marketinga. Intelektualno znamo dobro prenašati napore. Nekaj kadrov za področja, ki jih še ne pokrivamo dovolj fokusirano, nam še manjka. A naučil sem se, da če želiš nekaj na silo sestaviti skupaj, ne boš uspešen in samo izgubljaš čas.

Dr. Miroslav Rebernik poudarja, da je slovenski podjetnik vse starejši, da ni dovolj priliva mladih visoko izobraženih. Vi ste izjema, saj ste vsi visoko izobraženi, trije že doktorandi, vi boste doktorsko disertacijo iz biomedicinske tehnike oddali v teh dneh...

Doktorski študij na ljubljanski fakulteti za elektrotehniko je zelo pozitivno vplival na moje podjetniško razmišljanje. Ena od pozitivnih veščin, ki sem se jih naučil, je nastopanje, saj kot inženir tega nisi navajen, kot podjetnik pa si k temu pogosto primoran oziroma je nastopanje nekaj nujnega. Druga od prednosti je, da se naučiš razmišljati strokovno in objektivno, torej natančno veš, kaj moraš narediti, da idejo spraviš v življenje. Podjetniška pot mi ustreza, ovire, ki so se do zdaj postavile pred nas, smo bili sposobni premagati. Podjetništvo te utrdi. (Smeh.) Verjamem, da se bomo po umestitvi merilnika na trg lotili še uresničitve drugih naših idej, ki se za zdaj sučejo samo še v naših glavah.