Prav zaradi te dvostranske povezanosti je dihanje izjemno uporabno in vsakomur dostopno orodje za obnovo telesnega in duševnega ravnovesja. V dihanju lahko vidimo odsev vseh telesnih in duševnih procesov – saj vsaka telesna in duševna aktivnost spremeni njegovo globino in hitrost. Velja pa tudi obratno: če hote spremenimo dihanje, lahko s tem spremenimo telesno ravnovesje in svoje počutje. Lahko bi rekli, da dihamo, da bi živeli, vendar tudi živimo tako kot dihamo.

Plitkega dihanja se naučimo

Če kdo diha glasno, sunkovito in hitro, nam je takoj jasno, da imamo opraviti z nekom, ki je močno vznemirjen. Nemogoče je biti jezen, prestrašen ali kako drugače čustveno vznemirjen in hkrati dihati tiho, umirjeno in ritmično. Ker pa ni varno vedno izraziti svoja čustva, smo se jih že kot otroci naučili zadrževati, in sicer tako, da smo omejili svoje dihanje. Če dihamo manj in bolj plitko, na splošno manj čutimo. To je spontan odziv s katerim skušamo zadušiti neprijetne občutke. Po navadi ob tem nezavedno stisnemo mišice trebuha in prsnega koša, zelo pogosto pa tudi mišice vratu in ramenskega obroča. Plitko dihanje je posledica zadrževanja čustev! Koristi nam samo kratkotrajno. Kdor tudi čez dan plitko diha, zadržuje v sebi čustvene napetosti in si s tem nehote onemogoča, da bi se sprostil.

Kako si lahko pomagamo?

Kadar koli smo napeti, si lahko pomagamo tako, da zavestno poglobimo in upočasnimo svoje dihanje. Globoko in počasno dihanje deluje sprostilno. Dihanje lahko enostavno poglobimo tako, da podaljšamo izdihovanje, vdih pa se bo ob tem sam poglobil. To je naravni mehanizem, s katerim izdihamo napetosti iz sebe in se osvežimo. Dolgo, počasno in kontrolirano izdihovanje ima zelo močan vpliv na sproščanje čustvenih napetosti. Ne smemo pozabiti, da je izdih sredstvo, skozi katerega se izražamo, skozenj govorimo in oblikujemo sporočila drugim. Če je izdih šibak in brez zavestne podpore, potem je tak tudi naš izraz. Drugače povedano, veliko duševnih vsebin ostaja v nas neizraženih. To pa pomeni kopičenje napetosti.

4-7-9, dihalna vaja za hitro sprostitev in obnovo energije

S to enostavno vajo iz joge lahko kadarkoli sprostimo nakopičene napetosti in se v hipu napolnimo z energijo. Števila 4, 7 in 9 so okvirne dolžine vdiha, zadrževanja zraka in izdiha.

Vajo napravite takole: vzravnano sedite, kolena naj bodo razmaknjena, stopala pa plosko na tleh. Usta imejte zaprta, čeljust pa rahlo razprite. Nato s konico jezika narahlo pritisnite na nebo tik za zobmi, tako da se dotikate zgornjih zob in neba hkrati. Jezik naj bo med celo vajo na tem mestu:

- Globoko in močno vdihnite skozi nos (preštejte od 1 do 4).

- Zadržite zrak (preštejte od 1 do 7).

- Počasi in nežno izdihnite skozi usta, tako da se sliši šumenje izstopajočega zraka. Izdih naj bo tako dolg, da preštejete od 1 do 9 ali več. Izdihnite ves zrak iz pljuč, tako da na koncu napnete trebušne mišice.

Vdih, zadrževanje in izdih vsakič ponovite 4-krat zaporedoma. Uvodoma lahko čas zadrževanja zraka in izdihovanja skrajšate in ga postopoma približujete napisanim številkam. Rahla vrtoglavica po vaji je v začetnih izvajanjih normalna, kasneje pa preneha.

 

Moje zdravje št. 23 / 3. oktober 2006