Pri dnevnem vnosu do 100 mg se bo absorbirala večina vitamina C (80–90 %), pri povečanih dnevnih vnosih pa se učinkovitost absorpcije zmanjša. Vitamin C ima v našem telesu več pomembnih funkcij, med katerimi velja omeniti, da sodeluje pri tvorbi kolagena, tako da skupaj s posebnim encimom in z železom pretvarja dve aminokislini v kolagenu v novi aminokislini. Kolagen je beljakovina v kitah, mišicah, kosteh, koži in v žilah, ki zagotavlja prožnost. Sodeluje tudi pri absorpciji železa, biosintezi nekaterih hormonov, pretvorbi holesterola v žolčno kislino, celjenju ran in pri krepitvi imunskega sistema. Ena pomembnejših funkcij vitamina C je njegovo antioksidativno delovanje.

Eden najpomembnejših antioksidantov

Antioksidanti so snovi, ki upočasnijo ali preprečijo oksidacijo pomembnih celičnih sestavin na različne načine. Kot lovilci prostih radikalov se po reakciji z radikali pretvorijo v stabilnejše in manj škodljive radikale, ki jih telo izloči. Največkrat se antioksidanti, potem ko opravijo svoje delo, izrabijo. Nekateri, med njimi tudi vitamin C, pa se obnovijo in ponovno vključijo v oksidacijske procese.

Raziskave dokazujejo, da antioksidanti pomagajo zavirati razvoj nekaterih obolenj. Zmanjšujejo tveganje za razvoj raka, ateroskleroze in bolezni, ki so povezane s kajenjem (pljučni rak, bolezni srca in ožilja). Upočasnijo tudi zamotnitev očesne leče (siva mrena). Izboljšujejo delovanje imunskega sistema, povečujejo telesne sposobnosti pri naporih in ohranjajo živčne celice.

Vitaminski dodatki niso enako učinkoviti

Znanstveniki so na podlagi hipoteze, da antioksidanti znižujejo tveganje za nastanek raka, opravili številne raziskave, ki bi potrdile učinkovitost vitamina C v boju z rakom. Te raziskave so bile opravljene na podlagi poročil o načinu prehranjevanja sodelujočih. Pri ljudeh, katerih prehrana je vsebovala veliko svežega sadja in zelenjave ter posledično veliko vitamina C, so znanstveniki ugotovili zmanjšano tveganje za raka v ustni votlini, raka požiralnika, želodca, črevesja in pljuč. Nasprotno pa zmanjšanega tveganja niso opazili pri ljudeh, ki so jemali umetne dodatke vitamina C. Raziskovalci domnevajo, da je naravni vitamin C pri boju z rakom uspešen zaradi součinkovanja z drugimi hranili in bioaktivnimi sestavinami, ki so v hrani.

Funkcije vitamina C

– ščiti kolagen,

– podpira delovanje imunskega sistema,

– nadzira količino sladkorja v krvi,

– ščiti oči pred ultravijoličnimi žarki,

– ne dopušča kopičenja holesterola na stenah arterij,

– preprečuje zgoščevanje krvi,

– izboljšuje delovanje pljuč,

– izboljšuje absorpcijo železa v črevesni steni,

– preprečuje pretvarjanje nitrata (konzervansa) v rakotvorne nitrozamine,

– sodeluje pri nastajanju hormonov (adrenalina in kortikosteroidov), ki zmanjšujejo stres in vnetja.

Največ ga je v sezonskem sadju in zelenjavi

Najbogatejša naravna vira vitamina C sta sveže sadje in zelenjava: šipek, črni ribez, kivi, jagode, limone, pomaranče, češnje, jabolka, peteršilj, rdeča paprika, brokoli, cvetača, špinača, paradižnik, krompir. Živila, ki jih kupimo v njihovi sezoni, so bogatejša z vitaminom C; jabolka imajo na primer v jesenskem času več vitamina C kot konec pomladi. Količina vitamina C je odvisna tudi od časa in načina skladiščenja.

Dnevne potrebe po vitaminih pri ljudeh se razlikujejo in so odvisne od stanja metabolizma posameznika, starosti in od spola. Tako je priporočena dnevna doza za odrasle okoli 100 mg, nosečnice naj bi ga zaužile 110 mg, doječe matere 150 mg in kadilci vsaj 150 mg dnevno. Vzroki pomanjkanja vitamina C so lahko različni, npr. nezadostno in neredno prehranjevanje, nepopolna izkoriščenost vitaminov, povečana potreba po vitaminih (npr. telesni napori, nosečnost in dojenje, obdobje rasti, različne okužbe) in povečana poraba vitaminov (npr. dojenje, potenje, driska). Znaki pomanjkanja so: utrujenost, razdražljivost, bolečine v sklepih in udih, krvavitve na koži in sluznicah, večja dovzetnost za okužbe. Veliko strokovnjakov zaradi dokazano pozitivnih učinkov vitamina C na zdravje priporoča povečanje priporočene doze na 200 mg dnevno.