Seznam odličnih lastnosti se nadaljuje. Brokoli vsebuje več hranilnih snovi kot katerakoli druga hrana, ima pa zelo malo kalorij. Poleg tega je bogat s številnimi antioksidanti (karotenoidi, flavonoidi, fenoli), snovmi, ki delujejo proti raku (indoli ter fenoli), ter snovmi, ki razstrupljajo telo. Ni odveč omeniti tudi, da je brokoli odličen vir rastlinskega železa. Torej, ob naslednjem obisku tržnice mimo njega ne smete. Pri nakupu pa bodite pozorni, da izberete tiste najbolj čvrste, temno obarvane in goste cvetove – čim temnejša je barva, tem več rastlinskih hranilnih snovi vsebuje. Če le imate izbiro, posezite po mladih kalčkih. Ti so pri nevtralizaciji rakotvornih snovi kar desetkrat do stokrat učinkovitejši kot zrel brokoli.

Naravna kemoterapija

Okoli 30 odstotkov vseh vrst raka je povezanih z neustrezno prehrano. Brokoli je zelenjava z najmočnejšim preventivnim delovanjem proti raku debelega črevesa, uživanje brokolija in drugih kapusnic (zelje, brstični ohrovt) pa pomaga preprečevati raka na mehurju. Že pol skodelice brokolija na dan nas lahko zavaruje še pred nekaterimi vrstami raka, predvsem pred rakom na pljučih, želodcu, širokem črevesju in danki. Kako? Žveplene snovi, ki jih brokoli vsebuje, delujejo kot naravna kemoterapija.

Posebne snovi v brokoliju, ki delujejo proti raku, so fitokemikalije (sulforafani in indoli). Sulforafan povečuje količino encimov, ki telesu pomagajo, da se znebi rakotvornih snovi, uničuje nenormalne celice in telesu pomaga omejiti oksidacijo – proces, ki povzroča številne kronične bolezni. Indoli se proti raku borijo tako, da vplivajo na hormon estrogen. Blokirajo receptorje estrogena v rakastih prsnih celicah in tako ovirajo za estrogen občutljiv rak dojk.

Brokoli varuje srce

Brokoli je odličen vir flavonoidov, karotenoidov, vitamina C, folatov in kalija, ki pomagajo preprečevati nastanek srčno-žilnih bolezni. Vsebuje tudi velike količine vlaknin, vitamina E in vitamina B 6, ki ugodno delujejo na zdravje srca in ožilja. Brokoli je poleg špinače ena izmed redkih vrst zelenjave, ki vsebuje veliko količino koencima Q 10, antioksidanta, ki je topen v maščobah in ima preventivno funkcijo pri varovanju srca. Brokoli nas preskrbi tudi s precejšno količino vitamina K, ki je pomemben za strjevanje krvi in dobro vpliva na zdravje kosti.

Na koncu opozorimo še na zmernost. Brokoli je vrsta zelenjave, ki ima lahko ob prekomernem uživanju zaradi velike vsebnosti koristnih snovi tudi nezaželene vplive. Toda brez strahu, dve skodelici brokolija na dan sta popolnoma varni. Ne le varni, ampak za dobro zdravje izjemno priporočljivi.

 

Moje zdravje št. 12 / 25. april 2006