Stradanje pred poletjem je zgolj modna muha

Nekateri mediji v precejšnji meri spodbujajo strogo hujšanje. Ženske revije, na primer, vsako leto pred novoletnimi veselicami, po velikonočnih praznikih in pred poletjem objavljajo načrte za čudežne, a največkrat neuspešne diete. Razlogi za neuspeh so seveda odvisni od posameznika. Pogosto gre za pomanjkanje motivacije in vztrajnosti, največkrat pa le za dejstvo, da so te tako imenovane čudežne diete načeloma zastavljene narobe. Vzdrževanje telesne teže ni nekajdnevno prizadevanje, pač pa dolgotrajen, večleten, pri nekaterih ljudeh celo vseživljenjski proces.

Tek je ena najmočnejših gonilnih sil pri človeku. Brez njega bi človeštvo že zdavnaj izumrlo, saj ga je varoval takrat, ko se je moral za hrano boriti. Postane pa problematičen takrat, ko je na voljo veliko hrane, ljudje pa smo premalo fizično dejavni ali sploh nismo. Ob zmanjšani telesni dejavnosti se tek poveča, saj velikokrat zdolgočaseni zaradi posedanja doma odpremo hladilnik in si poiščemo prigrizek - zgolj za razvedritev, ne toliko zaradi lakote. Prazniki oziroma dela prosti dnevi to početje še potencirajo in stopnjujejo vse do slavnostnih večerij, obilnih pojedin…

Zmernost med prazniki

Uspešno preprečevanje ali zdravljenje debelosti je rezultat treh dejavnikov: zdrave prehrane, telesne dejavnosti in vzdrževanja telesne teže. Tudi med prazniki se ni treba odreči vsem užitkom, uživamo namreč lahko, ne da bi se zredili. Ključ do uspeha je zmernost. Med prazniki si naredimo nekakšen prehranski dnevnik, zapisujmo ali zapomnimo si, kaj pojemo in kdaj, in ne pozabimo na telovadbo. Toda pozor! Če telovadimo samo zato, da se potem lahko natrpamo s hrano, je trud zaman. Zaužite kalorije se izenačijo, če ne kar presežejo tiste pokurjene, in le peščica srečnežev jo še vedno lahko odnese, ne da bi se zredila, toda predvsem po zaslugi svoje mladosti, genske zasnove ali telesne zgradbe.

Hujšajte z glavo

Zdrava prehrana vključuje več vidikov. Zelo pomembno je število obrokov. Človek naj bi zaužil najmanj tri, najbolje pa kar pet (manjših) obrokov na dan. Količina hrane naj bo primerna naši telesni dejavnosti, ali povedano preprosteje, pojejmo toliko, kolikor porabimo.

Redna telesna dejavnost vsaj petkrat na teden od 40 do 60 minut je nadvse pomembna za porabo energije pri hujšanju oziroma za izgorevanje odvečnih maščob, prav tako pa tudi pri vzdrževanju telesne teže.

Izguba teže terja svoj čas

Priporočena hitrost zdravega hujšanja je tedensko izgubljanje od 0,5 do največ kilograma telesne teže. Tako si zagotovimo izgubljanje teže na račun maščobnega tkiva in ne mišičnega. Običajno je prvi teden hujšanja padec telesne teže izrazit, kasneje pa se zmanjša ali za nekaj dni celo povsem ustavi. Hiter padec telesne teže v prvih dneh je po navadi rezultat izgube vode, kasneje pa začne teža padati zaradi izgorevanja maščob. Zato bodimo potrpežljivi. Predvsem pa moramo paziti na zmernost v vseh letnih časih in ob vseh priložnostih.


 

Moje zdravje št. 07 / 7. februar 2006