Sadni in zeliščni čaji so v resnici poparki in ne čaji

Če izvzamemo prave čaje, imamo na voljo ogromno najrazličnejših poparkov, tako imenovanih čajev; čaje za povečanje odpornosti, čiščenje in regeneracijo, pomiritev, poživitev, večjo koncentracijo, pomoč pri hujšanju... Večina Slovencev namesto po pravih raje poseže po sadnih ali zeliščnih čajih, ki so nam po izvoru geografsko bliže in s tem nekoliko bolj domači. Sadne čaje odlikujeta bogat okus in aroma, zeliščnim pa poleg tega pripisujemo tudi zdravilne učinke. Materino dušico v ljudskem zdravilstvu uporabljajo za lajšanje kašlja, za uravnavanje prebavnih motenj in lajšanje bolečih menstruacij, blag in dišeč kamilični ali metin čaj sta primerna za pomiritev, zeliščni shujševalni čaji pa med shujševalno kuro preženejo občutek lakote.

Vsestransko preprečevanje bolezni omogoča le pravi čaj

Okus pravega čaja nepoznavalci pogosto označujejo kot »prazen« ali »grenak«, njegovi ljubitelji pa izjemno cenijo njegovo neizrazitost in prefinjene odtenke. Pravi čaj so že v samem začetku pridelave uporabljali kot zdravilo. Veljal je kot pomoč proti vročini, glavobolu, astmi, prehladu, želodčnim in črevesnim boleznim ter kot sredstvo za povečanje miselnih sposobnosti. Znanstveniki so starodavna prepričanja v zdravilno moč čajev preverili in potrdili.
Čaj, ki ne vsebuje sladkorja in drugih ogljikovih hidratov, odvaja vodo iz telesa, pospešuje prebavo in želodčnim sokovom pomaga prebavljati hrano, pospešuje delovanje centralnega živčnega sistema in dihal, krepi umske in telesne moči ter odpravlja utrujenost.

Če že potrebujete kofein, sezite raje po čaju

Glavne sestavine pravega čaja so kofein, čreslovine, eterična olja, minerali in vitamini. Prav kofeinu gre pripisati poživljajoč učinek čaja, toda kofein v čaju deluje povsem drugače kot tisti v kavi, poleg tega ga je v čaju vsaj za polovico manj. Kofein v čaju ne deluje na srce in krvni obtok, temveč prek boljše prekrvavitve možganov in povečane izmenjave možganske tekočine neposredno vpliva na možgane in centralni živčni sistem. Tako lahko pojasnimo izboljšanje koncentracije in reakcijske sposobnosti po pitju čaja.
Raziskave so pokazale, da se koncentracija po dveh do štirih skodelicah popitega čaja začne krepiti po desetih minutah in doseže vrhunec 45 minut po zaužitju. Če čaj primerjamo s kavo, se krepilno delovanje čaja začne malo kasneje, učinkuje pa precej dlje.
Čreslovine v zelenem čaju zmanjšujejo količino nevarnih maščob, ki nastajajo v človeškem telesu in upočasnjujejo staranje. Pomirjujoče delujejo na želodec in sluznico črevesja - prav zato je priporočljivo piti čaj pred jedjo in po njej ter tudi med njo. Zaradi skupnega delovanja kofeina in čreslovine vpliva črni čaj (v katerem je več kofeina kot v zelenem) na znižanje krvnega tlaka. Čreslovina namreč zavira oziroma usmerja delovanje kofeina, zato traja poživljajoč učinek dlje in preneha, ne da bi se pokazala kakšna utrujenost.

Ko so strokovnjaki začeli poglobljeno raziskovati čajevčeve učinkovine, so ugotovili, da je ključ njegove zdravilnosti v flavonoidih, ki jih vsebuje. Flavonoidi s svojim antioksidativnim delovanjem pomagajo nevtralizirati škodo, ki jo našim celicam in tkivom povzročajo prosti radikali. Ti namreč pospešujejo staranje ter sodelujejo pri nastajanju nekaterih degenerativnih bolezni, predvsem raka, ter boleznih srca in ožilja. Čaj, ki smo ga pripravljali do treh minut, deluje poživljajoče, če ga pustimo stati več kot pet minut, pa pomirjevalno. Kofein v čaju se namreč pri pripravi izloči v prvih nekaj minutah, šele kasneje pa se začnejo sproščati tudi čreslovine, ki absorpcijo kofeina v telesu zelo upočasnijo. Pri pripravljanju čaja več kot pet minut dosežemo podaljšano sproščanje kofeina, tudi do 12 ur, toda priporočljivo je, da ga ne pustimo stati tako dolgo, saj postane njegov okus trpek.

Uradna znanost je pritrdila, da z zelenim čajem preprečujemo raka

»Civilizacija je iznašla samo tri pomembne nealkoholne pijače: vodne izvlečke lista čajevca, zrn kavovca in zrn kakavovca. Čaj, kava in kakav resnično poživljajo delovanje srca, živčnega sistema in ledvic; kava bolj vpliva na možgane, kakav na ledvice, medtem ko čaj zavzema mesto med obema in blago spodbuja potek večine telesnih procesov,« je William H. Ukers zapisal že leta 1935.

Kar zadeva zeleni čaj, uradna znanost še pred dobrim desetletjem ali dvema ni hotela nič slišati o njegovih mogočih učinkih zoper civilizacijske bolezni, dokler niso na prizorišče odločneje stopili Japonci, ki zeleni čaj intenzivno raziskujejo že dvajset let. Na čaj so začeli gledati iz različnih zornih kotov in med drugim postali pozorni na statistične podatke o smrtnosti zaradi raka, ki je v provinci Šizouka, v kateri je razširjeno gojenje čaja, nižje kot drugod. Naredili so natančno statistično raziskavo in ugotovili, je v delih province, kjer gojijo čaj in ga tudi veliko spijejo, na splošno bistveno manj raka, še posebej pa je manj rakavih obolenj prebavil in jeter. S poskusi na miših so nato dokazali, da sestavine zelenega čaja ne le preprečujejo raka, ampak tudi zavirajo že razvijajoče se tumorje in rakasto razrast tkiva.

Mreža znanstvenih raziskav, ki potrjujejo pozitivno delovanje zelenega čaja, postaja vse gostejša. Raziskovalci so ugotovili, da zeleni čaj pospešuje izgorevanje maščob, omili poškodbe kože in sončne opekline, poveča mineralno gostoto in s tem krepi kosti ter podaljšuje življenje po srčnem napadu. Obširna študija, ki so jo izvedli v Bostonu v ZDA, v kateri je sodelovalo 1900 ljudi, ki so preboleli srčni napad, je pokazala, da se je pri posameznikih, ki zaužijejo 19 ali več skodelic čaja na teden, smrtnost v naslednjih treh do štirih letih zmanjšala kar za 44 odstotkov v primerjavi s tistimi, ki čaja ne uživajo.

Znanstveniki večinoma poudarjajo pomen zelenega čaja, medtem ko ostaja črni nekako prezrt. V primerjavi z zelenim ima črni sicer res manj zdravilnih učinkov, toda obstajajo študije, ki dokazujejo, da prinaša tudi pitje črnega čaja številne koristi. Ena izmed študij, v kateri je sodelovalo 20.000 ljudi, ki so vsak dan popili pet skodelic črnega čaja, je pokazala, da so imeli ti ljudje nižji holesterol in zmanjšano možnost za srčni napad ali povišani krvni tlak. Črni čaj pripomore tudi k preprečevanju nastanka kariesa, varuje kadilce pred oksidativnim stresom, ki jih ogroža, ter zmanjšuje možnost obolenja za rakom.

Rezultati najnovejše raziskave o učinkih zelenega in tudi črnega čaja prihajajo iz Švedske. Na inštitutu Karolinska v Stockholmu so v študiji, ki je zajemala več kot 60.000 žensk, dokazali, da je pri tistih, ki vsak dan zaužijejo najmanj dve skodelici čaja, kar za polovico manjša nevarnost obolenja za rakom na jajčnikih.

Ko je čaja preveč…

Da bi povsem objektivno spregovorili o pravem čaju, moramo predstaviti tudi njegove morebitne neželene učinke. Če redno pijemo veliko čaja in tudi sicer jemo nemastno, suho hrano ter pijemo malo druge tekočine, predvsem vode, nas čaj lahko dodobra izsuši. Znak za ta pojav so suha usta in grlo, najpogosteje zjutraj.

Zaradi čaja lahko postanemo odvisni od kofeina. In če postanemo tako odvisni, da sploh ne moremo več brez njega, je to zaradi drugih sestavin čaja še vseeno koristnejše, kot če smo odvisni od kave. Kava namreč razburja srce, čaj pa ne.
Pri vegetarijancih lahko redno uživanje večjih količin črnega čaja povzroči pomanjkanje železa, ker ga polifenoli črnega čaja vežejo in zavirajo njegov sprejem v telesu.

1organska snov trpkega okusa, ki se uporablja zlasti za strojenje (vir: SSKJ)
 

 

Moje zdravje št. 07 / 7. februar 2006