Kravje mleko sestavljajo beljakovine, mlečne maščobe, mlečni sladkor, mineralne snovi, vitamini, encimi in voda. Mlečne beljakovine so bogat vir aminokislin, ki organizmu pomagajo pri gradnji tkiva, koristne pa so tudi zaradi oskrbe mišic z energijo, sodelovanja pri transportu vitamina A po telesu, gradnje kosti in zaradi krepitve imunskega sistema. Laktoza ali mlečni sladkor je pomemben vir energije, pospešuje delovanje prebavnega trakta in povečuje sposobnost telesa za vezavo fosforja in kalcija. Mlečna maščoba oskrbuje organizem z energijo pa tudi z esencialnimi maščobnimi kislinami in v maščobi topnimi vitamini (vitamini A, D, E in K). Raziskave kažejo, da imajo številne komponente mlečne maščobe za zdravje koristne učinke. Tako na primer konjugirana linolna kislina, maslena kislina, betakaroten ter vitamina A in D varujejo celice pred poškodbami. Ker je mlečna maščoba tudi vir nasičenih maščobnih kislin, ki predstavljajo enega izmed pomembnejših dejavnikov tveganja za nastanek bolezni srca in ožilja ter drugih kroničnih obolenj, pa se priporoča uporaba masla in smetane v zmernih količinah. Mleko in mlečni izdelki so pomemben vir vitaminov in mineralnih snovi: od prvih so v mleku zastopani riboflavin ter vitamina A in B 12, od mineralov pa sta najpomembnejša kalcija in fosfor, nekoliko manj kalij, magnezij in cink.

Mleko in mlečni izdelki vsebujejo idealno kombinacijo beljakovin, ki so ključne za obnovo in rast mišic. Kazein v mleku se na primer presnavlja počasneje kakor sirotkini proteini, oba vira proteinov v mleku pa sta v idealnem razmerju za rast in obnovo mišic takoj po naporu. Mleko, čokoladno mleko, sadni jogurti in podobni mlečni izdelki športnikom zagotavljajo vodo in tudi vse druge potrebne snovi za učinkovito regeneracijo, predvsem zaradi idealnega razmerja med vsebnostjo sladkorja, beljakovin in kalcija pa tudi zato, ker vsebujejo sorazmerno malo maščobe in veliko vode (82,5 %). Mleko je tudi zelo lahko prebavljivo. Posneto mleko je idealna tekočina oziroma pijača, ki jo pijemo pri telesnih naporih. Dr. Bojan Knap, strokovnjak za regeneracijo v procesu treninga z dolgoletnimi izkušnjami pri svetovanju vrhunskim športnikom, meni, da je mleko idealna tekoča hrana za športnike, ker po telesnem naporu nadomešča tekočine ter obnavlja glikogen v jetrih in mišicah. Pri vztrajnostnih športih pozitivno učinkuje na regeneracijo mišic in povzroči porast mišične mase po treningu moči. Mlečni izdelki so poleg kalcija tudi pomemben vir beljakovin za obnovo telesa pri vztrajnostnih športih in za pridobivanje mišične mase.

Prepričanje, da je mleko in mlečne izdelke mogoče nadomestiti z rastlinskimi pridelki, kot so: soja in druge stročnice, je po pojasnilih prof. dr. Irene Rogelj z Biotehniške fakultete Univerze v Ljubljani napačno: »Navadno nadomestki nikoli niso enakovredni izvirniku in tako je tudi z mlekom. Narava je ustvarila mleko z namenom, da oskrbi organizem z energijo, vsemi potrebnimi hranili in z biološko aktivnimi snovmi, potrebnimi za njegov razvoj, delovanje in za obrambo. Enkratna kombinacija in idealno razmerje sestavin zagotavljata dober izkoristek prisotnih hranil. Sojin sok na primer, ki ga pogosto zavajajoče imenujejo sojino mleko, je kljub primerljivi količini beljakovin po sestavi povsem različen od mleka. Tako je na primer s sojinim sokom oskrba s kalcijem zanemarljiva v primerjavi z mlekom.«

 

oktober 2010

foto: www.sxc.hu