Da bi zmanjšali tveganje, uživamo hrano, bogato s kalcijem, ali dodatke k prehrani. Obstajajo pa bojazni da tako pospešujemo tudi nalaganje kalcija v sklepe, hrbtenico, mehka tkiva ter v ožilje. Tveganje za srčni infarkt se je nekoč neposredno povezovalo z ravnijo holesterola v krvi, danes pa tudi s kalcinacijo ožilja. Kalcij, ki se odlaga v notranje stene ožilja in v srčne zaklopke, namreč sodeluje pri grajenju oblog in s tem povzroča napredovanje ateroskleroze. Obloge v ožilju lahko v svoji zgradbi vsebujejo kar do 20 % kalcija.

Manjkajoči člen: vitamin K 2

Novejše raziskave poročajo o pomembni vlogi naravnega vitamina K 2 (MK-7) pri izkoristku kalcija v telesu. Ugotovljeno je, da ta vitamin neposredno sodeluje pri tvorbi kostnih beljakovin in vezavi kalcija v kostno maso. Revolucionarno odkritje pa je, da ta vitamin v ožilju aktivira določene beljakovine, ki preprečujejo odlaganja kalcija na notranjost žilne stene ter tako zavira tvorbo oblog, ki so predpogoj za aterosklerozo. Enake lastnosti vitamina K 2 se odražajo tudi v preprečevanju nalaganja kalcija v hrustanec in mehka tkiva ter posledično otrditev hrustanca. Tako se kalcij v telesu veže samo tja, kjer je to za telo koristno, zato je tudi izkoristek tega minerala v telesu veliko boljši.

Začetek številnih znanstvenih študij je sprožilo splošno opažanje znanstvenikov, da je med japonskim prebivalstvom manj ateroskleroze in osteoporoze kot na evropskem območju. Ugotovljeno je, da bi bil lahko vzrok za to prehrana. Japonska tradicionalna hrana »natto« iz fermentirane soje je namreč izredno bogata z vitaminom K 2. Tega vitamina pa žal primanjkuje v prehrani evropskega prebivalstva, saj so prehranjevalne navade večinoma povezane z vitaminom K 1 (zelenolistnata zelenjava), katerega absorpcija v telesu pa je zelo nizka (izkoristek 5–20 %).

K 2 – varen in učinkovit

V primerjavi z vitaminom K 1, ki se shranjuje izključno v jetrih, naravni vitamin K 2 prehaja tudi v druga tkiva in zato lahko deluje tudi zunaj jeter in se v telesu zadrži dlje časa. Letos je sklenjena osemletna nizozemska klinična študija, opravljena na skupini 16.057 žensk v razponu starosti od 49 do 70 let. Dokončno je potrdila, da dolgoročno povečanje vnosa naravnega vitamina K 2 zmanjšuje tveganje pred aterosklerozo. Medtem pa uživanje vitamina K 1 na zdravje ožilja ni pokazalo posebnega vpliva. Raziskave poročajo tudi o varnosti naravnega vitamina K 2. Na Japonskem ta vitamin uživajo s hrano v presežnih koncentracijah že stoletja brez kakšnih stranskih učinkov, kar to poročanje še dodatno podkrepi. Previdnost je potrebna le pri pacientih, ki uživajo antikoagulacijska zdravila.

Nova, revolucionarna dognanja o naravnem vitaminu K 2 nudijo popolnoma nov pristop preventivi pred sodobnimi boleznimi. Zdaj vemo, da za zdravo okostje ni pomemben le zadostni vnos kalcija in vitamina D 3 (pomembnega za resorpcijo kalcija), vendar je treba skrbeti tudi za vnos zadostne količine vitamina K 2. Zelo pomembno je vedenje, da ta vitamin skrbi tudi za preprečevanje kalcinacije ožilja in hrustanca. S skrbjo za raznovrstno prehrano, zadostni vnos kalcija, vitamina K 2 in vitamina D 3 pa je najbolje začeti že v obdobju odraščanja.
 


Moje zdravje št. 126 / 12. oktober 2010

foto: arhiv Dnevnik