Lucidno ali zavestno sanjanje je stanje, v katerem se zavedamo, da sanjamo. V takem stanju lahko svoje sanje nadziramo ter jih usmerjamo in spreminjamo po svoji želji. Da bi tovrstne sanje izkusili, ne potrebujete nobenih posebnih, nadnaravnih sposobnosti – »oneironavt« oz. lucidni sanjač lahko postane vsak človek.

Lucidnost v REM-fazi

Do pred nekaj desetletji je veljalo, da zavestne sanje niso mogoče. Za primere, ko so ljudje poročali o takih izkušnjah, so se zanimali le navdušenci, ki so se ukvarjali z raziskovanjem paranormalnega in okultnega sveta, medtem ko so znanstveniki trdili, da so lucidne sanje le privid, ki se pojavi v času kratkotrajne budnosti med spanjem. Takrat so raziskovalci sanj še verjeli, da se nam sanje preprosto zgodijo in da se pojavijo v stanju nezavednosti.

Nato pa je v poznih sedemdesetih letih prejšnjega stoletja dr. Stephen LaBerge s kolegi izvedel poskus, v katerem je kandidate prosil, naj na natančno določen način premikajo oči, ko se bodo zavedali, da sanjajo. Vnaprej dogovorjene očesne signale je zabeležil poligraf, s čimer je LaBerge, danes vodeči raziskovalec zavestnega sanjanja in ustanovitelj Lucidity inštituta, ugotovil, da se lucidne sanje pojavljajo v REM-fazi, za katero je značilno hitro premikanje oči. V naslednjih letih je s serijo poskusov dokazal, da aktivnosti, na primer petje, računanje in seks, ki jih ljudje doživljajo med sanjanjem, izzovejo enake živčne in fiziološke odgovore telesa kot aktivnosti, ki jih ljudje počnejo v zavestnem stanju oziroma ko so budni. Ugotovil je še, da med lucidnim sanjanjem možgani oddajajo edinstvene valove, ki potrjujejo zavestno razmišljanje med tem sanjanjem. Na podlagi teh rezultatov je širša in strokovna javnost končno priznala – zavestne sanje v resnici obstajajo.

Vsakdo se jih lahko nauči doseči

Čeprav je iz navedenega mogoče sklepati, da so lucidne sanje novodobno odkritje, jih človeštvo pozna praktično od samega začetka. Tibetanski menihi že tisočletja učijo, da je sanje mogoče v celoti nadzirati. Navodila, katerim naj bi jogiji sledili v procesu razvijanja te sposobnosti, pravijo: »Ko se med spanjem zaveš, da sanjaš, se znebi strahu. Če sanjaš ogenj, ga spremeni v vodo; če sanjaš majhne stvari, jih spremeni v velike.« S spreminjanjem dimenzije, oblike in vsebine stvari naj bi spoznali, da so sanje le miselna igra, to pa vodi do spoznanja, da je tudi način doživljanja resničnega sveta odvisen od človekovih čutil.

Že omenjeni tibetanski napotki nakazujejo, da se je lucidnega sanjanja mogoče naučiti. Enako trdi Laberge: »Čeprav samo eden od desetih ljudi redno doživlja lucidne sanje, je to veščina, ki se je lahko do določene mere vsakdo nauči.« Znano je namreč, da vsi ljudje vsako noč sanjajo, med sabo se razlikujejo le po tem, da se eni sanj spomnijo, drugi pa ne. Prvi pogoj za doseganje stanja lucidnosti je dovolj dolg spanec, saj se REM-faza, v kateri se zavestne sanje pojavljajo, podaljšuje vzporedno z dolžino spanja. Zaradi naspanosti se bomo tudi lažje spomnili sanj, kar je drugi pogoj.

Če mačka govori, sigurno sanjate

Za doseganje lucidnih sanj obstaja več različnih tehnik. Med najbolj pogosto izvajane in učinkovite šteje tehnika preverjanja resničnosti, pri kateri se moramo najprej naučiti prepoznavati znake, ki kažejo, da gre za sanje. Ti znaki so lahko vse, od običajnih stvari do nenormalnih pojavov. Najpogosteje gre za objekte ali pojave, ki nastopajo izven svojega konteksta in ki v realnosti ne obstajajo oziroma so neizvedljive. Med najbolj očitne spadajo dihanje pod vodo, prosto letenje, nenaravno veliki ali majhni ljudje ter govoreče mačke in zeleni sloni. Znaki so lahko tudi manj očitni: električno stikalo, ki ne deluje, ponovno obiskovanje šole ali starega delovnega mesta, nezmožnost kričanja ali bežanja, v sanjah se zelo pogosto pojavlja zamujanje in golota na javnem mestu. Zanesljiv pokazatelj je lahko tudi kraj dogajanja in vedenje ljudi okoli vas. Če že vse življenje živite v istem mestu, nato pa se naenkrat znajdete v tuji državi, ki jo nenavadno dobro poznate, sigurno sanjate. Pozorni bodite še na vedno prijaznega in dobrosrčnega prijatelja, ki naenkrat vara punco in ropa banko. Znanstveniki opozarjajo, da omenjene znake zlahka spregledamo ali najdemo zanje različne razlage. Zato je pomembno, da se sanj zjutraj spomnimo in določimo te znake v budnem stanju, saj jih bomo tako v naslednjih sanjah lažje prepoznali. Pri tem nam je v veliko pomoč zapisovanje sanj. Priporočljivo je, da realnost preverjamo tudi večkrat na dan. S tem bo to opravilo postala navada, zato ga bomo najverjetneje prakticirali tudi med spanjem.

Omenjena tehnika kajpak ni edina. V lucidne sanje je mogoče vstopiti neposredno iz stanja budnosti, kar je uporabno za vrnitev v zanimive sanje, iz katerih smo se pravkar zbudili, primerno pa je tudi za doseganje višjih stopenj lucidnosti. Med metode, ki jih je LaBerge razvil v svojih spalnih laboratorijih, spada tudi več tehnik za ohranjanje oziroma podaljševanje lucidnosti.

LaBergova bližnjica do lucidnosti

Zgoraj naštete tehnike so miselne narave in zahtevajo ogromno časa, koncentracije in potrpežljivosti. Da bi s čim manj napora in časa čim več ljudem omogočil postati gospodar svojih sanj, je LaBerge razvil več naprav za indukcijo lucidnih sanj. Posebna nočna maska, ki si jo človek pred spanjem natakne na obraz, meri premike oči, značilne za REM-fazo. Ko dva infrardeča senzorja zaznata te premike, začne maska v intervalih oddajati zvočne ali svetlobne signale. Njihova vloga je opozoriti človeka, da sanja in ga na tak način brez bujenja uvesti v stanje zavednosti.

Sklepanje poslov med spanjem

In zakaj sploh imeti lucidne sanje? LaBerge in ostali znanstveniki iz univerze v Stanfordu, v okviru katere je ustanovljen Lucidity Institute, navajajo več praktičnih razlogov. Med prvimi je seveda zabava. Zakoni fizike v sanjah ne veljajo, edina meja je naša domišljija. Ker se lucidnih sanj ne le zavedamo, ampak jih lahko nadziramo in usmerjamo, se lahko odločimo, da bomo namesto v šolo šli tokrat na počitnice ali leteli brez letala, skratka počeli, kar si želimo. S pomočjo lucidnih sanj lahko rešujemo probleme, ki se nam v realnosti zdijo nerešljivi. Čeprav je spanje namenjeno počitku, so v resnici možgani med REM-fazo enako ali bolj aktivni kot v stanju budnosti. Nekatere raziskave celo nakazujejo, da so možgani takrat najbolj kreativni in ker se v spanju ne obremenjujejo s čutili, kot sta vid in sluh, se osredotočijo zgolj na iskanje rešitev.

Če ste si kdaj zaželeli, da bi se vrnili v preteklost, ker se je vaša odločitev izkazala za napačno, pa tega ne morete več popraviti, so lucidne sanje prava stvar za vas. LaBerge namreč svetuje: »Vse življenjske priložnosti, ki vam stojijo na poti, vse dileme, ki vam povzročajo skrbi, vse ideje, ki bi jih radi uresničili, »zaigrajte« najprej v sanjah. Brez posledic jih uporabite kot modele, in če boste zadovoljni z izidom, jih sprejmite še v realnosti. Športniki lahko v sanjah trenirajo, glasbeniki komponirajo, poslovneži testirajo profitabilnost svojih odločitev, vsi pa si lahko z njihovo pomočjo povečate samozavest. Zavestne sanje so lahko nadomestek hipnoze. Z njihovo pomočjo se bo bolnik soočil s svojimi strahovi in travmami ter izboljšal psihično zdravje.«

Adijo, nočne more!

Večina ljudi se veseli spanja, saj jih popelje stran od nemirne resničnosti. Nekateri se ga nasprotno bojijo, ker jim namesto miru in počitka prinese nočne more. Obstajajo raziskave, ki dokazujejo, da za občasnimi morami trpi polovica vseh odraslih. Raziskava, ki je bila opravljena med ameriškimi študenti, pa je pokazala, da ima tri četrt študentov najmanj enkrat mesečno nočne more.

LaBerge verjame, da se je z nočnimi morami najbolje spoprijeti tam, kjer se pojavljajo – v sanjah. Z lucidnimi sanjami lahko v celoti spremenimo potek in vsebino sanj ter se na tak način izognemo nočnim moram. Četudi v sanjah ne dosežemo popolnega nadzora, zavedanje o neresničnosti dogajanja znatno zmanjša strah osebe. Z zavestnim sanjanjem imamo tudi možnost znebiti se vedno istih, ponavljajočih se mor. More namreč proizvajamo sami in so večinoma odraz strahov in pričakovanj iz resničnega sveta. S temi strahovi se lažje soočimo v sanjah, pod našimi pogoji in brez neprijetnih posledic. S pomočjo lucidnih sanj imamo priložnost spoznati, da so naši strahovi morda neutemeljeni. V nasprotnemu primeru pa nas oborožijo s samozavestjo, ki nam bo pomagala pri odpravljanju strahov v realnosti.

 

Moje zdravje št. 27 / 5. december 2006