Ker je jesen eden najbolj nepredvidljivih letnih časov, nas nenehne spremembe vremena in nihanje temperatur kaj hitro zdelajo. Če to velja tudi za vas, predlagamo, da prihajajoči krompirjev oddih izkoristite za obnovitev moči. Če želimo živeti v skladu z ajurvedo, sledimo navodilom, kdaj je primeren čas za prebujanje in kdaj moramo iti zvečer spat, ob kateri uri je najprimernejši čas za učenje in kdaj za spolnost ter katere vrste hrane lahko uživamo v skladu s svojo telesno konstitucijo in glede na letni čas... Ker smo že dobro zakorakali v hladne dni, preglejmo nekaj idej jesenskega življenjskega sloga po ajurvedi, eni najstarejših zdravilnih metod, ki se uporablja več kot 5000 let.

Kakršno je zunaj vreme, takšno je tudi stanje v našem telesu

»Prišli so krajši, hladnejši in suhi dnevi, kar tudi v telesu sproža suhost in hladnost,« je uvodoma povedal dr. Mani Vannan, ki je študiral na najbolj priznani ajurvedski fakulteti Ayurveda College v indijskem Coimbatorju, danes pa sodeluje s Hišo Ayurveda v Ljubljani. »Pomislimo samo na suho kožo in ustnice, prhljaj, zaprtje… Vse to so posledice prihoda suhega zraka, ki je prisoten tudi znotraj naših domov z začetkom sezone centralnega ogrevanja. Zunanje spremembe, kot sta veter in nihanje temperatur, pa sprožajo še notranji 'prepih', tj. zmanjšano sposobnost koncentracije, nestabilno razpoloženje ali tako imenovano razpršenost uma. Jeseni je um najbolj nemiren,« je o jesenskih težavah spregovoril sogovornik.

Jeseni jejmo sladko

Riž, ječmen in pšenica so zelo primerna hrana za jesen, je navedel ajurvedski zdravnik, ki uči, kako lahko s primerno prehrano uravnovesimo telo v vsakem letnem času. Načelo zdravega prehranjevanja po ajurvedi namreč sledi naravnim ciklom. Prehrana, ki je skladna z naravnimi cikli, bo okrepila naš pretok energije in uskladila funkcionalne dejavnosti vseh organov. Prehrana, ki ni v sozvočju z gibanjem v naravi, pa nas bo izčrpala in povzročila bolezni. Za jesen ajurvedski zdravnik priporoča sladko in lahko hrano. »Buče hranijo in uravnovesijo telo. Ker so zelo razširjene, užitne in vsestranske, se le poigrajte z njimi. Vse vrste so primerne,« je priporočil dr. Vannan in poudaril, da so buče odlična izbira zato, ker ajurveda uči, da je za jesen najbolj primerna sladka, gladka, gosta in vlažna hrana. In buče so prav takšne. Poleg buč jeseni telesu dobro dene vsa podzemna in gomoljasta zelenjava, zato izdatno uživajte še korenje, peso in krompir. Vendar, opozarja dr. Vannan, je ta živila najbolje pokuhati, četudi le na sopari. Po ajurvedi velja namreč jeseni omejiti uživanje surove hrane, kot so na primer solate. Če še malo ostanemo pri sladkem; tudi basmati ali rjavi riž ter otrobi so sladki, zato jih čim pogosteje vključujte na jedilnik. Da bi kljubovali suhosti telesa, pa po besedah ajurvedskega strokovnjaka pogosteje posegajte po zdravih oljih. »V obroke vključite ghee (prečiščeno maslo – gí) in ostala zdrava olja, kot so mandljevo, sezamovo in sončnično, za notranje oljenje. Prijajo prebavnemu sistemu in povečujejo absorpcijo.«

Po kosilu ni čas za spanje

Ne le vsebina, tudi način prehranjevanja je pomemben. Prebavni sistem obremenimo, če jemo v naglici. Takrat prebava ni sposobna dohajati hitrosti vnosa hrane. Pri jedi se velja tudi osredotočiti na tisto, kar jemo; vmes se ne pogovarjamo in ne smejemo, če je mogoče. Prehranjevanje je po ajurvedi namreč oblika terapije, zato se je nanj treba osredotočiti. Če je po obroku telo težko in utrujeno, mi pa zaspani, je bilo hranjenje nepravilno, svarijo ajurvedski strokovnjaki in dodajajo, da naj bi se glavni obrok zaužil okoli poldneva, zjutraj in zvečer pa je treba uživati manjše količine hrane. Po obroku naj ne bi spali.

Z začimbami se grejmo od znotraj

Pri pripravi jesenskih obrokov in napitkov uporabljamo »segrevalne« začimbe, kot so črni poper, suhi ingver in cimet. »Te pomagajo vzdrževati prebavni ogenj,« je povedal dr. Vannan in dodal, da so tudi enolončnice lahko prebavljiva in zelo hranljiva živila, ki prijetno segrevajo telo od znotraj navzven. Po njegovem se velja izogibati ledenih pijač, posebno ob uživanju hrane ali takoj po njem. Če imamo težave s spanjem, si lahko pripravimo toplo začinjeno mleko s ščepcem ingverja, cimeta, kardamoma ali muškatnega oreščka. To je hranljiva mešanica začimb za pomirjanje živčevja. Mimogrede, po ajurvedi je pomembno, da se v posteljo odpravimo do 22. ure. Kasneje nastopi čas, ki ni najbolj primeren za vstop v sladke sanje.

Vas zebe? Privoščite si ogrevalni napitek!

Razmerje začimb:

1 del črnega popra,

4 deli kardamoma,

4 deli cimeta,

4 deli nageljnovih žbic,

4 deli ingverja.

Poizkusite in ugotovite, ali vam razmerje ustreza, vendar ne pretiravajte s črnim poprom, ker bo prevladal njegov okus.

Priprava:

Četrtino čajne žličke mešanice dodajte v skodelico, to pa prelijete z vročo vodo. Mešanica naj stoji nekaj minut. Sladkajte po okusu z medom, rjavim sladkorjem ali javorjevim sirupom. Ščepec mešanice lahko dodate tudi običajnemu čaju.

Jeseni še bolj potrebujemo rutino

Dnevne dejavnosti imajo velik vpliv na zdravje. In kot uči ajurveda, se je v spremenljivi jeseni najbolje zateči k rutini. »Ko prihaja hladno vreme in sezona zimskih praznovanj, je včasih težko ohraniti mirno in prizemljeno bivanje. Kadar smo vpeti v rutino, ki nam pomaga popravljati naše psihofizično ravnovesje čez dan, nas ta zavaruje pred tesnobo, stresom in varuje naše zdravje. Doslednost je še posebno pomembna, ko vstopamo v jesen,« je povedal dr. Vannan.

Vedno nosite šal

Zelo verjetno boste manjkrat zboleli za prehladom, imeli manj suho kožo in razpokane ustnice ter se počutili manj nemirni, če se boste držali naslednjih navodil za jesenski življenjski slog, je napovedal sogovornik. Najprej: pred mrazom in vetrom zaščitite predel vratu. Po ajurvedi sta predela vratu in ušes najbolj ranljiva v stiku z naravnimi elementi, ki trenutno prevladujejo, in razlog številka ena za prehlade. Torej – preprosto – vedno uporabljajte šal! Drugič: vzemite si nekoliko več počitka in dodajte pol ure vašemu nočnemu spancu. Ne spite pa podnevi. Tretjič: izogibajte se pretiranim telesnim aktivnostim in virom čustvenega stresa. Četrtič: ostanite na toplem in ne izpostavljajte se vetru in zmrzali, če ni nujno potrebno. In ne nazadnje: oljite se. »Posebna ajurvedska tehnika, ki je dobra preventiva proti suhemu vplivu mraza in vetra, je, da si z malo gheeja ali s kakšno drugo primerno maščobo z mezinčkom nanesemo oljno zaščito na izhode naših nosnic. Ta preprosta metoda je preverjeno učinkovita pri zaščiti pred prehladi, tudi pri otrocih,« je sogovornik spregovoril o »oljnati« metodi kljubovanja prehladnim virusom.

Olja topijo strupe

Po ajurvedi so olja tudi nujna sestavina toplih masaž, ki si jih velja jeseni privoščiti kar se da pogosto. »Ajurveda uči, da so strupi, ki so se nakopičili v telesu zaradi različnih vzrokov, topni v oljih. Olja, ki se uporabljajo pri ajurvedski masaži, so pripravljena glede na telesno konstitucijo posameznika, kar ima vrsto pozitivnih učinkov za telo, obenem pa je masaža zelo sproščujoča.« Sogovornik je naštel, da ajurvedska masaža okrepi telo, pomiri duha, pomaga pri nespečnosti, spodbudi notranje organe, pospeši cirkulacijo ter bistveno zmanjša stres in občutek nemira.

Samomasaža s sezamovim oljem

Ajurveda pozna tudi vsakdanjo rutino samomasaže, ki jo lahko prakticiramo pred večernim kopanjem ali prhanjem. Dr. Mani Vannan nam je zaupal postopek:

Dobro segrejemo kopalnico. Olje – izberemo sezamovo, ki je za ta letni čas najprimernejše – segrejemo tako, da stekleničko polivamo z vročo vodo. Najprimernejša je temperatura, ki je malce toplejša od kože. Sledi postopek: za dlan olja si vijemo na vrh glave in ga s konicami prstov krepko vmasiramo v lasišče z manjšimi krožnimi gibi, kot bi nanašali šampon. Pomaknimo se proti ušesom in na obraz, kjer masažo nadaljujemo bolj nežno. Razpremo dlani in si z močnejšim pritiskom masiramo sprednji in zadnji del vratu. Intenzivno masiramo roke; za komolce in ramena uporabljamo krožne gibe, za nadlahti in podlahti pa sunkovite, ravne gibe. Ko si masiramo prsni in trebušni predel, uporabljamo nežne krožne gibe, po prsnici pa ravne gibe navzgor in navzdol. Po potrebi dodajamo olje in si masiramo hrbet in hrbtenico, kolikor dosežemo brez večjega napora, predvsem lahko presenetljivo veliko storimo za spodnji del hrbta, področje križa in ledvic. Z močnim pritiskom si masiramo še noge na podoben način kot roke – krožni gibi za gležnje, kolena in boke ter ravni in intenzivni za stegna in meča. Po masaži nog namenimo pozornost še stopalom. Uporabimo odprto dlan in intenzivno masiramo podplate in nart. Po masaži se stuširamo s toplo vodo. Če se ne frotiramo preveč divje, bo na koži ostala prijetna zaščitna plast olja, ki ne bo mastna, ampak hranilna in bo ohranjala kožo voljno, mišice pa tople.

Meditacija kar med hojo

Da bi umirjenost telesa in uma nadaljevali skozi dan, lahko poskusimo še z meditacijo. Kot je povedal sogovornik, poznamo veliko vrst meditacij, sami pa se odločimo, katera je za nas najprimernejša. »Za aktivne ljudi je morda dobro začeti z meditacijo med hojo, kjer ritem korakov ustvari sproščenost, ki jo pri drugih športih težje dosežemo. Vendar pa v tem letnem času kot rečeno ne spodbujamo večjih fizičnih naporov. Svetujemo zmerno hojo in še bolj pomembno, ne hodimo v hudem mrazu ali predolgo,« je svetoval ajurvedski zdravnik. Sicer najbolj učinkovito meditiramo zjutraj in/ali pred spanjem. Pri tem se ne trudimo ustavljati misli, ampak jih samo opazujemo in pustimo, da stečejo. Z rutino in vadbo se pretok misli sčasoma zmanjša in tako hitreje pridemo do stanja sproščenosti in osredotočenosti. »Osnova meditacije je dihanje, zato bodimo pozorni nanj in ga umirimo, kadar ni pravilno. Dihajmo globoko, s celotnim dihalnim sistemom, ne samo z vrhom pljuč. Nadzor dihanja je eno najboljših orodij v spoprijemanjem s stresom, in to v vsakem letnem času,« je sklenil ajurvedski strokovnjak.

 Prosti čas, 19. oktober 2011