Dejstvo je, da ljudje danes jedo drugače, kot so jedli pred dvajsetimi, tridesetimi leti. Nekatere jedi so popolnoma črtane z jedilnikov, zamenjale so jih druge, ki jih nekdaj sploh niso poznali. Potrošnik je ob veliki izbiri živil vse bolj zmeden. Kaj naj vendar jemo, da bomo zdravi? »Popolnoma smo pozabili, kaj pomeni, da jemo sezonsko. Druga slaba stvar so kemikalije, ki se dodajajo hrani in jih uživamo. Hrana je danes, v 21. stoletju lahko resnično zdravilo, lahko pa je tudi naš sovražnik,« pripoveduje avtorica knjige (na fotografiji). Dodaja, da moramo danes še bolj kot včasih pametno izbirati živila, se usmerjati k tradicionalnim zdravim živilom in

_803181.jpg
poiskati kot dodatek tudi tiste, ki v našem okolju niso značilne, a so dobre za naše zdravje.

Najstniku na primer moramo s hrano zagotoviti dovolj rudnin. »Cink za moško moč in um, železo, vitamini iz skupine B, kalcij in vitamin D so življenjsko pomembni za zdrav razvoj dejavnih najstnikov in bi jih morali šolski jedilnimi vsebovati.« Vitamin D je nova zvezda sodobne vede o prehrani. Če ga najstnik ne vnese dovolj, se poveča tveganje za srčna obolenja in sladkorno bolezen. Obstaja tudi hrana, ki »pomirja« ali »vzburja« hormone. Če je otrok agresiven, je morda vzrok tudi v napačni prehrani.

Po raziskavi ameriške univerzitetne bolnišnice, ki jo navaja, je prehrana v prvih treh letih otrokovega življenja odločilna za njegovo socialno vedenje v kasnejših letih. Pokazalo se je, da je nezadostno uživanje vitaminov iz skupine B, beljakovin, železa in cinka povezano z večjo nagnjenostjo k laži, agresivnemu vedenju, zasvojenostim…

Krepitev spolne sle

Posebno poglavje namenja tudi spolnosti. Ta je, kot pravi, za moške še kako pomembna. Navsezadnje prispeva tudi k ohranjanju zdravja. Redna spolnost zmanjšuje tveganje za obolenje srca in ožilja, povečuje odpornost in krepi samozavest. »Zatorej, jejte lubenice in granatna jabolka, izkoriščajte moč naravne viagre, pripravljajte jedila s spolnimi dražili, posegajte po živilih, bogatih z vitamini in cinkom, izogibajte se plastičnih mas in ksenoestrogenov,« za krepitev spolne sle in povečanja plodnosti svetuje nutricionistka, sicer tudi članica Britanskega nutricionističnega združenja.

Prof. dr. Marjan Simčič, predavatelj na Oddelku za živilstvo na Biotehniški fakulteti v Ljubljani, ki je bil tudi eden od sodelujočih na predstavitvi knjige v Modrijanovi knjigarni, je dejal, da na hrano kot znanstvenik, ki je začel kot živilski tehnolog, gleda z nekoliko drugačnega zornega kota: »Srečo sem imel, da sem živel v Goriških brdih, kjer se je vse, kar smo pojedli, pridelalo doma. Še danes trdim, da je treba jesti petkrat na dan in če se le da, jejte preprosto, ne zapletajte in poslušajte svoje telo!«

Kapital in industrija nam ponujata »svetleča« živila, potrošnik naseda predvsem zato, ker kupuje z očmi in kupuje – poceni. Poceni hrana pa, poudarja, ni dobra hrana. »Vsak mora najti svojo pot, videti, kaj nam koristi in kaj škodi. Moderni človek seveda noče jesti petkrat na dan, išče hitre rešitve, neko majhno stvar, ki bo rešila njegovo življenje, vendar takšnih preprostih rešitev in receptov seveda ni.«

Pivski trebuh

_126505802.jpg
Preproste rešitve predvsem za izgubo kilogramov iščejo tako ženske kot moški, vendar se shujševalnih diet navadno lotevajo napačno in si sčasoma nakopljejo le še več škode kot koristi. Tudi moški imajo seveda v srednjih letih težave s prevelikim obsegom trupa, trup pa napoveduje dolžino življenja.

Povečan obseg trebuha, ki mu pravimo tudi pivski trebuh, vodi do različnih motenj. Ob spremenjeni ravni hormonov in ob preveliki količini trebušne maščobe se poveča vsebnost inzulina in sladkorja v krvi, pojavijo se slabe krvne maščobe. Japonci in južni Azijci tako na splošno niso debeli, toda zgolj zaradi nakopičene odvečne maščobe okoli trebuha je pri njih tveganje za srčna obolenja večje.

In kaj svetuje nutricionistka? »Jejte sladoled, jajca, kvinojo in borovnice ter pijte zeleni čaj, da se znebite odvečnih centimetrov okoli trupa.«

Bolezni moških

S hrano si, kot že rečeno, lahko priskrbimo zdravje, lahko pa si nakopljemo tudi bolezen. Tipični, ki sta povezani s sodobnimi prehranskimi navadami, sta protin in Chronova bolezen, ki pogosteje napadata moške. Pri protinu je, kot pravi, ključna izločilna dieta, seznam živil, ki jih pri tej bolezni ne bi smeli jesti oziroma bi jih jedli po presoji, je dolg. Obstajajo pa priporočena živila, na primer tofu namesto mesa, kruh brez glutena, mlečni izdelki z malo ali nič maščobe… Podobno je tudi s Chronovo boleznijo: pečena banana v lupini, za katero je v knjigi tudi recept, pa je, kot pravi avtorica, odlična sladica proti tej bolezni.

Nedeljski dnevnik, 6. junij 2012