Občutek žeje se pojavi šele, ko v telesu nastane opazna približno eno odstotna izsušitev. Posebna pozornost zato v poletnih mesecih velja za otroke, pa tudi za starejše, saj imajo ti bodisi večje potrebe po tekočini ali pa niso sposobni tako dobro uravnavati telesne temperature kot odrasli. Primerno hidracijo najbolje zaznamo z občutkom za žejo in s pogostostjo odvajanja vode. Če je urin temnejši in hodimo redko na vodo, je to dodaten znak, da moramo zaužiti več tekočine.

Kaj je priporočljivo piti?

Najprimernejša pijača za odžejanje in nadomeščanje izgubljene tekočine je predvsem vodovodna pitna voda. V primeru večje izgube elektrolitov (soli) s potenjem ob večjih telesnih naporih, ki trajajo več kot eno uro, je še zlasti primerno pitje mineralne vode ali izotoničnih napitkov. Od pijač, ki vsebujejo sadni in zelenjavni delež, se priporočajo predvsem 100 % sadni in zelenjavni sokovi, predvsem tisti brez dodanega sladkorja. Ker vsebujejo relativno visok delež sadnega sladkorja priporočamo, da se jih razredči z vodo. Za žejo se priporočajo tudi nesladkani zeliščni in sadni čaji.

Kaj odsvetujemo?

Manj primerne za pitje so negazirane in gazirane aromatizirane brezalkoholne pijače ter (sladkani) aromatizirani čaji. Ti so med otroci in mladostniki zelo priljubljeni. Na njihovo priljubljenost imata velik vpliv predvsem prehrambena industrija in oglaševanje, poleg tega pa so največkrat dostopne tudi v prodajnih avtomatih in v gostinskih lokalih. Te pijače so pogosto vir praznih kalorij, saj je v njih, razen velikih količin dodanega sladkorja, za telo le redko kaj uporabnega. Kole vsebujejo v 1 litru v povprečju kar 120 gramov sladkorja, ledeni čaji okoli 80 gramov, medtem ko vode z okusi približno 30 gramov sladkorja. Večje količine sladkorjev v teh pijačah se hitro absorbirajo iz črevesja in povzročajo neželene hitre dvige glukoze v krvi. Naše telo seveda potrebuje sladkor, vendar pa ni povsem prilagojeno na to, da bi ga uživali neposredno, zato zaužitje sladkane pijače ne poteši lakote in nas ne odžeja. V teh primerih zaradi specifičnega presnovnega odziva kmalu začutimo lakoto, medtem ko jetra višek sladkorja pretvorijo v maščobne zaloge. »Lahke« negazirane in gazirane aromatizirane brezalkoholne pijače sicer vsebujejo manj kalorij, imajo pa dodana umetna sladila (npr. aspartam, ciklamat), ki zaradi različnih vzrokov v večjih količinah prav tako niso priporočljiva.

Za nadomeščanje tekočin pa se odsvetuje pitje napitkov, ki vsebujejo kofein, med njimi različne kole, kavo, pravi čaj in predvsem energijske pijače. Krepijo se dokazi, da energijske pijače predstavljajo resno grožnjo zdravju mladostnikov in otrok. Energijske pijače ne preskrbijo organizma s tekočino, pač pa ravno nasprotno, prispevajo k dodatnemu odvajanju tekočin iz organizma. Poleg tega povzročajo zasvojenost od kofeina in verjetno tudi do drugih psihoaktivnih substanc. Ni zanemarljivo dodati, da pogosto uživanje energijskih pijač vodi k slabim spalnim navadam, kar se dolgoročno izkaže kot škodljivo za zdravje.

KLJUČNA SPOROČILA

- Otroci naj bi dnevno zaužili od 1 do 1,5 litra, odrasli pa 2,5 l tekočine.

- Posebej priporočljivo je uživanje vodovodne pitne vode, manj sladkanih ali nesladkanih čajev, mineralnih vod ter sadnih sokov s 100% sadnim deležem, poljubno razredčenih z vodo.

- V vročih dneh je potrebno zaužiti več tekočin zaradi povečanega znojenja, še zlasti ob telesni aktivnosti.

- Izgubljeno tekočino nadomeščamo v manjših odmerkih prek celega dneva, tako v času obroka kot med obroki.

- V vročih dneh so hladne pijače lahko šok za telo, zato odsvetujemo uživanje pretirano hladnih pijač.

- Ker se blaga izsušitev pojavi še pred občutkom žeje, smo še posebej pozorni pri majhnih otrocih in starejših osebah, ki bodisi hitreje izgubljajo tekočino ali niso sposobni tako dobro regulirati telesne temperature kot odrasli.

- Otroci naj imajo v svoji bližini vedno na razpolago dovolj pitne vode, ohlajenega čaja ali razredčenega sadnega soka.

- Ker nobena od sestavin energijskih pijač sama ali v kombinaciji ni primerna za uživanje za otroke, mladostnike, nosečnice in doječe matere, uživanje energijskih pijač tem občutljivejšim skupinam močno odsvetujemo.

- Tudi sicer odsvetujemo pretirano pitje kave in drugih pijač z dodanim kofeinom ter njihovo souporabo z alkoholom.