Sol je nepogrešljiv element, ki ga najdemo v vsaki kuhinji in radi dodajamo skoraj vsaki jedi. Velikokrat v prevelikih količinah in pogosto brez potrebe, saj je jed že dovolj slana ali pa soli sploh ne potrebuje. Še večje zadrege kot to, koliko soli dodati, marsikateri gospodinji povzroča izbira soli, saj je na trgovskih policah mogoče najti od navadne morske soli do kamene in evaporirane pramorske, gorske, himalajske, ajurvedske in celo dietne soli. Zlasti pestra je ponudba modnih himalajskih soli, ki imajo poleg zvenečega imena zasoljeno predvsem ceno.

»A je sol vedno le sol, ki je, z izjemo joda, ne kupujemo zaradi nekaj zanemarljivo skromnih količin mineralov, po katerih se razlikujejo,« je jasna dr. Tanja Pajk Žontar iz Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS). Na ZPS so pregledali 30 izdelkov, ki polnijo trgovske police, in ugotovili številne nepravilnosti pri označevanju ter zavajajoče prehranske in zdravstvene trditve. Ugotovili so tudi, da so morske soli praviloma nekoliko cenejše, kamene in evaporirane pa stanejo do kar 45,37 evra. Še najbolj pa jih je presenetilo, da kar 11 od 16 pregledanih vzorcev kamene in evaporirane soli, ki bi v skladu s pravilnikom o kakovosti soli morali biti jodirani, ni bilo jodiranih. »Pregledovali smo zgolj ustreznost oznak. Kaj bi šele odkrili, če bi delali kemijske analize in preverili, koliko joda zares vsebujejo soli, ki nosijo oznako jodirana sol?« se sprašuje Pajk-Žontarjeva. Domneva, da tudi marsikatera morska sol, ki ji ne dodajajo joda, ne vsebuje omembe vrednih količin joda. A predpisi jodiranja morske soli ne zahtevajo, zato so kmetijsko ministrstvo opozorili le na neskladje s pravilnikom o jodiranju za kamene in evaporirane soli.

»Izvor zdravja«, »začini zdravo«...

Pri pregledu označb 30 vzorcev soli so na ZPS med drugim zaznali neustrezno navajanje sestavin, pri kameni soli je bila nemalokrat izpuščena navedba »kamena sol«, tudi navedba »himalajska sol« ne zadošča, so povedali. Med vzorci je bilo tudi nekaj takšnih, ki s svojo predstavitvijo zavajajo in ne upoštevajo pravilnika o splošnem označevanju predpakiranih živil ter uredbe o prehranskih in zdravstvenih trditvah na živilih. »Nekateri vzorci so imeli na embalaži zapisane splošne zdravstvene trditve, na primer 'jodirana sol začini zdravo', 'izvor zdravja', ne da bi trditve podkrepili s konkretnimi zdravstvenimi trditvami. Drugi navajajo prehranske trditve, kot sta 'bogata z minerali' in 'številni pomembni naravni minerali in mikroelementi', a na izdelkih ni navedene količine teh hranil,« je pojasnila Pajk-Žontarjeva.

_163896174.jpg

Jodiranje je pomembno

Jod je pomemben zato, ker sodeluje pri tvorbi ščitničnih hormonov. Poleg soli so bogatejši viri joda v prehrani še morska živila, kot so ribe, školjke in alge, jod pa najdemo tudi v mleku in mlečnih izdelkih. Na ZPS opozarjajo, da zdravju s povečanim vnosom soli ne koristimo. Odrasel človek lahko namreč zaužije do pet gramov soli na dan (to je čajna žlička soli), otroci pa ne več kot tri grame. Vendar je treba v to količino ujeti vso sol, ki jo dnevno zaužijemo tudi v predpripravljenih in konzerviranih živilih, ne le količine, ki jo živilom dodamo sami. Zato so zavajajoče tudi oznake »priporočeni dnevni vnos pet gramov soli«, saj potrošnik lahko sklepa, da je priporočeno dnevno zaužiti pet gramov te soli. Prav tako zavajajoča je oznaka, da lahko z uživanjem jodirane soli preprečimo motnje v rasti in razvoju otrok.

Raziskava Cindi Slovenija je pokazala, da odrasli Slovenci zaužijemo od 11 do 14,3 grama soli na dan, kar pomeni od 120- do 185-odstotno prekoračitev še varnega vnosa. Preveč soli zaužijejo tudi mladostniki in otroci. Podatki Svetovne zdravstvene organizacije kažejo, da zaužijemo kar 75 odstotkov soli s predpripravljenimi živili in konzervirano hrano (označevanje količine soli bo obvezno čez tri leta), z dosoljevanjem 15 odstotkov, preostalih pet odstotkov pa je v živilih v obliki naravno prisotnega natrija. In čeprav se sol oziroma natrij izloča iz telesa s potom, urinom in blatom, to ne pomeni, da lahko poleti, ko se bolj potimo, zaužijemo več soli, opozarjajo na ZPS. Priporočajo pa, da ne glede na to, ali kupujete morsko, kameno ali evaporirano sol, izberete jodirano in takšno, ki je pakirana v nepredušno zaprti temni embalaži, saj ji svetloba, vlaga, kisik in visoke temperature škodijo. Zato naj jo primerno hranijo tudi doma, predvsem pa z njo ravnajo varčno. Nič ne bo narobe, če se odločijo za domačo sol, saj so živila iz domačega okolja večinoma primernejša kot živila, ki prestajajo dolge prevoze, pravijo na ZPS. Priporočajo, da se jedi solijo po tem, ko so že kuhane, saj jod pri višji temperaturi ni obstojen. Zmanjšanje vnosa soli bo uspešnejše, če se tega lotite zelo počasi, priporočajo, da sol nadomestite z zelišči in začimbami. Odsvetujejo, da se pri mizi jed dosoli, preden se poskusi.