Zrak rešuje življenja

Dejstvo je, da zrak pospešuje gorenje, po drugi strani pa ne smemo pozabiti temeljne nevarnosti zadimljenih prostorov. V predorih denimo je eden najpomembnejših varnostnih sistemov prezračevalni sistem, ki odloča o življenju in smrti. V dvocevnih predorih tako na primer v primeru požara v eni cevi povečajo tlak v drugi, da preprečijo prehajanje dima v drugo cev (tudi pri odpiranju varnostnih prehodnih vrat), z ventilatorji pa poskrbijo za to, da se dim vali v želeni smeri, se pravi tisti, kjer ni vozil. V predorih so namreč ena največjih nevarnosti prav dimni plini, ki so lahko smrtonosni. Pri reševanju ljudi iz predora bodo nemočni še tako dobro usposobljeni gasilci, če prezračevalni sistem ne bo deloval tako, kot je treba. In nekaj podobnega se dogaja tudi v stanovanjskih hišah.

Ne bi sicer želel strašiti prebivalcev večstanovanjskih objektov, ampak dejstvo je, da lahko že nekajnadstropne stavbe postanejo smrtno nevarne pasti. V preteklosti je bilo kar nekaj požarov v kleteh (ali podzemnih garažah), ko so se dimni plini razširili navzgor po hodnikih in stopniščih, evakuacija pa ni bila mogoča. In potem pomislite še na to, da imate slaba vrata in se bo dim začel valiti v stanovanje, po možnosti pa ste še pustili odprto okno, kar v bistvu pospeši prodiranje plinov v stanovanje.

Univerzalnih nasvetov za ukrepanje v takih primerih seveda ni, ampak najbolj smiselno je dodatno zatesniti (s krpami) vrata in se umakniti v od vrat najbolj oddaljen prostor ter počakati na navodila gasilcev. Ob vsem tem moramo povedati, da so evakuacije iz večstanovanjskih stavb izjemno zahtevne, eden največjih problemov pa so dimni plini, ki jih je treba odvesti iz stavbe. In tukaj so pravi odgovor avtomatska požarna okna.

Avtomatsko odpiranje oken

Pri avtomatskem odpiranju oken moramo ločiti dva sistema: eden je tako imenovano komfortno odpiranje, se pravi odpiranje oken in kupol zaradi prezračevanja, drugi pa je sistem RWA – sistem aktivne požarne varnosti.

Sistem RWA uporablja vgrajene odprtine na objektu, okna, lopute in vrata. Te nadgradijo z motorji za samodejno odpiranje ob požaru ali dimu in (ali) povečani temperaturi. Pravilnik določa, da mora vsaka večstanovanjska stavba, vsaka javna stavba in tudi podjetje, ki zaposluje več ljudi, imeti sisteme za odvajanje dima in toplote. Da se ob požaru, povišani temperaturi ali dimu v zraku okna in vrata samodejno odprejo in ustvarijo naravni vlek. S tem dosežemo, da gredo strupeni plini in vročina ter dim iz stavbe in omogočijo razmeroma varno reševanje stanovalcev oziroma obiskovalcev. Največ žrtev požarov namreč ni zaradi ognja, temveč zaradi strupenih plinov, dima. Bistvo sistema je, da se ob morebitnem požaru z zračenjem znižuje temperatura in odvajajo strupeni dimni plini. Vrsta evropskih inštitucij je ugotovila in dokazala, da ob požaru nastane manj škode z dodajanjem svežega zraka in odvajanjem dimnih plinov ter toplote kot z morebitnim zapiranjem. Nekatera gasilska društva imajo posebne ventilatorje za vpihovanje svežega zraka v goreče objekte (zlasti se to uporablja pri reševanju živine iz gorečih objektov), v stanovanjskih objektih pa požarna okna poskrbijo za večjo varnost.

Poleg tega ne smemo pozabiti, da pri gorenju nastaja ogljikov oksid, ki je v določeni koncentraciji eksploziven in lahko povzroči izjemno škodo. Sistem avtomatskega prezračevanja v primeru požara omogoča reševanje človeških življenj in gasilci lahko po prihodu rešujejo samo nepremičnine. Bistvo sistema je, da se v primeru požara odprejo okno na najvišjem delu objekta ter vrata ali okna v pritličju oziroma v kleti. Na ta način se ustvari vzgon. Pogon oken v sistemu deluje na napetosti 24 voltov in ima akumulatorsko podporo, kar pomeni, da deluje neodvisno od električnega omrežja. Sistem proženja je dvojni. S posebno požarno tipko ali s požarnim senzorjem, ki zazna dim ali vročino.

Komfortno odpiranje oken

Poglejmo si še sistem komfortnega odpiranja oken. Gre za pogone, ki se namestijo po montaži oken, spet drugo pa so sistemi, za katere je treba ležišče elektromotorja pripraviti pred vgradnjo okenskega okvirja. Odpiranje je lahko vodeno preko stikala ali z daljinskim upravljalnikom, pri strešnih oknih in še zlasti pri avtomatskem odpiranju kupol pa priporočajo dodatna varnostna senzorja, to je za dež in veter.

Sistem je mogoče nadgraditi s časovnim programerjem, ki omogoča nastavitev avtomatskega prezračevanja. Pogon motorja je električni, kar pomeni, da je treba do vsakega okna pripeljati električni kabel. Sistem odpiranja je namenjen tako strešnim oknom kot tudi odpiranju kupol in fasadnih oken. V vsakem primeru prinaša večje udobje, nemalokrat pa je električni pogon zaradi težke dosegljivosti okenskih odprtin tudi edina rešitev. Poleg tega je mogoče sistem nagraditi s centralnim vodenjem odpiranja in zapiranja oken.

Cene osnovnih modelov pogonov za odpiranje oken se začno pri 100 evrih za klasični sistem preko stikala, cene sistemov z daljinskim upravljalnikom pa se gibljejo od 150 evrov navzgor. Za večje stavbe so še posebno zanimivi računalniško vodeni sistemi. Preko posebnih krmilnikov se sistem upravljanja namesti na računalnik in potem lahko na daljavo skrbite za kontrolirano odpiranje in zapiranje oken in tudi žaluzij.

Strokovno svetovanje: Matej Celec, tehnični svetovalec Norica d.o.o. Radovljica