Načrtovanje

Načrtovanje garaže je zahtevno delo. Sprehodite se po kakšnem stanovanjskem naselju in videli boste številne bolj ali manj pametne rešitve. Nekako najbolj priljubljena je garaža, v katero pripeljete naravnost z ulice. Če bi sledili samo logiki čim večjega udobja za avto in voznika, je to najboljša rešitev, vendar pri načrtovanju garaže to ni edini in zveličavni faktor. V preteklosti smo gradili večje hiše in s prostorom razmetavali. Sodobna gradnja je povsem drugačna. Bolj racionalna, in tudi zato vam dober arhitekt skoraj gotovo ne bo načrtoval garaže v pritličju, ampak se bo odločil za podzemno garažo oziroma parkirne prostore v kleti.

Če imate manjšo pritlično hišo, je vanjo težko pametno umestiti garažo. Seveda je vse odvisno od velikosti objekta in okolice, najslabša rešitev pa so garaže v majhnih objektih, po možnosti obrnjene celo proti jugu, kjer bi po vsej logiki morali biti dnevni prostori. Avtomobil sicer zasluži pozornost, pretiravanja pa vseeno ne. Kaj to pomeni, se je prepričal že marsikateri lastnik individualne hiše, ki je obstoječi garaži namesto vrat vgradil veliko panoramsko okno in si v njej uredil prostorno sobo. Poleg tega je orientacija prostorov zelo pomembna tudi za energijsko varčnost objekta, tako da garaže, pa tudi stopnišča, kopalnice in podobni prostori, sodijo na severno stran objekta.

Prizidek ali nadstrešek

Omenili smo že možnost gradnje različnih prizidkov ali nadstreškov za avtomobile. Ti so lahko pri marsikaterem objektu optimalna rešitev. Nikakor naj to ne bo zasilna rešitev, ampak neko logično nadaljevanje hiše. Če se vrnem nekoliko nazaj, lahko spet v različnih naseljih, posebej dvojčkov, vidite obupne rešitve. Samo primer. V neki ulici sem nekoč opazoval več deset skoraj popolnoma enakih hiš, pred katerimi so stali povsem različni nadstreški. Nekateri so bili leseni izpod rok domačih mojstrov, spet drugi so imeli montažni nadstrešek, pokrit s pločevino, med njimi je bil celo »kozolček«, pokrit s slamo ... Skratka grozljivka. Dodatni nadstreški so lahko popestritev, predvsem pa po njihovi zaslugi ne izgubljamo prostora znotraj objekta, kar je nemalokrat še kako pomembno. Vseeno pa vam priporočamo temeljit razmislek in posvet s strokovnjakom.

Poglejmo nekatere tehnične podrobnosti, ki jih mora zagotoviti tak nadstrešek. Širina nadstreška naj bo vsaj 1 meter širša od širine avtomobila. Pri nadstreških za več avtomobilov mora biti razmak med avtomobiloma vsaj 80 cm. To pomeni, da naj bo nadstrešek za en avto velik vsaj 3000 x 5000 mm, za dva avtomobila vsaj 5000 x 5000 mm, vsekakor pa tudi v tem primeru lahko zaupate proizvajalcem nadstreškov. Seveda je vse spet odvisno od prostora, ki ga imate na razpolago. Med najbolj praktičnimi in tudi oblikovno zanimivimi so montažni nadstreški podjetja Kograd Igem, ki jih odlikujejo tudi suhomontažni temelji, nosilci pa so lahko kovinski ali iz lepljenega lesa.

Garažna vrata

Naj spregovorimo še nekaj besed o načrtovanju garažnih vrat v objektu ali prizidku. Vhod v garažo naj bo, če je le mogoče, skozi stranska vrata, glavna vrata naj bodo namenjena samo izvozu oziroma uvozu avtomobila. Koristno je, da imate tudi prostor za shranjevanje manjšega orodja. Vrata v garažo so hkrati toplotna in varnostna zaščita. Ponudba je bogata, cene se razlikujejo, seveda pa se morate sami odločiti za več ali manj udobja, o tem, ali naj bodo vrata toplotno izolirana, pa odloča predvidena temperatura v garaži.

Nekoč so bila garažna vrata praviloma dvokrilna, danes pa se jih vse bolj opušča in zamenjuje s sodobnimi lamelnimi. Tudi taka vrata lahko opremite s krilnim motornim pogonom, čeprav je smiselnost takega početja vprašljiva in jih je bolj gospodarno zamenjati s sodobnimi vrati.

Poznamo tri vrste garažnih vrat, in sicer klasična krilna, lamelna in toga vrata z vertikalnim odpiranjem. Pri klasičnih garažnih vratih morajo biti podboji močni in dobro vgrajeni, saj so krila velika in težka, zato mora podboj zdržati večje sile. Lamelna vrata so lahko stropna ali stranska in so danes najpogosteje uporabljana. Kot sodobna gaažna vrata so v celoti izpodrinila toga vrata, ki se dvigajo v celoti. Smiselno in racionalno je namestiti motorni pogon za odpiranje z daljinskim vodenjem.