UMK 435E z močjo 1,20 kW oziroma 1,7 KM sodi v kategorijo srednje močnih motornih kos, njen štiritaktni motor pa je celotno preizkuševalsko ekipo pozitivno presenetil. Teče, kot bi poslušal (no ja, in jo vozil) Hondo na dveh kolesih, ko dodaš plin in vrtljaje, še vedno ni preglasna, predvsem pa ni tistega živčnega zvoka kot pri dvotaktnih kosah. Delo z njo je bolj umirjeno, navor moči zelo soliden tudi pri manj vrtljajih, še posebej pa je treba izpostaviti tresljaje, ki jih je precej manj kot pri kosah z dvotaktnim pogonom.

Motorna kosa UMK 425 je nekoliko šibkejša in je opremljena z motorjem GX 25, ki ima 0,81 kW oziroma 1,1 KM, njena moč pa je po zaslugi velikega navora, ki je odlika štiritaktnih motorjev, še vedno dokaj velika.

Osnovni podatki

Honda že vsa leta prisega na štiritaktne motorje. Direktor zelenega programa generalnega uvoznika Honde AS Domžale Miha Šetina je povedal, da so uporabnost štiritaktnega motorja za omenjene stroje dosegli z različnimi sistemi prisilnega mazanja po principu votle ojnice, prek katere se maže valj. To omogoča obračanje motorja, kar je zahteva zlasti pri motornih kosah. Motorja GX 35 in GX 25 tako predstavljata najsodobnejši sistem štiritaktnih motorjev za te stroje. Motor GX 35 pomeni delovno prostornino motorja 35 cm³ (425 pa 25 cm³), ima 1,2 kW oziroma 1,7 konjske moči (425 pa 0,81 kW oz. 1,1 KM), kosa pa je težka 5,98 kg, kar pomeni, da je morda samo nekaj dekagramov težja od primerljivih kos z dvotaktnim motorjem. Zaradi dobrega oprtnika njene teže niti ne občutite. Okrogli oziroma »loop« ročaj je zlasti primeren za delo v vinogradu, gozdu in na bolj strmih terenih, medtem ko dvojni ročaj vse prednosti pokaže pri delu na planjavah, predvsem pa je z njim delo lažje in drugačno. Je, kot bi držali mladenko za roke in z njo plesali fokstrot preko trat.

Honda UMK 425 je težka 4,72 kg, delo z njo pa je še lažje. Obe kosi smo preizkusili v dokaj težkih razmerah, kar pomeni, da smo z njima kosili staro in poležano suho travo, ves čas pa sta suvereno obvladali svojo nalogo.

Oprtnik in zagon

O oprtniku lahko rečem samo vse najlepše. Bistvo oprtnika je, da lepo nosi koso in da ob košnji dejansko ne občutite nobenega napora ali teže. V kombinaciji z dvojnim ročajem se celotni sistem izkaže kot optimalen.

Pojdimo po vrsti, podrobnosti pa veljajo za oba motorja. Najprej zagon. Motor ima čok in pumpico za gorivo, ki še dodatno olajšata prvi zagon. Malo »cukneš«, pa motor že teče. Enostavno, sistem je primeren celo za ženske roke. Presenetila nas je tudi moč obeh motorjev. Če primerjamo koso s podobno močnimi dvotaktnimi motorji, je razlika prepričljivo opazna. Ob enaki prostornini in konjskih močeh je preprosto močnejša. Vzrok za to se deloma skriva v podatkih o moči motorjev. Honda meri moč motorja z nameščenim izpuhom in zračnim filtrom, medtem ko nekateri proizvajalci dajejo podatke o moči motorjev brez teh sestavnih delov stroja, in tako se pojavljajo razlike za približno 25 odstotkov pri enakih podatkih o moči. Seveda v korist Honde. Povsem mirno lahko zapišem, da sta UMK 435 in UMK 425 kosi, ki prekaša celo nekatere kose s štirimi in več konjskimi močmi.

Polavtomatska glava dobro opravlja svojo nalogo in podaljševanje nitke je povsem enostavno. Potem smo zamenjali rezilo in uporabili trizobo, ki je bolj primerno za košnjo višje trave (ki je v tem času sicer še ni), medtem ko se je nitka odlično izkazala tudi v stari poležani travi.

Kosi oziroma njena motorja imata rezervoarja s prostornino 0,58 litra, kot uporabniku pa se vam zazdi, da motor skoraj ne potrebuje goriva. Pri dvotaktnih strojih sem namreč navajen na razmeroma veliko porabo, prednost štiritaktnih motorjev pa je v precej manjši porabi, ki je opazna že na prvi pogled – po tehničnih podatkih kosi porabita okoli 0,38 litra neosvinčenega goriva na uro. Nadzorna stikala so pregledna, držanje ročice pogona neobremenjujoče. Kar zadeva emisije škodljivih plinov, izpuh dobro opravlja svojo nalogo, štiritaktni motor je tukaj še v dodatni prednosti pred dvotaktnimi motorji.

Prednost štirih taktov

Koso smo obračali na glavo, sistem mazanja deluje v vseh položajih optimalno in težav preprosto ni. UMK 435E in UMK 425E sta zelo dobri motorni kosi, štiritaktni motor pa prinaša uporabnikom še dodatne prednosti. Tako ne boste imeli težave s pripravo mešanice, v stroj ne boste nikoli nalili stare, ki bi lahko poškodovala motor, kar pomeni dodatno prednost za občasne uporabnike. Z motornimi kosami namreč običajni uporabniki ne kosimo vsak dan, temveč jih uporabljamo občasno. Mešanica pa pomeni za občasne uporabnike dodatno težavo, da o tem, da na vsake toliko časa kakšen uporabnik nalije v motor čisti bencin, niti ne govorimo. Pri štiritaktnih motorjih teh težav preprosto ni. Za štiritaktne kose sicer ne moremo napovedati, da bodo tako kot štiritaktne kosilnice pravzaprav popolnoma izrinile dvotaktne, zagotovo pa že danes ta Hondin motor stoji povsem enakovredno ob boku dvotaktnih in jih v nekaterih detajlih celo prekaša.

Motorna freza

Poglejmo v nekaj besedah še motorno vrtno frezo F 220. Gre za manjši stroj, ki je namenjen obdelavi gredic, vseeno pa je z njo mogoče prekopati vrt dokaj globoko, pogoj je le, da je zemlja primerno suha, kar pomeni ne preveč zbita in ne preveč mokra, tako da se lahko noži »potopijo« čim globlje v zemljo. Ob strani sta dva dodatna noža, s katerima je mogoče dokaj lepo rezati grudo, lahko pa ju tudi odstranite. Uporaba je povsem enostavna, tresljaji so sprejemljivi, globino pa uravnavate z reguliranjem pritiska na ročaj. Pogon je enostopenjski, širina frezanja je 60 cm, motor pa je enovaljni štiritaktni GXV 57 OHV moči 1,8 kW oziroma 2,4 KM pri 4000 vrtljajih. Stroj je težak 29 kilogramov in že njegova teža govori o namenu stroja, to je prekopavanju gredic. Po oceni soseda, ki smo mu z našo ekipo prefrezali vrt, odličen stroj, ki izkorišča vse prednosti štiritaktnih motorjev.