Kakovostni in uporabni izdelki, ampak ob vsem naj pohvalimo predvsem zelo lep in praktičen kompostnik, ki ga ima lastnik podjetja v sadovnjaku za poslovnim objektom, narejen iz letev, enostaven in učinkovit.

sajtrga1.jpg

Drobilniki

Ampak za dober kompost potrebujete tudi kakovostne drobilnike. V trgovinah sicer dobite celo take za nekaj deset evrov, ampak to so praviloma izdelki s krajšim rokom trajanja, za resno delo pa ne pridejo v poštev. Z njimi sicer lahko zdrobite nekaj tanjših vej, vseeno pa vam priporočamo kvalitetnejše in močnejše drobilnike, da boste z njimi lahko zdrobili tudi srednje debele veje. Seveda se boste morda vprašali, zakaj sploh drobiti lesne ostanke oziroma veje, ki ostanejo po obrezovanju drevja in grmovnic. Prvič, to je lahko zelo praktična zastirka, drugič, to je prvi pogoj za dober kompost, tretjič, vej in drugih ostankov ne moremo enostavno zažigati, ampak je to odpadek, ki zavzema veliko prostora in ga je treba nekako odstraniti. In zato so tukaj drobilniki.

Na našem preizkusu smo preizkusili dva stroja italijanskega proizvajalca Agrinova, ki ga v Sloveniji zastopa podjetje Bonum. Najprej poglejmo električni biodrobilnik Zoe ZO 25. Gre za 50-herčni biodrobilnik na električni pogon z 2,5 KM močnim motorjem. Z njim lahko drobite veje do debeline 3 cm, drobilnik ima praktična kolesa, lijak pa je dovolj dolg, da lahko brez težav tlačite vanj različne veje, ki ne opletajo in udarjajo. To je tudi posebnost drobilnega noža (podoben je tudi v večjem drobilniku, ki ga bomo opisali čez nekaj vrstic), ki je sestavljen iz dveh delovnih območij. Zgornja plošča zreže veje, zadaj pa so posebna dinamično vpeta rezilna kladiva. Centrifuga jih potiska navzven, ob udarjanju in drobljenju pa se gibljejo in odmikajo, tako da dosežemo zelo dobre rezultate drobljenja. Ob vsem tem nož vleče veje, tako da jih ni treba pritiskati navzdol, ampak mora uporabnik samo potisniti veje v stroj, in ko nož zagrabi vejo, jo vleče sam.

sajtrga2.jpg

Rezilo je lahko klasično, mogoče pa je nabaviti tudi posebna rezila za vlažen material, ki omogočajo drobljenje mehkejšega materiala in tudi različnih korenin ali vej, na katerih je še zemlja. Saj, zakaj bi čistili korenine zemlje in jih potem drobili, če lahko naredimo vse naenkrat. V kategoriji Zoe ponujajo električne in tudi motorne drobilnike, ki so praktični v veliki meri tudi zaradi avtonomnosti. Drugi, večji in močnejši drobilnik na našem preizkusu pa je bil drobilnik Zenia ZE – 400 z 9 KS močnim motorjem. Je relativno težak, saj tehta 134 kilogramov, kar priča tudi o tem, da gre za resen izdelek z veliko zmogljivostjo. Manipulacijo močno olajša sprednje kolo, prav tako pa lahko drobilnik priklopite in vlečete z manjšim vrtnim traktorjem ali riderjem.

Z Zenio lahko drobite veje do 6,5 cm debeline, kar je zelo veliko, praktičen pa je tudi izmetni kanal, ki ga je mogoče celo povišati s posebnim dodatkom. Agrinova proizvaja tudi drobilnike za priklop na traktor prek kardanske osi, tukaj pa gre že za proizvodnjo lesenih sekancev, ki jih lahko uporabljamo za kompost ali pa tudi za kurjenje.

sajtrga3.jpg

Mini transporter

Drug stroj, ki smo ga preizkusili, pa je mini dumper oziroma pogojno rečeno motorna samokolnica. Dumperji so v osnovi tovornjaki prekucniki in temeljno bistvo prekucnika se skriva tudi v teh motornih samokolnicah. Tako smo preizkusili najmanjšo mini dumper 100 s 4-konjskim motorjem kitajskega proizvajalca Zongshen in mini dumper BY 160 V-B. Prvi ima zmogljivost 92 litrov in nosilnost 120 kg, pogon pa je na sprednja kolesa, medtem ko so zadnja prosto vrtljiva. Je lahko okretna, ima eno prestavo naprej in nazaj, je pa to izdelek, ki je namenjen manj zahtevnim delom in terenom.

Nekaj povsem drugega so mini dumperji 160 s 6 konjskimi močmi (BY-160V-B z menjalnikom, BY 160V-H s hidrostatičnim menjalnikom na prestave in Hondinim motorjem 5,5 KM ter BY 300-H s hidrostatičnim brezstopenjsko nastavljivim menjalnikom). Pogon je štirikolesen, je pa izjemno domiselno in inovativno izveden. Z motorja se prenaša vrtenje na dve pogonski kolesi, ki sta vpeti med levi oziroma desni kolesi, in potem se prek trenja prenaša sila pogona na vsa štiri kolesa. Pri tem morate biti pozorni na pravilen tlak v kolesih, saj v nasprotnem lahko pride do zdrsa koles. Ob korektno napolnjenih kolesih je mogoče z dumperjem obvladovati tudi stopnice in strmejše terene.

Seveda pa je pomembna nosilnost, saj lahko naložite v prekucni kason kar 250 kilogramov. Obračanje tako naloženega motornega transporterja je nekoliko težje, kajti za ostro zavijanje je treba privzdigniti zadnja kolesa. Kar pa zaradi uravnoteženosti stroja in kesona sploh ni tako težko. Transporter ima 4 prestave naprej in eno nazaj, prekucni kason je fiksiran in ga je ob odpiranju treba sprostiti, dvigniti pa ga morate ročno. Tudi zaradi tega so zavore še kako dobrodošle.

sajtrga4.jpg

Skratka izdelek je na prvi pogled videti malo nenavaden, pri številnih delih pa je lahko več kot uporaben, s tem, da lahko povišate kason, namestite električno dvigalno napravo oz. majhnega viličarja, priklopiti je mogoče tudi snežno desko (o njeni učinkovitosti in uporabnosti dvomim), poleg tega pa je mogoče dodati tudi priklop s kroglično glavo.

Skratka, mini transporter, ki še kako pride prav v vseh primerih, ko potrebujete »veliko samokolnico«, ki vozi sama. Samokolnica je sicer naprava z enim kolesom in dvema ročajema, karjola je drug izraz za samokolnico, nekateri pa pravijo samokolnici tudi šajtrga, čeprav pri nas na Dolenjskem rečemo šajtrga pleteni veliki košari na dveh kolesih, in če bi sledili tej razlagi, bi za mini transporter, ki je najbližji izraz temu stroju, lahko uporabili besedno zvezo »šajtrga na motorni pogon«. Ampak eno je pravopis, nekaj drugega pa uporabnost stroja in zato naj ostane mini transporter.