Tokrat smo pogledali ponudbo snežnih frez podjetja Stiga, ki ga v Sloveniji zastopa Darko Opara, s.p., Domžale, trgovina in servis. Program Stiga obsega program za urejanje okolice doma, vse od kosilnic do traktorskih kosilnic in riderjev ter motornih kos in škarij, za njihove akumulatorske škarje pa lahko celo rečemo, da so izdelek, ki več kot preseneča. Po kakovosti in sprejemljivi ceni. V ponudbi imajo tudi snežne freze ali, kot jim pravijo v podjetju Opara, snežne metalce.

Mojster svetuje

Stigine freze so izdelane v ZDA po specifikacijah, ki so prilagojene skandinavskim razmeram. »Bistvo dobre freze je uglašenost vseh delov. Dela, ki pobira sneg (polž), in rotorja ter kanala, kjer se izmetava sneg. To je pri uveljavljenih proizvajalcih zelo dodelano, pri številnih manj znanih proizvajalcih pa ni vedno tako. Stigine freze so kos najrazličnejšim vrstam snega in so v stanju odmetavati zmrznjen in suh sneg, prav tako pa tudi moker sneg. Včasih uporabniki kupijo premočan stroj, potem pa se vetrnica vrti v prazno in stroj deluje pod svojim delovnim režimom, po tem rezultati niso ustrezni. Sila snega, ki mora biti približno optimalna, namreč »čisti« tudi kanal. Če ga je preveč, ga začne odrivati in v tem primeru samo upočasnimo hitrost; če pa ga je premalo, lahko pride do težav. Treba je uravnavati zajem in poskrbeti za to, da je izmetni kanal ves čas poln. S tem, da mora biti hitrost motorja na maksimumu, tako da se rotor vrti dovolj hitro in ima polž dovolj moči,« razlaga Darko Opara. Odločitev za tip stroja je po njegovih besedah odvisna od velikosti površine, ki jo boste čistili. »Pomembno je tudi, kaj bo uporabnik čistil. Razlika nastane v primeru uporabe stroja za čiščenje dovozne poti, kjer lahko odmečemo sneg relativno blizu, in tukaj zadostujejo manj močni stroji. Nekaj povsem drugega pa je čiščenje velikih dvorišč, kjer moramo sneg metati daleč ali ga celo premetavati. V takem primeru se mora kupec odločiti za najmočnejši stroj, kajti premetan sneg je zbit in zahteven. Večji in zmogljivejši stroji so temu kos, medtem ko lahko za čiščenje dovoznih, ožjih poti tudi z relativno šibkimi stroji dosežemo dobre rezultate.« Snežne freze proizvajalca Stiga smo si ogledali in preizkusili vžig, enostavnost upravljanja in prijaznost do uporabnika, na sneg pa bomo počakali še nekaj dni.

notranja_opara1.jpg

Snow cube

Model snow cube je enostavna freza in vstopni model. Vsi Stigini metalci imajo dvostopenjski sistem odmetavanja snega, kar pomeni, da sta pogona polža, ki zajema sneg in rotorja, ki ga izmetuje skozi kanal, ločena po stopnjah (praktično imajo ta sistem danes skoraj vse snežne freze). Snow cube je opremljen z 212 ccm Stiginim motorjem, 3,8 kW, delovna širina frezanja je 56 cm, ima 5 prestav naprej in 2 nazaj, zaščiten je pred preobremenitvijo in tehta 76 kg. Sistem za zagon (ključ, čok, črpalkica) ima velika stikala in je enostaven (enako velja za preostala dva stroja). Stroj tako kot tudi preostala dva omogoča upravljanje z eno roko in je opremljen s 13-colskimi gumami. Gume na frezah imajo pri strojih, ki niso namenjeni ekstremnim razmeram, določeno prednost, kajti z ožjim pritiskom na podlago se dosežeta večji pritisk in oprijem podlage, poleg tega pa je lažje tudi obračanje.
Vetrnica za izmet je trikraka, sistem za obračanje izmeta je ročni prek ročice s polžem. Na videz nekoliko nerodna zadeva, po drugi strani pa zelo trajna. Varovalke proti preobremenjenosti (v primeru, da se v snegu znajde kakšna palica) so serijske (2, polž je ločen na levega in desnega), prav tako so serijske nastavitvene sanke za višino frezanja, stroj je opremljen tudi s halogensko lučjo. Cena stroja je 799 evrov.

Snow flake

Drugi model Snow flake je nekako najbolj univerzalen. Serijsko je opremljen z električnim zaganjalnikom, žarometom, z možnostjo enoročnega upravljanja, nastavitvenimi sankami za višino frezanja (nad tlemi), zaščito pred preobremenitvijo, sistem za zagon je podoben kot pri prvem modelu. Enostaven in učinkovit in kot tak ne predstavlja težav niti šibkejšim. Električni zagon je treba priključiti na napetost 220 V. Kljub nekaterim pomislekom je to uporabna stvar, čeprav vse Stigine motorje snežnih frez odlikuje lahek zagon. Vseeno pa lahko to včasih (posebno v mrazu in vedno le pri prvem zagonu tistega dne) predstavlja določeno težavo šibkejšim osebam, te pa lahko uporabijo električni zagon. Seveda je pri uporabi tega sistema prav tako treba odpreti čok in dotok bencina ter ga tudi načrpati. Stroj je težak 100 kg, motor je Briggs&Stratton Snow Series, 249 ccm in 5,18 kW. Na upravljalni plošči ima poleg osnovnih komand (vklop pogona, vklop izmeta, menjalnik 6+2) tudi ročico za električni nadzor izmeta, nadzor kota izmeta je rešen prek pletenice. Stroj pa ima tudi zaporo diferenciala. Na obeh spodnjih straneh ročaja sta manjši ročici, s katerima izklapljate pogon kolesa in na tak način obračate stroj. Izjemno priročno in uporabno. Izmetni kanal snega je pravokoten, višina polža je 31 cm, širina pluga pa 73 cm. Naj pa pojasnimo, zakaj je pri nekaterih strojih potrebna in koristna zapora diferenciala. Pri težjih strojih s klasičnim menjalnikom lahko ob obračanju brez zapore diferenciala pride do preobremenitve menjalnika in posledično okvare, ob tem, da so težji stroji z menjalnikom in brez zapore zelo težki za obračanje. Cena stroja je 1799 evrov. Eden najboljših sistemov za snežne freze in tudi različne druge stroje za urejanje okolice je hidrostatični brezstopenjski menjalnik. Pred preobremenitvijo je zaščiten že s svojim sistemom (pritisk olja) in tako ne potrebuje zapore diferenciala, predvsem pa je izjemno prijazen do uporabnika in ima praviloma brezstopenjsko nastavitev ali na primer pri riderjih nožni pedal.

Stiga 1371 HST PRO

Ravno s takim odličnim brezstopenjskim hidrostatičnim menjalnikom je opremljen največji model 1371 HST PRO, ki je kot tak sposoben največjih naporov in brez težav obvlada tudi zmrznjen sneg. In to po zaslugi posebno močnega polža, ki je nekaj centimetrov višji kot pri prvih dveh modelih (menjalnik polža je še dodatno vpet v ohišje pluga) in ima na obeh straneh osi polža ležaja, izmetni rotor pa ima štiri krila. Stroj ima električno nastavitev izmeta snega po smeri in višini. Stiga 1371 je težak 131 kg, opremljen pa je s 16-colskimi širokimi kolesi in 342 ccm Briggs&Stratton (7,49 kW nominalne moči, kar pomeni moč celega stroja in ne samo motorja). Ta sistem označevanja je danes obvezen za vse proizvajalce različnih strojev, ima ogrevane ročaje, širina pluga pa je 71 cm. Stroj omogoča izmet snega do 15 metrov daleč (Flake do 12 in Cube do 9 m). Tresljaji med delom so sprejemljivi, halogenski žaromet pa je pri vseh strojih več kot dobrodošel. Kajti sneg se pogosto čisti tudi ponoči. Stroj je opremljen tudi z električnim zaganjalnikom. Cena stroja je 2799 evrov. »Pri snežnih frezah ne smemo pozabiti, da te stroje kupujemo za vrsto let in jih ne zamenjamo vsako sezono. Zato mora biti premislek ob nakupu še posebno pretehtan, da vam pozneje ne bo žal. In pri tem vam bomo mi vedno znali svetovati,« pravi Dare Opara.

www.opara.si