Prvi zametki podjetja segajo v leto 1976, ko je Hostej prekrival streho svoje hiše s salonitnimi ploščami in je začel razmišljati o uporabi kovinskih plošč namesto salonitnih. Leta 1983 so začeli to kritino razvijati, dve leti pozneje pa so že pripravili prvo tristotonsko stiskalnico za strešne plošče. Naš sogovornik Boštjan Hostej je vodenje podjetja prevzel leta 2004. Kot pravi, jih poleg kakovosti odlikujejo dolga prisotnost na trgu, izkušnje in hitra odzivnost na tržne razmere.

Zadnja leta so razmere v gradbeništvu vse težje. Kako se to kaže na področju kritin in na dejavnosti vašega podjetja?
Največji del naše prodaje obsega individualna gradnja. Dejansko se danes prekriva vse manj objektov s streho nad 150 kvadratnimi metri, je pa zato več manjših. Številni gradijo nadstreške za avtomobile ali lope in tako smo zmanjšani obseg na strehah nadomestili s temi nadstreški. Lani smo izdelali in prodali za 5 odstotkov več kritine kot predlani. Hosekrine kritine so priročne, njeni največji odliki pa sta majhna teža in majhen potrebni naklon strehe. Zanimivo je tudi, da se vse več investitorjev odloča za delo v lastni režiji.

Mobilne hiše

Zadnje leto ste ob kritini na trg močneje prodrli tudi z mobilnimi hišami?
Ja, to drži. Poleg tega sedaj razvijamo tudi novo izolacijo, vendar o njej še ne bi govoril. Ko se že pogovarjava o programu, pa naj omenim, da smo pri naših kritinah razširili tudi nabor barv in dodali mat barve. Nekaterim je pač všeč svetleča streha, drugim ne. Za proizvodnjo mobilnih hišic smo se odločili, ker smo proizvajalec streh, fasad in spodnjih konstrukcij, tako da je velik del sestavnih elementov teh hiš narejen pri nas in je bilo treba vse skupaj le še sestaviti. Pred tem smo elemente prodajali kot sestavne dele drugim proizvajalcem, zato je bila lastna proizvodnja le logičen korak naprej.

Kako vi vidite te hiše? Kot bivalnike ali kot hiše?
»Veste, kako je to. Te hiške zadnja leta postajajo vse bolj priljubljene. Včasih smo dopustovali v šotorih, potem v prikolicah in hotelih, sedaj pa se ljudje vse bolj vračajo v naravo, a si še vedno želijo čim več udobja. Kvaliteta in vse dimenzije so v teh hišah enake kot v pravi hiši in na lepi lokaciji je taka hiša res nekaj odličnega. Imaš udobje doma, vendar še vedno nisi v fiksnem, zidanem objektu. Imaš pa jo lahko na čudovitih lokacijah ...

Vendarle pa take mobilne hiše ne moreš postaviti kjerkoli?
Na neko ne gradbeno zemljišče je seveda ne moreš postaviti, če pa imaš lastno zemljo in priključek za elektriko jo lahko postaviš z enostavnim soglasjem. Drugače pa je to premični objekt na kolesih, ki, kvadratura tu ni pomembna, zapade pod drugačne zakone. Ravno zadnjič mi je neki projektant rekel, da te že samo dovoljenja in plošča oziroma temelji za zidano hišo stanejo več kot cela naša hiša. So pa ti objekti zelo zanimivi tudi za različna počitniška apartmajska naselja. Kar nekaj svojih hišic imamo postavljenih tudi v Termah 3000 v Moravskih Toplicah.

Različna izolacija

V ponudbi mobilnih hišic so objekti z debelejšo in tanjšo izolacijo?
Imamo izolacijo dve debelin, 7 in 12 centimetrov. Za dopustniško različico priporočimo tanjšo izolacijo, če pa bo objekt postavljen v celinskem delu, je smiselno kupiti takega z 12 centimetri izolacije iz kamene volne. Na strehi je izolacija v obeh primerih debela 15 centimetrov, tla pa so lahko izolirana ali pa ne. Tudi okna imajo toplotno izolacijsko vrednost 1,0, tako da je to resnično dobro izoliran objekt.

Lani smo testirali porabo objekta, ki smo ga z električnimi radiatorji ogrevali v treh mesecih najbolj ostre zime. Povprečna poraba elektrike nas je stala dva evra na dan, pri čemer smo merili porabo v objektu z manjšo debelino izolacije, temperaturo v objektu ves čas vzdrževali pri 20 stopinjah Celzija, hiša pa je bila ves čas v senci.«

Drugačen način ogrevanja takega objekta verjetno niti ni smiseln?
Pri taki majhni površini skoraj zagotovo ne. Čeprav smo že imeli primer, da si je stranka zaželela kamin, in smo izvedli tudi to. A tedaj je treba zagotoviti neodvisen dotok zraka in kaj hitro lahko pride tudi do pregrevanja. Najbolj enostavni in učinkoviti so vsekakor kakovostni električni radiatorji.

Ti objekti ne potrebujejo temeljev. Kako pa se jih učvrsti?
Objekt je dvignjen 50 centimetrov od tal, lahko pa se vkoplje kolesa, kar omogoča tudi postavitev na deloma nagnjenem terenu. Tako pridemo do minimalne višine, ki je 20 centimetrov. Potem pa se pod štiri ali osem opornikov položi zidak in fiksira celo hišo.

Mobilno hišo je mogoče prevažati le z avtomobilsko vleko, ne pa kot klasično vleko prikolice?
Na voljo sta dve možnosti. Prva je klasična, da hišo na avtomobilski prikolici nekam odpeljemo, kolesa pa ji omogočijo manjše premike. Za posebne pogoje pa smo pripravili tudi drugo rešitev. Včasih hiše nikakor ni moč spraviti po neki cesti ali mimo kakšne ovire, na primer drevesa, in tedaj pripeljemo razstavljen objekt s tovornjakom, ki ima dvigalo. Hišo nato sestavimo na licu mesta, kar traja približno tri dni.

Vse bolj popularne garaže

Prej sva povedala, da vse več kritin prodate za različne nadstreške. Kako dobro pa se prodajajo vaše garaže?
Zelo dobro! Naši monterji, ki jih postavljajo, so vsak dan na terenu. Te izdelke se namreč montira na licu mesta. Ker so tudi cenovno dokaj ugodni, jih brez posebne reklame prodajamo kot vroče žemlje. Nekateri jih postavijo kar na zemljo. V tem primeru je treba garažo učvrstiti s posebnimi, 50 centimetrov dolgimi klini, a kupcem tudi zaradi zaščite notranjosti priporočamo postavitev na temeljno ploščo.

Pred leti ste razvili posebno kritino za solarne panele. Po ukinitvi subvencij za naložbe v sistem sončnega pridobivanja elektrike skoraj ni več. Kaj to pomeni za vašo kritino?
Še vedno jo prodajamo, saj ni bila namenjena samo solarnim panelom, ampak ima še številne druge prednosti, na primer pri montaži kolektorjev. Za manjše sisteme se ta kritina verjetno ne izplača, če pa gre za večjo površino, je še vedno smiselna. Dober temelj namreč vedno pride prav.

Omenili ste mat barve. Ali je zanje več povpraševanja?
Nekomu je bolj všeč mat, drugemu svetleča se kritina, res pa se zadnje čase več kupcev odloča za prvo. Pri barvah je tako, da so priljubljene tri ali štiri, povpraševanja po drugih pa je manj. A vseeno se število kupcev, ki želijo imeti drugačno barvo strehe, kot vsi, počasi povečuje.

Vremenske ujme

Kovinska kritina velja za odporno proti toči. Kakšne so vaše izkušnje?
Doslej smo imeli le dve reklamaciji, vendar le zaradi poškodb žlebov in obrob, ki so bile izdelane iz navadne nepopeskane pločevine, ki je bolj občutljiva. Drugače pa s točo nimamo težav.

Kako pa je z vetrom? Ob vsakem močnejšem vetru pločevinaste strehe letijo po zraku ...
Najbolj občutljive so kritine v enem kosu od slemena do kapa. Se pa pogosto čudim, da ne odnese še več kritin, pa ne zaradi kritine, ampak zaradi pritrjevanja. Na kvadratni meter je namreč treba uporabiti tri do štiri vijake, nekateri malomarni krovci pa jih zaradi zmanjšanja stroškov in prihranka časa pri delu na strehi, kjer bi jih bilo treba uporabiti 4000, uporabijo le 500 ali 1000. Videl sem že primere, ko je nekdo privil kritino na začetku, potem tri ali štiri metre nič in potem spet z enim ali dvema vijakoma. Tako pritrjena streha ne more kljubovati vetru, ampak temu ni kriva kritina.

Se je pa stanje po nekaterih neurjih resda nekoliko popravilo, saj se s tem ne želi igrati nihče več. Ti vijaki so izjemno močni in če jih je dovolj, ni sile, ki bi odtrgala kritino. Seveda pa je treba fiksirati tudi celotno ostrešje, tako kot je predvideno v vseh gradbenih navodilih.

Prednosti vašega podjetja sta tudi širitev programov in hitra odzivnost. Lani ste podjetje preoblikovali v skupino Hosekra Group?
Trudimo se slediti zahtevam in željam strank in v ta namen vsak mesec pripravimo sestanek s prodajniki. Če na primer ugotovimo, da bi bila neka izboljšava ali sprememba oblike na trgu dobro sprejeta, jo lahko razvijemo v času mrtve sezone in se z njo pojavimo že na spomladanskih sejmih. Odvisni smo predvsem sami od sebe in to je naša prednost.

Strehe sicer veljajo za bolj dolgočasen del objekta. Vsi si želijo čim bolj trajne in kakovostne, korak naprej pa je pogosto že težji.

Zanimivo je, da se tudi krovci težje odločajo za novosti in ostajajo pri kritinah, ki jih poznajo, druge pa odklanjajo in so potem stranke tiste, ki jih silijo k novim materialom in rešitvam. Je pa tu treba upoštevati, da stranke zelo zaupajo krovcem, saj so vendarle strokovnjaki v svojem poklicu, in tudi zato je naše izobraževanje za krovce še toliko bolj pomembno. Da jim s svojimi tehničnimi rešitvami olajšamo delo. Taka izobraževanja pri nas prirejamo spomladi in jeseni, na njih pa tudi mi dobimo zelo dobro sliko o zahtevah trga.

Lahko navedete vsaj en primer?
Krovci delajo tudi z drugimi kritinami, in ne le z našo, tako da nam posredujejo celovite izkušnje in podatke. Letošnja zima, na primer, nas je po dolgih letih spet zametla s snegom. Zadnjih pet let je bilo manj snega in ljudje so bili prepričani, da zaradi otoplitev snega ne bo več ali pa ga bo manj. Na strehi zato niso namestili dovolj snegobranov ali pa so jih namestili samo v kapu, posledice tega pa so bile katastrofalne poškodbe snegobranov in tudi kritin. Tudi to je izkušnja, ki jo moramo upoštevati vsi, tako kupci kot tudi krovci in mi. Streho je treba izdelati po vseh pravilih in zakonitostih gradbene tehnologije.