Nahrbtna kosa pa je edini logičen odgovor za čiščenje podrasti in trave na najzahtevnejših strmih pobočjih, kjer je treba nemalokrat kosilno enoto dvigniti tudi nad višino telesa. Tudi zato mora biti nahrbtna kosa dovolj močna, da zmore vse maksimalne napore, kajti te kose ne opremljajo le z nitkami, za katere zadostuje tudi šibkejši motor, ampak z večkrakimi noži, s katerimi je mogoče učinkovito prerezati tudi nekoliko debelejšo podrast. Morda se je tudi zato podjetje Stihl, ki ga v Sloveniji zastopa podjetje Unicommerce iz Logatca, odločilo, da trgu ponudi dve nahrbtni kosi najvišjega ranga. To sta FR 410 C-E in FR 460 TC – E, ki po moči, tehničnih rešitvah in kakovosti prekašata skoraj vse podobne izdelke v tem razredu. To pomeni: nahrbtna motorna kosa za najtežje in najzahtevnejše profesionalno delo.

dom299_stihl_2.jpg

Večja moč, nove rešitve

Podjetje Stihl je pred leti prodajalo nahrbtne kose FR 350, ki so že sodile v višji razred, obe novi kosi pa sta še za razred močnejši, s številnimi novimi rešitvami. Pojdimo po vrsti, s tem, da naj najprej povemo, da je model FR 460 TC – E opremljen z deljivo gredjo, kar olajša prevoz ali prenos in shranjevanje. Edina zamera, ki gre temu stroju, in še to pogojno, je ta, da na to gred ne moremo namestiti priključkov kombi sistema (freza, pometalni valj, škarje, višinski obvejevalnik ...), kar bi bilo morda na prvi pogled logično, pa žal stroja nista kompatibilna. Tako da lahko verjetno pričakujemo v določenem času, seveda odvisno od povpraševanja, neko rešitev v tej smeri, čeprav je po drugi strani ta nekompatibilnost tudi logična. Ker ne gre za nahrbtno koso le za delo okoli doma, ampak za strogonamenski profesionalni izdelek.

dom299_stihl_3.jpg

Motor je Stihlov 2-Mix (++), kosa je opremljena s Stihlovim sistemom za lahek zagon ErgoStart (več v nadaljevanju, +++), sistem AV pa učinkovito blaži tresljaje (++). In sicer z gumijastimi blažilniki na ročaju, motor pa je v hrbtni nosilni del vpet s pomočjo treh jeklenih vzmeti. Sploh je oprtnik in jekleni nosilni del z velikim žepom za orodje ali malico zelo udoben in teže stroja na hrbtu ne občutite (+++). Dostop do vžigalne svečke in papirnatega filtra je enostaven in je treba le odviti nekaj vijakov. V sklop filtra sodi tudi regulacijska enota v uplinjaču, ki prepreči nastanek prebogate mešanice v primeru povečane umazanosti zračnega filtra. Stroj je opremljen z ročno črpalko za gorivo, ki še dodatno olajša zagon. Koso prodajajo s štirikrakim listom za košnjo, nanj lahko namestite kosilne glave z nitko, ki jih priporočamo (tudi z debelejšimi nitkami, ki bodo s še tako visoko travo z lahkoto opravile), prav tako pa tudi trikrake nože za goščavo.

dom299_stihl_manjsa_4.jpg

ErgoStart

Poglejmo sistem za zagon. Stihl uporablja različne sisteme za olajšanje zagona dvotaktnih motorjev, in sicer sistem Elastostart in dekompresijski ventil, leta 2004 pa so uvedli sistem ErgoStart. Elastostart omogoča enakomeren potek zagona brez sunkovitih prehodov oziroma »cukanja« vlečne ročice. Dekompresijski ventil ima funkcijo, da pri zaganjanju del kompresijskega tlaka uhaja iz valja, kar zmanjšuje potrebno vlečno moč na zagonski ročici. Vseeno pa je še vedno potreben dokaj močan sunek, da motor spravite v pogon.

dom299_stihl_manjsa_6.jpg

Sistem ErgoStart po podatkih proizvajalca zmanjšuje potrebno silo za zagon za 60 odstotkov. Deluje tako, da se v spiralni vzmeti akumulira energija potega in se potem prenese naprej na valj, že sama napenjalna sila vzmeti pa je večja, kot je potrebna sila za premik bata, in od tod tako enostaven vžig motorja. Motor lahko zaženete na dva načina. Z roko ročaj zaganjalnika počasi in enakomerno vlečete do konca, lahko tudi večkrat na kratko potegnete ročaj, vrvico pa izvlečete le deloma. Pri prvem načinu se potrebna moč porazdeli na ves poteg, medtem ko je pri več kratkih potegih sila oziroma upor ročice zaganjalnika vse močnejši, vendar še vedno sorazmerno lahek. Pri tem vas moram na nekaj opozoriti: med potegom zaganjalnika in zagonom motorja lahko mine nekaj trenutkov. Potegnete, motor molči, potem pa nenadoma vžge. Sistem ErgoStart tehta 230 g, prepoznate ga po tem, da je ohišje ročaja zaganjalnika debelejše in širše za približno 24 mm. Zlasti je sistem za vžig primeren pri strojih, kjer je oteženo ravnotežje (na primer pri delu na strehi), za zagon dvotaktnih motorjev za bolj nežne roke, pri nahrbtnih kosah pa je še posebno priporočljiv, kajti če moramo ugasniti motor, ga pri tako enostavnem zagonu ni treba niti sneti. Lahko ga boste zagnali sami ali pa nekdo drug. Potreben je le rahel poteg. Pri našem testu kose smo dobili povsem nov stroj, za zagon pa je bil potreben samo en poteg. Skratka sistem, ki zasluži ne le tri zvezdice, še tri povrhu.

Delo

Delo z nahrbtno koso je glede okretnosti zaradi motorja na hrbtu zelo lahko, seveda pa je treba z razmikom držal na roki kose uravnotežiti ročaj. To omogoča lažje delo, ob vsakem močnem dodajanju plina pa sem se počutil, kot da bi sedel v hitrem dirkalniku, ki bi nenadoma potegnil na polno, če malo bolj slikovito opišem občutke ob delu s Stihlovo motorno koso 410 C – E.

dom299_stihl_8.jpg

Res pa je, in to moram priznati, da realne ocene, kako je delati s to motorno koso v najtežjih razmerah, ne morem dati. Kajti za tako oceno je potrebne kar nekaj kilometrine v delu v bregovih, s tem, da s štirikrakim nožem, s katerim je opremljena kosa, tudi nisem najboljši prijatelj. Ampak: vse glave s še tako debelo nitko bo ta kosa z lahkoto gnala, kot pa sem zapisal, se s to koso izkušen delavec ne bo ustrašil niti najtežjih delovnih razmer in terenov.

Več na: http://unicommerce.si/