Kosilnico, za katero bi rekli, da kosi dobro, lahko najdemo relativno hitro. Takšna presoja je pogosto stvar subjektivne ocene, nekakšnega občutka, ali naprava lepo sede v roke in je delo z njo prijetno. Sploh pri manj zahtevnem delu smo z motorno koso ali vrtno kosilnico hitro zadovoljni, kar je morda tudi razlog za to, da se preveč ljudi odloča za cenene stroje, ki jih v trgovskih središčih navadno prodajajo brez prave podpore strankam. Kajti razlike med napravami se najprej pokažejo na zahtevnejšem terenu – v trenutku boste začutili, da z nepravilno uravnoteženo motorno koso nekaj ni v redu ali da so pri kosilnici velika zadnja kolesa prej ovira kot pomoč pri obračanju na nagnjenem terenu. Sčasoma pa pri nekaterih kosilnicah na plan pridejo še druge težave, ki se izrazijo kot pogostejše okvare, večja obraba in podobno. Življenjska doba naprave torej ni odvisna zgolj od načina uporabe in rednega vzdrževanja, saj slabega izdelka ne reši še tako skrben uporabnik.

dom298_honda5.jpg

Zmagovalci natečaja Tondach 2009.

Skrite strani kosilnic

O izrazito dolgi življenjski dobi Hondinih naprav smo pisali že večkrat. Ni nenavadno, da na redni letni servis ali manjše popravilo v Trzinu dobijo tudi dvajset ali trideset let staro napravo. Ena starejših je bila Hondina vodna črpalka iz sedemdesetih let, ki je po štiridesetih letih dela še vedno služila svojemu namenu. »O kakovosti vrtne kosilnice se vedno presoja od spodaj navzgor,« je pojasnil Iztok Dominko, s čimer je mislil na elemente, ki so v stiku s podlago: »Iz pregleda koles, pogona in kosilne enote lahko že kar zanesljivo sklepamo o kvaliteti vrtne kosilnice. Kljub pogostemu prepričanju je motor kosilnice ali motorne kose manj pomemben, kot se mu to pripisuje.« O vrtni kosilnici lahko zato največ izvemo, ko jo obrnemo na bok. Kakovostna kosilnica ima dobro zaščiteno rezilo, kar pomeni, da je ohišje spuščeno dovolj nizko, da preprečuje, da bi pokošeno travo ali morebitne tujke v travi metalo zunaj območja košnje. Podobno mora biti zaščitena tudi os z noži, zaradi česar je pri Hondinih kosilnicah čiščenje tega dela skoraj nepotrebno. Pa saj sploh ne gre za samo čiščenje, problem je v tem, da se zmleta vlažna trava lahko nabira v skritih kotičkih konstrukcije kosilnice in sčasoma vpliva na njeno delovanje in videz. Zato so tudi kvalitetna kolesa zaprta z zunanje in notranje strani, pogonski sistem pa je tako popolnoma zaščiten pred zunanjimi vplivi.

dom298_honda1.jpg

Tudi na več let stari motorni kosi ni vidne obrabe na prenosu moči z motorja na os.

Pri Hondinih vrtnih kosilnicah je pogonski mehanizem zaprt v ločeni komori pri zadnjih kolesih. Z zadnje strani ga ščitita plastika in debel gumijast trak, tudi s sprednje strani je zaščiten z robom ohišja, tako da travnati delci praktično ne morejo blizu. Hondini serviserji so ob odprtem pogonskem kolesu pojasnili pomen kakovostnih materialov. Zobniki, prek katerih se pogon prenaša s pogonske osi na kolesa, morajo biti nujno kovinski, saj je plastika seveda bistveno manj odporna proti obrabi. Ni nujno, da do te pride po določenem času, saj lahko ob nepravilni košnji do obrabe pride že med prvo uporabo. Tudi pri motornih kosah se razlika skriva v materialu. Hondine motorne kose imajo prenos z motorja na os kose narejen v kombinaciji kovine in posebnega obložnega materiala, ki zmanjša obrabo in hkrati omogoča prenos moči brez izgub. Nekoliko posebne so nahrbtne kose, pri katerih prenos poteka po jekleni pletenici. »Najpomembnejše je, da je pletenica dobro namaščena,« poudarja Dominko, ki svetuje vsaj redno letno podmazovanje tega bistvenega elementa.

dom298_honda2.jpg

Vsaka naprava ima ključni element, pri katerem je nujno pravilno vzdrževanje. Pri nahrbtni motorni kosi je to jeklenica, ki mora biti vedno pravilno podmazana.

Dobre smernice za nakup

Ročaj je eden ključnih elementov kosilnice. Prek njega upravljamo moč in vožnjo, hkrati pa mora biti dovolj praktičen, da olajša manevriranje. Poznamo fiksne in zložljive izvedbe in pri vseh je bistveno, da na kosilnico niso pritrjeni popolnoma negibno. Tresljaji z naprave se namreč takrat neposredno prenašajo na ročaj (in uporabnika) ter mesto, kjer je ročaj pritrjen na ohišje kosilnice. Takšne vibracije lahko sčasoma privedejo celo do poškodbe ohišja kosilnice. Za dolgo življenjsko dobo kosilnice je poleg rednega vzdrževanja pomembna tudi izdelava, pa ne zgolj kakovost materialov, temveč tudi rešitve, ki so jih konstruktorji uporabili za posamezne dele naprave. Pri nastavljanju višine košnje je tako na primer pomembno, da so ročice skrite na notranji strani koles.

Zdi se, da je ta podrobnost res nepomembna, a izpostavljene ročice se lahko med delom hitreje poškodujejo, zaščiteni in bolj skriti elementi so manj na udaru, pa tudi umazanija težje pride do njih. Če poznamo zgolj nekaj pomembnih točk vrtne kosilnice ali motorne kose, lahko že na prvi pogled hitro presodimo, ali je bila naprava načrtovana premišljeno. Glede na to, da vrtne naprave pred nakupom po navadi težko preizkusimo, je takšen pregled lahko dobra nadgradnja tehničnih podatkov o določenem stroju. Razen pri AS Domžale Moto centru v Trzinu ali pri vseh njihovih pooblaščenih prodajalcih po Sloveniji, kjer se bodo za vas vedno potrudili in vam omogočili preizkus vsakega stroja, pa če boste kupovali snežno frezo, kosilnico ali prekopalnik. 

dom298_honda4.jpg

Vrtno kosilnico lahko ocenite tudi na pogled – a ne samo po motorju. Izvedba koles in izdelava kosišča sta le dve takšni točki, iz katerih lahko sklepamo o kakovosti celotne naprave.