Rumeni angel – naziv najbolj priljubljenega avtomobila v Nemčiji – je letos postal Waterloo nemškega avtomobilskega kluba ADAC, kamen za vratom, ki bi znal vsaj dodobra namočiti, če že ne potopiti nekoč nedotakljiv ADAC. Ta ima pod svojo streho okoli 19 milijonov članov, izhodiščni kamen spotike pa je bil letošnji izbor rumenega angela, najbolj priljubljenega nemškega avtomobila. Volkswagnovemu golfu so odgovorni namesto okoli 3400 glasov, kolikor jih je dobil, podeseterili število glasov, s čimer je premočno zmagal.

Najhuje pri tem je, da bi tudi s številom resničnih glasov golf osvojil prvo mesto, vendar se to odgovornim z vodjo odnosov z javnostmi pri ADAC in odgovornim urednikom njihove revije Motorwelt Michaelom Ramstetterjem na čelu očitno ni zdelo dovolj prepričljivo. Ramstetter je medtem že odstopil, prav tako je včeraj mesto predsednika avtokluba zapustil Peter Meyer, ki je ADAC vodil od leta 2001. »Za napake in manipulacije vodilnih ljudi, ki so vrgli senco na delovanje in verodostojnost našega kluba, ne želim več edini nositi vse odgovornosti,« je ob tem dejal zdaj že bivši predsednik Meyer. ADAC bo do majske redne skupščine vodil njegov namestnik August Markl.

Vprašljive tudi druge lestvice

Poslovni vodja ADAC Karl Obermair je tudi že napovedal obsežno notranjo preiskavo sedanjih in minulih izborov ter testov, saj naj bi klub že nekaj let manipuliral z glasovnicami in izborom najbolj priljubljenega nemškega avtomobila. To naj bi veljalo vsaj za leti 2013 in 2012, a zadeva ne bo tako preprosta, saj so zaradi zakona o varstvu podatkov glasovnice morali uničiti, prav tako pa je nad vsem tem bdel izključno Ramstetter.

V razčiščevanje afere se je vključila tudi politika in nemški prometni minister Alexander Dobrindt prav tako zahteva pojasnila: »Na ADAC je, da položijo karte na mizo. Postopki in delo odgovornih kažejo, da tudi večjim družbam in klubom malce več skromnosti in preglednega dela ne bi prav nič škodovalo.« Mimogrede, Dobrindt in ADAC sta v polemiki o uvedbi cestnine za osebna vozila na nemških avtocestah na različnih bregovih.

Afera o rumenem angelu pa je vrgla senco tudi na druge teste in primerjave ADAC, je prepričan strokovnjak za promet in avtomobilizem Ferdinand Dudenhöffer z univerze Duisburg-Essen: »Tudi raziskave o okvarah vozil, ustreznosti predorov ali teste pnevmatik bo treba pogledati v luči novih spoznanj. Težko je namreč kar na slepo zaupati, da pri preostalem delu niso prirejali rezultatov.« Po njegovem mnenju je zadnja afera dokaz, kako je odpovedala celotna struktura avtomobilističnega kluba: »Pri ADAC preprosto ni nobenega nadzora, zaprli so se sami vase in ne dovolijo nobenega vpogleda od zunaj. Samo kozmetični popravki ne bodo več dovolj, treba bo na novo postaviti celotno strukturo. Brez tega bo težko povrniti verodostojnost.«

Bodo avtomobilski koncerni vrnili priznanja?

Ob vsem tem niso ostali tiho proizvajalci avtomobilov, ki so več kot nezadovoljni s to afero. Po podatkih nemškega časopisa Faz se proizvajalci odločajo, ali bi v znamenje protesta vrnili vsa dosedanja priznanja ADAC, če bi se izkazalo, da niso prirejali le števila glasov, ampak tudi uvrstitve. Pri BMW so povedali, da bi bila v tem primeru priznanja povsem brez vrednosti, pri Daimlerju in VW menijo podobno. Predstavnica Daimlerja je povedala, da bodo tudi oni v tem primeru vrnili vsa priznanja rumeni angel iz minulih let, pri Volkswagnu pa so bili še bolj slikoviti: »Če se bo izkazalo, da so manipulirali tudi z uvrstitvami, potem jim bomo vrnili za cel tovornjak rumenih angelov. Že zdaj je ugled tega priznanja zelo načet, potem pa bo povsem brez vrednosti in teže.« Januarja letos je njihov golf dobil to priznanje, cestni terenec tiguan pa se ni uvrstil med najboljših pet. Menda zato, ker je ADAC, po podatkih Süddeutsche Zeitung, med najboljših pet »vrinil« BMW serije 5, ki bi po številu glasov sicer zasedel le sedmo mesto.

Odgovorni pri ADAC pa zdaj nameravajo z načrtom »desetih točk«, v okviru katerega je tudi uvajanje dvojnega preverjanja vseh njihovih testiranj, klub ponovno vrniti tja, kjer je bil pred afero.