»V težavah smo hitro uvideli priložnost, poslovni model ustrezno prilagodili novim razmeram in si tako zagotovili nadaljnjo rast v naslednjih letih,« pripoveduje Ana Sedej, direktorica podjetja SEC, bronaste gazele 2010 o ukrepih, ki so jih sprejeli in s katerimi so zagotovili, da podjetje vse od tedaj na leto dosega 15-odstotno rast.

V podjetju, ki izdeluje in prodaja različne vrste dvigal, osebna za večstanovanjske zgradbe in hiše, panoramska dvigala, dvigala za visoke stavbe z visokimi hitrostmi, bolniška in gasilska dvigala in avtodvigala ter tekoče stopnice, tako občutno presegajo povprečno rast v branži, ki znaša 4,8 odstotka.

Kapital so ljudje

Že pred časom so se namreč odločili, da bodo načrtno vlagali v zaposlene tako z avtomatizacijo proizvodnih procesov in razbremenitvijo posameznih monotonih opravil kot tudi z vlaganjem v znanje zaposlenih. »Verjamemo namreč, da je uspeh skupinsko delo,« poudarja Ana Sedej in napoveduje, da bodo v letošnjem letu v primerjavi z minulim prihodke povečali kar za petino.

Rast bodo dosegli tudi s povečano proizvodnjo za nove trge. V države Evropske unije trenutno prodajo 28 odstotkov, skoraj dvakrat toliko v Rusijo, na druge trge pa dobro petino. Med njimi je tudi Afrika, kjer so že prisotni med drugim v Zimbabveju, Gabonu, Ugandi, Kongu, Togu in Alžiriji. Vendar pa si položaj na tem trgu šele utrjujejo.

Njihovi kupci so predvsem podjetja, ki so v prodajni verigi na sredini, torej med SEC kot dobaviteljem in končnim kupcem. »Gre predvsem za podjetja, ki se ukvarjajo z montažo dvigal. Na tak način nam uspe kasneje tudi ustrezno zagotoviti poprodajne aktivnosti, kot so garancije, servisi, nadgradnje.«

Podcenjena Afrika

Sedejeva je prepričana, da potenciala črne celine v Sloveniji ne ocenjujemo primerno. »Na splošno se mi zdi, da se potenciala afriškega trga v Sloveniji precej slabo zavedamo. Ne zgolj Alžirija, vsa Afrika je podcenjena v očeh slovenskega gospodarstva. Svetovne velesile, še posebno Kitajska, zelo načrtno širijo svoj gospodarski in politični vpliv v Afriki. Kontinent po pravilu umeščajo med svoje strateške prioritete v naslednjem razvojnem ciklu. In če na primer Kitajska glede na svoje zmožnosti osvaja na veliko, lahko slovenska podjetja ustrezno zasedemo posamezne niše. Za začetek seveda tiste, kjer smo preverjeno zares dobri. Če ne bomo mi razmišljali na veliko, bodo zmagali pač tisti, ki to počnejo.«

Konec preteklega leta so prve posle izpeljali tudi v južni in srednji Ameriki, saj so nekaj dvigal že prodali tudi v Čile, Bolivijo, Ekvador in Kolumbijo. Tudi te trge si odpirajo sami brez posredovanja bodisi drugih partnerjev bodisi slovenskih veleposlaništev ali gospodarskih predstavništev. »Še vedno se zanašamo zgolj na lastne moči, na lastno komercialo, ki deluje centralno iz Ljubljane,« poudarja Ana Sedej.

Tudi januarsko zelo uspešno poslovanje jim vliva veliko optimizma za letošnje leto in prepričani so, da bodo zastavljene načrte, torej dvig prodaje za 20 odstotkov, dosegli še pred koncem leta. Vsako leto sicer poskrbijo za nekaj novosti, trenutno pa so najbolj ponosni na nov tip dvigala Skathy, ki ima večjo kabino, a se ga vseeno lahko namesti v manjši jašek. Nastal je na pobudo kupcev in od njega si veliko obetajo. »Z njim si bomo zagotovo okrepili prepoznavnost na že obstoječih trgih in si omogočili lažji prodor na nove,« je prepričana Ana Sedej.

Bistveno so okrepili število zaposlenih, ki jih je trenutno sto, v zadnjem času pa iščejo predvsem zaposlene v proizvodnji, komerciali in projektivi. Prednost imajo sicer strokovnjaki z izkušnjami, vse več poudarka pa pri izboru novih sodelavcev dajejo tudi splošni razgledanosti, kreativnosti in samoiniciativnosti. Zaposlujejo pa tudi mlade, ki izkušenj v praksi še nimajo. »Zavedamo se, da podjetje ves čas potrebuje nov veter v svojih razvojnih jadrih. Tudi na tak način krepimo svojo stabilnost. V procesu uvajanja mladega človeka ne gre namreč samo za enostransko prenašanje znanja, temveč za tvorno sodelovanje in iskanje novih možnosti dela, ki pogosto prijetno presenetijo.«

SEC je stabilno podjetje, četudi jim je sesutje slovenskega gradbenega trga naredilo občutno luknjo na prihodkovni strani, saj jim izvajalci opravljenega dela niso plačali. Tako naj bi izgubili skoraj milijon evrov. »To krizo smo kar težko prebrodili. Po domače povedano si še vedno celimo rane. Verjetno bo vse rane zacelil šele čas, saj denarja iz nekaterih poslov nikoli ne bomo videli. Mi smo račune do dobaviteljev že plačali,« zatrjuje Ana Sedej. »Iz prve roke smo občutili, kaj pomenijo govorice, da so si posamezniki zakonodajo pisali tako, da je ustrezala predvsem njim samim.« V SEC so zato pri sklepanju poslov postali bistveno bolj previdni, pa vendar mora direktorica občasno še vedno na sodišče, saj nad podjetjem visijo še tri tožbe, dve tožbi pa so sprožili sami.