Vrsta sodobnih slovenskih umetnikov te dni v prvem preddverju Cankarjevega doma predstavlja svoja dela, ključno pa je, da jih cenovno dostopna ponuja v nakup. Za projekt, naslovljen Made in China, so izdelali edicije, ki predstavljajo esenco njihove umetnosti ter večinoma vsebujejo tudi element uporabnosti. Vsak prodajni artikel je tako imenovani umetniški multipel; umetniki so jih zasnovali kot samostojna dela ali kot izpeljanke svojih galerijskih projektov.
Vsak multipel je torej namenjen predvsem spoznavanju širše publike s sodobno umetnostjo, je oblika stika sodobne umetnosti z ljudmi, njegov osnovni namen je širiti umetnikovo idejo. »Made in China je projekt, ki se v okolju potrošniške družbe v zadnjih vzdihljajih zaveda, da je to trenutek, v katerem je ljudem končno treba zares prodati tisto, kar tako nujno potrebujejo, da bo njihovo življenje polno: umetnost,« ne brez zdravega sarkazma ugotavljajo organizatorji razstave. V pomoč pri brskanju po prvi seriji izdelkov, ki se trži do 5. januarja, je tudi urejena spletna stran.
Pohitite, zaloge so omejene!
Izbira je pestra. Vizualni umetnik Ištvan Išt Huzjan za 25 evrov ponuja čajno žličko z luknjo, ki je izdelana v omejeni nakladi 100 izvodov. »Žlice Ištvana Išta Huzjana so nastale v času, ko se večina ne more hvaliti, da se je rodila s srebrno žlico v ustih. Ne, naše žlice so večinoma luknjičave, skoznje pa odtekajo posameznikove pravice do dostojne zdravstvene oskrbe, delujočega sodstva, brezplačnega šolanja in vitalne kulture,« razmišlja ob izdelku likovna kritičarka Petja Grafenauer. Za 59 evrov je na voljo deset primerkov biografije treh Janezov Janš, ki jo je leta 2008 napisal Marcel Štefančič jr. in v katere so se istoimenski umetniki podpisali. Na voljo so tudi rdeče ženske spodnje hlačke in organsko ročno izdelano milo, ki ju kot svoja multipla ponuja glasbena skupina Laibach; izdelka je poimenovala »Raus« in »Schwitz Aus!«.
Slikar Arjan Pregl pa za 25 evrov ponuja »dostopno umetnino za vsak dom« oziroma ploščico s podatki, kakršne so navadno postavljene ob umetnine na muzejskih stenah. Ploščica lahko katero koli domačo steno spremeni v delo z naslovom »Domači monokrom« Arjana Pregla. »Ponuja vam varčevalno možnost, saj boste za umetniško delo, za katero bi sicer plačali nekaj tisočakov, v okviru projekta Made in China plačali le drobiž, zanj pa dobili veliko monokromno abstrakcijo Arjana Pregla,« se glasi promocijsko besedilo izdelka. Delo je izšlo v omejeni nakladi 100 primerkov. Kupiti je mogoče še ilustrativno dodelane bidone za vodo, majice, nalepke, magnetke, molotovko, vazo, spalna očala in še marsikaj.
Vstop v »kreativne industrije«
Projekt, ki je plod ideje in realizacije Viktorja Bernika in Vasje Cenčiča, ne vabi petične publike oziroma izbrancev, ki si lahko privoščijo originale, pač pa ljubitelje sodobne umetnosti in urbane kulture, ki jim prilagajajo namembnost izdelkov in predvsem cene. Seveda projekt koristi tudi umetnosti oziroma umetniku: »Nič ne bomo skrivali, koristi tudi nam, saj nam z nakupom multipla pomagate pripeljati Made in China v vsak kotiček sveta,« skušajo umetniki privabiti publiko in še raje – nakupovalce. Ker si je projekt za cilj zadal najti pot do občinstva, ne zanika nobenega od svojih dveh polov, poudarjajo snovalci projekta. Je umetniški projekt, a hkrati ga definira tisto, kar želi postati – ljubljeni in oboževani predmet na polici prenekaterega potrošnika.
Slovenski sodobni umetniki se tako postavljajo v isto linijo z arhitekti, dizajnerji, modnimi oblikovalci, grafiki, slikarji, risarji in drugimi profili, ki pogosto ustvarjajo uporabno in cenovno dostopno umetnost. Stopajo v območje kreativnih industrij. Prav tako se serija multiplov umešča v vse bolj živahno ponudbo specializiranih trgovin v prestolnici, ki prodajajo tržne izdelke z dodano umetniško vrednostjo in obratno, umetnine s tržno vrednostjo. Organizatorji Made in China so naredili še korak dlje: v sodelovanju s trgovino 1001 dar so avtorji zasnovali umetniška dela v mediju nakupovalne vrečke, ki jih lahko kot novoletna darila dobite v njihovih trgovinah. pim