V teh časih ni lahko prodati ali kupiti avtomobila. Kupna moč prebivalcev Slovenije žal pada, negotovost nas dejansko sili, da desetkrat obrnemo vsak evro. Nakup vozila ni majhen strošek, majhen strošek nista niti vožnja z njim in vzdrževanje. Torej postajajo, ker je avtomobil tudi sodobna nuja, tudi rabljeni avtomobili vedno bolj zanimivi. Celo toliko, da počasi pri določenih podjetjih njihova prodaja presega prodajo novih vozil.

Rabljenih avtomobilov, torej ponudbe »pločevine«, je veliko, trg pa je zasičen. Časi, ko se je iz vse Evrope uvažalo rabljene avtomobile, so večinoma minili. Kupci zdaj bolj zaupajo »slovenskemu« poreklu in predvsem pazijo, kje oziroma pri kom kupijo vozilo. Kajti tak nakup je lahko vedno loterija. Zatorej velja preveriti, pri kom kupujete. In kaj kupujete, čeravno je to včasih težko preveriti. A če za nekim izdelkom stoji določena oseba ali podjetje, ki ponuja tudi določeno garancijo, je vredno dati za vozilo tistih nekaj sto evrov več, pa se v primeru kakšne naknadno odkrite napake lahko vsaj obrnete na nekoga.

Miselnost se je spremenila

Novo, manj ali bolj rabljeno? To je torej vprašanje. Jernej Korenčan, vodja prodaje vozil pri Avtohiši Malgaj v Ljubljani, pravi, da sicer opažajo, da prodaja rabljenih vozil pri njih upada, saj so že nova vozila z določenimi cenovnimi popusti tako ugodna, da se mnogo kupcev na koncu raje kot za rabljen odloči za nov avtomobil. »Treba je preračunati, ali se splača kupiti malo rabljeno vozilo, ker je lahko novo ugodnejše pri vseh dodatkih, ki jih dobite ob nakupu. Drugačna zgodba je pri starejših vozilih slovenskega porekla manjše vrednosti, od 2000 do 3000 evrov – teh nam primanjkuje in jih je na trgu težko kupiti, saj jih je relativno malo,« dodaja Korenčan. Trenutno vozila evropskega porekla sicer izgubljajo ceno in so primerljiva z vozili japonskega porekla, sledijo pa še korejska, ki trenutno izgubijo največ. Prav za vsa vozila pa velja, da največ vrednosti izgubijo v prvem letu, in sicer od 25 do 35 odstotkov, naslednja leta pa na leto pod pogojem, da je vozilo vzdrževano in negovano, od 10 do 15 odstotkov.

Po podatkih prodajalcev v povprečju avtomobil od prodaje novega do zadnje poti na odpad zamenja od tri do pet lastnikov. »Pri modelih, po katerih je več povpraševanja, pa je tudi sedem lastnikov povsem možna številka. Dejstvo je, da kljub temu, da prodaja pada tudi pri rabljenih, kupci pri nas največ povprašujejo po vozilih srednjega razreda, saj jih dobijo za ceno manjših novih avtomobilov. Avtomobil z rednim servisiranjem in do 100.000 prevoženimi kilometri naj ne bi imel večjih težav. Miselnost kupcev se je spremenila, predvsem se ne bojijo več rabljenih vozil, ker vedo, pri kom kupujejo, pri nekom, ki jim ponuja neko kritje in garancijo,« pravi Zlatko Žunič iz oddelka za prodajo rabljenih vozil pri Summit Avtu v Ljubljani. Avtomobil prvič na trg rabljenih zaide po približno petih letih uporabe, tako Žunič kot Korenčan pa poudarjata, da so pri njih v največji meri, pri Summit Avtu na primer v 95 odstotkih, na voljo avtomobili slovenskega porekla, po katerih kupci dejansko tudi največ povprašujejo.

Uvoza iz tujine ni veliko

»Uvozi iz tujine so še, običajno od lizinških hiš. Uvožena vozila največkrat prihajajo iz Italije, Francije in Nemčije. Stanja teh vozil so zelo različna, saj imajo najemniki različne pogodbe z lizinškimi hišami. Nekatera vozila so lahko dotrajana, druga pa dobro ohranjena, odvisno je tudi od porekla, saj imajo v različnih državah tudi različen odnos do vozil. Vse pa bolj ali manj veže ena točka, in sicer prevoženih 150.000 kilometrov in več, kar pa je na našem trgu težje prodati. Če ima vozilo manj kilometrov, je bilo običajno lahko poškodovano ali pa je šlo za kratkoročni najem, za katere pa se v tujini običajno ne odločajo. Tako je pri vozilu iz uvoza potreben še toliko bolj podroben pregled vozila, da ima realne prevožene kilometre in urejeno dokumentacijo. Zato priporočamo nakup pri priznanih trgovcih, ki si ne morejo privoščiti izgube ugleda zaradi prodaje vozil sumljivega porekla,« še pravi Korenčan.

Podjetje, ki organizirano ponuja svoja rabljena vozila, je na primer BMW. »Avtomobili BMW Premium Selection ustrezajo najvišjim kakovostnim standardom in za kupce predstavljajo varen in zanesljiv nakup avtomobila. Vsi avtomobili, vključeni v program, imajo preverjeno zgodovino in jamstvo ter so skrbno pregledani, saj je na vsakem opravljen temeljit tako imenovani 360-stopinjski pregled. Avtomobili iz programa so ob izdaji kupcu odlično pripravljeni in ne potrebujejo vzdrževanja naslednjih 12 mesecev oziroma 10.000 prevoženih kilometrov,« pravi vodja oddelka za stike z javnostjo pri BMW Gordana Kisilak. Previdnost je mati modrosti, zato velja biti previden in ne nasedati sumljivo prenizkim ali preveč ugodnim cenam. »Naj ne bo le cena tista, ki bi kupca pripravila do nakupa. Pogleda naj celoten paket, zgodovino vozila, servisno knjižico. Da bo res vedel, kaj kupuje, to pa bo lahko dobil pri velikem prodajalcu, kajti nam se to, da stojimo za svojimi vozili, kmalu povrne. Kdor poskuša pretentati kupca, se mu bo tudi povrnilo, ampak v slabem smislu. Predvsem povedati resnico o vozilu, da kupec ve, kaj kupuje,« pa dodaja Zlatko Žunič.

Prodajalci med kladivom in nakovalom

Po mnenju slednjega se kupci še kako zavedajo svoje pogajalske moči, nekateri to znajo speljati na normalen način, nekateri spet ne: »Smo pa vedno mi prodajalci nekje vmes, med kladivom in nakovalom. Prodajalec seveda za svoj rabljeni avtomobil zahteva najvišjo ceno, kupec najnižjo, zato moramo zelo dobro poznati trg in razmere, dejansko nas ne sme nič presenetiti. Na koncu moramo od posla imeti neko korist vsi. Zato je prodaja rabljenih vozil posebna panoga, saj je tukaj stik s kupci še bolj zahteven. Opažamo pa, da se v zadnjem času ponuja vedno več terenskih vozil.« Pri njih najde kupca v povprečju 50 rabljenih vozil na mesec, kar je, po njegovem mnenju, v ljubljanski regiji to eden boljših prodajnih rezultatov. Jernej Korenčan pa dodaja: »Kupec naj preveri prodajalca, preveri poreklo vozila, ali je kupljeno v Sloveniji ali v tujini, ali so plačani vsi davki. Na splošno lahko na hitro pregleda obrabljenost, torej obrabljenost volana, ročic, stopalk in podobno. To lahko veliko pove, ali se kilometri skladajo z dejanskim stanjem vozila. Naj kupec ne pozabi na garancijske pogoje, nujno pa naj opravi testno vožnjo.« Martin Šiško, vodja PSC Ljubljana pri Avto Triglavu, pravi, da je poleg zakonskega 30-dnevnega jamstva v navadi, da prodajalci ponudijo tudi možnost dokupa jamstva za daljše obdobje v različnih paketih. To pa seveda naredi nakup pri večjem prodajalcu še zanimivejši.