Ponedeljek, 9. decembra:Idejo čim prej testirati!

Kot študenta arhitekture sva z Martinom opazila, da je trg gradbenih storitev slabo organiziran in da informacije o arhitektih, inženirjih, gradbenikih in izvajalcih niso dostopne, kot bi lahko v 21. stoletju pričakovali. Porodila se je ideja o sistematični predstavitvi izvajalcev na spletu ter oglasni deski povpraševanj, na katera bi izvajalci lahko odgovarjali. Oblikovali smo ekipo dveh študentov arhitekture ter študenta telekomunikacij in z navdušenjem smo se lotili ideje.

V nekaj mesecih smo »v garaži« razvili prototip sistema in ga poimenovali MojMojster.net. Po poskusnem zagonu smo se odločili ustanoviti podjetje in ga svečano krstili za Eforma, d. o. o, v januarju 2013 pa so nas sprejeli tudi v Mariborski univerzitetni inkubator – Tovarna Podjemov, kjer so nam ponudili odlične prostore za delo in svetovanje. Prišlo je prvo resno soočenje s trgom, na kar te žal ne pripravijo na nobeni fakulteti. Ugotovili smo, da nismo na koncu razvoja svojega produkta, ampak šele na začetku. Izkazalo se je, da potrebujemo še veliko klicev, pogovorov s strankami, sprememb, testiranj uporabniške izkušnje, metrik in druge drobnarije, da uresničimo svojo idejo. Nauk: ideja je pomembna, toda čim prej jo je treba preizkusiti.

Torek, 10. decembra:Manj je več ali vse na enem platnu

Manj je več po naših izkušnjah velja tudi pri razvoju start upa. Tradicionalno se za dober »biznis« napiše genialen poslovni načrt, daljši kot je, bolje je in denar se začne valiti na bančni račun. Pa je res? Tako nas uči šolski sistem. V oktobru 2012 smo napisali prvi, 40 strani dolg poslovni načrt in se lotili prototipa sistema za gradnjo MojMojster.net. Po zagonu prototipa in testiranju trga smo stari načrt zavrgli in marca 2013 znova poprijeli za pisala ter napisali 80 strani dolg poslovni načrt, kako bomo zavzeli svet. Načrt je bil perfekten, uvrstili smo se v finale Startup Slovenija 2013 in prejeli nagrado za najboljši poslovni načrt.

Toda samo mesec kasneje smo ugotovili, da potrebujemo nov poslovni načrt. A preden smo se lotili pisanja 120-stranskega načrta, ki bi nam vzel mesec dragocenega časa, ki bi ga lahko namenili razvoju in testiranju storitve na trgu, smo naleteli na Business Model Canvas. Za dober poslovni načrt ne potrebujete 100 strani, potrebujete eno platno.

Največja prednost je, da lahko hitro generiraš poslovne modele, njihove alternative in tiste, ki se po testiranju izkažejo za slabe, z lahkim srcem vržeš v koš. Tako prihraniš neverjetno veliko časa, možnost, da prideš do realnega poslovnega modela, pa se povečuje. Junija 2013 smo se tako Martin, Matic in jaz lotili »platna« za »platnom« in začeli odkrivati nove možne smeri razvoja in trženja naše spletne platforme za gradnjo.

Sreda, 11. decembra:Pravi partnerji

Tržna raziskava ni nekaj, kar se naredi v enem mesecu in nato zapakira v lepe grafikone in odstotke ter vkleše v kamen. Tržna raziskava se dogaja vsak dan z vsakim pogovorom, ki je priložnost, da se hitro testira različne scenarije na »platnu«.

Vsega seveda ne zmoreš sam in tako je tudi naša ekipa Eforma naletela na problem, da imamo omejeno število parov rok in možganskih celic. Tako smo v oktobru in novembru odkrili, da se nekatere naše ideje pokrivajo z agendo Zbornice za Arhitekturo Slovenije. Sprejeli so nas tudi v društvu arhitektov Ljubljana. Oboje nam daje nove iztočnice in zagon za nadaljnji razvoj. Vrata so odprta, samo potrkati je treba. Za vsak projekt pa je ključno, da čim prej najdeš prave partnerje.

Četrtek, 12. decembra:Učenje

Učimo se lahko na dva načina: na svojih napakah ali pa poslušamo ljudi, ki so te napake že naredili. V realnosti se ponavadi najprej zgodi prvo in potem šele drugo, eno za drugim.

Prednost dela v podjetniškem inkubatorju je prav v tem, da je poleg svetovalcev tam vsak dan »družina« start up podjetij in ekip v različnih fazah razvoja ali preboja na trg. Tako prej ali slej najdeš ljudi, ki imajo ali so imeli podobne izzive in so jih bolj ali manj spretno reševali.

Kot naročeno smo prejšnji teden dobili priložnost svoje probleme predstaviti na mentorskem 1:1 dogodku, ki ga pripravijo organizatorji programa Go:Global Slovenia v Tehnološkem parku Ljubljana. Namen dogodka je povezovanje mladih podjetij s priznanimi strokovnjaki. Vsaka ekipa se sreča z do tremi pari mentorjev, ki se izmenjujejo. To so podjetniški hitri zmenki, s sicer nič romantike, ki pa jo nadomešča kritična in intenzivna »možganska nevihta«.

Petek, 13. decembra: Avto ni hiša

Zanimivo je, da ko si povprečen Slovenec kupuje avto, pregleda 10 katalogov in obišče vsaj tri avtosalone ter vsak avto dobesedno pretipa in preizkusi. Pri tem je seveda pomembna cena, toda kupuje tudi »z očmi« in pri tem ne varčuje pri kromu in usnju. Na koncu se ponavadi odloči za neki kompromis med kakovostjo, videzom in ceno

Človek bi mislil, da se bo investitor obnašal podobno, ko bo iskal projektanta za svojo hišo. A to se večinoma ne zgodi. Ljudje kvečjemu primerjajo ceno projektne dokumentacije, za arhitekte pa se jim zdi, da so vsi enaki. Pa je res tako? Eden od razlogov za takšno stanje je, da nam manjka medij, ki bi ljudem omogočal enostavno brskanje med kvalitetnimi referenčnimi projekti. Prav tako ni jasno, koliko stanejo različno dodelani projekti, zato je skoraj nemogoče oceniti razmerje med ceno in kakovostjo arhitekturnega projekta. V ekipi Eforma smo se odločili ob platformi za gradbene izvajalce postaviti tudi platformo za dobre arhitekturne prakse. Pripravljamo tudi kreativni vmesnik, ki bo vodnik za stranke pri naročanju arhitekture ali interierja in bo skušal olajšati iskanje primernega arhitekta. Razvoj smo že začeli, podprlo pa nas je že več kot 20 uglednih slovenskih arhitekturnih birojev ter arhitekturna zbornica Slovenije.

Sobota, 14. decembra:Odlična ekipa

Podjetništvo je ekipno delo. Dobra ideja in slaba ekipa nima velikih možnosti za uspeh, povprečna ideja z dobro ekipo pa lahko uspe. Kako torej sestaviti dobro ekipo? Pri manjših ekipah, kot je naša, se ponavadi to zgodi zelo spontano. Z Martinom sva delala v okviru večjih skupin na fakulteti in pri tem ugotovila, da imava podoben pogled na probleme in hkrati različne rešitve zanje, kar lahko vodi do zanimivih rezultatov.

Ekipa dveh arhitektov, ki znata na veliko skicirati in še več govoriti, se seveda ne bi nikoli premaknila od idejne vizije našega sistema za gradnjo do uspešne izvedbe. Nujno sva potrebovala čarovnika, ki bo koncept in dizajne spravil v življenje. Na srečo je Martin poznal takrat še študenta telekomunikacij Matica, s katerim je že sodeloval pri spletnem projektu. Matic je imel za sabo že nekaj samostojnih projektov in po nekaj uvodnih srečanjih smo se dobro ujeli. Bolj po naključju kot načrtno se je kasneje izkazalo, da smo sestavili zelo uravnoteženo ekipo, ki vključuje optimista, realista in skeptika, vsem pa je skupen občasen hedonizem. Poleg seveda drugih sposobnosti mislim, da nam ta različnost zelo pomaga in če bi sestavljal ekipo, bi vedno poskušal vključiti vse tri. Motivacija, da skupaj prestavljamo lastne meje in uresničimo svojo vizijo je močno lepilo, ki ekipo drži skupaj. Trenutno iščemo še enega zagnanega programerja za »front end« in nadaljnji razvoj, ki bi dodatno »začinil« našo ekipo.

Nedelja, 15. decembra:Pivotiranje

Ko stvari ne gredo po načrtih, je potrebno pivotiranje. Kljub zavajajočemu korenu besede »pivo-«, to ne pomeni, da težave rešuješ za šankom. Pivotiranje namreč pomeni drastično in hitro spremembo smeri razvoja oziroma poslovanja.

Kaj nas čaka? V letu 2014 bomo še naprej poskušali olajšati iskanje izvajalcev in obrtnikov, omogočali bomo enostavno organizacijo povpraševanj in projektov, postavili bomo nadzor kvalitete. V teh težkih gospodarskih razmerah želimo povezati dobre izvajalce. Načrtujemo, da bomo drugo leto v sistemu MojMojster.net povezovali več kot 700 izvajalcev, projektantov in drugih strokovnjakov za gradnjo z objavljenimi referencami. Iščemo tudi partnerstvo v Avstriji.

Kaj si želimo od Božička? Želimo si, da se uredi plačniška nedisciplina, da se ne dvigujejo davki, da se Slovenija še bolj odpre navzven in prevetri zatohlo bančno/gospodarsko sceno, želimo si veliko projektov, veliko snega in dobro smučarsko sezono. Pa srečno 2014!