Petnajsti november. To je datum, pred katerim vsem slovenskim voznikom zazvoni navidezni alarm. Najkasneje takrat je namreč treba na naših osebnih avtomobilih zamenjati letne pnevmatike z zimskimi. Tako določajo naši zakoni, ki pa vseeno dopuščajo tudi izjeme – uporabo letnih pnevmatik in v priboru ustrezno velike snežne verige ali verigam enakovredne pripomočke za pogonska kolesa. Pri vsem skupaj pa je pomembno tudi, da morajo biti kanali dezena pnevmatik, ki štejejo v zimsko opremo, globoki najmanj tri milimetre. Takšne pnevmatike je treba imeti na avtomobilih najmanj do 15. marca, v primeru zimskih razmer pa tudi kasneje – ali, seveda, tudi pred 15. novembrom.

Da smo z zimskimi gumami v omenjenem obdobju na cesti bolj varni, se slovenski vozniki vse bolj zavedamo. Tako vsaj pravi Jože Stružnik, prodajni direktor skupine držav pri podjetju Goodyear Dunlop Sava tires: »Najverjetneje je tako na račun zakonodaje in tudi hudih zim. A še vedno opažamo, da se ljudje preveč zanašajo samo na zakonski rok, pri tem pa pozabljajo, kako zelo pomembno vlogo pri varnosti na cesti igrajo pnevmatike. Zimske pnevmatike so razvite z razlogom in so prilagojene za vožnjo v težkih zimskih razmerah. Le s kakovostnimi zimskimi pnevmatikami bomo varni tudi na snegu in ledu.«

Izognite se cenenim

Ena stvar je seveda zadostiti zakonskim potrebam, druga pa poskrbeti, da so pnevmatike dejansko tudi kakovostne in kar najbolj varne. Ker pa smo si ljudje različni in ker je izbira velika, nas pri nakupu zanimajo različne stvari. Andrej Bogataj, vodja komerciale v podjetju Špan, ki ima na področju vulkanizerskih storitev ogromno izkušenj, pravi, da se nekateri kupci prepustijo oceni raznih testov, drugi iščejo najnižjo ceno, vse več uporabnikov pa nasvet poišče tudi pri strokovnjaku – vulkanizerju, serviserju… »Zavedajo se namreč, da le s pomočjo nasveta strokovnjaka izberejo najbolj optimalno pnevmatiko,« meni Bogataj in kupce novih pnevmatik opozarja pred nesmiselnostjo in nevarnostjo nakupa rabljenih ali obnovljenih pnevmatik, ki jih je v zadnjem času mogoče opaziti vedno več: »Cene novih pnevmatik so pri nekaterih znamkah in proizvajalcih že tako nizke, da je nakup rabljenih ali obnovljenih pnevmatik neupravičen. Ne glede na vse pa je bolje, da kupci posegajo tudi po rabljenih pnevmatikah, kot da uporabljajo letne pnevmatike.«

Podobno neprimerni kot rabljene in obnovljene pnevmatike so tudi ceneni primerki sumljivega izvora in neznanih proizvajalcev. »V Evropi opažamo naraščajočo prisotnost predvsem azijskih proizvajalcev nizkocenovnih pnevmatik, kar na trgu ustvarja velike cenovne pritiske. A hkrati opažamo tudi, da so potrošniki vedno bolj ozaveščeni in se zavedajo, da so pnevmatike z vidika varne vožnje izjemno pomembne,« meni Jože Stružnik. Sicer pa so potrošnikom že več kot eno leto poleg že omenjenih testov (tabele z letošnjimi testi zimskih pnevmatik AMZS si lahko ogledate tudi na naši spletni strani) in nasvetov strokovnjakov v pomoč tudi posebne obvezne oznake (nalepke) za pnevmatike. Te povedo, kakšne rezultate je pnevmatika dosegla pri obveznem testiranju (zaviranje na mokrem, kotalni upor, hrupnost), in so po Stružnikovih besedah v zadnjem letu dodobra zaznamovale gumarsko industrijo. »Po raziskavi, ki jo je podjetje Goodyear Dunlop letos izvedlo na šestih evropskih trgih, je pri več kot dveh tretjinah potrošnikov, ki so v letu 2013 kupili nove pnevmatike, na odločitev o nakupu vplivala oznaka EU za pnevmatike. A ob tem je nujno opozoriti, da oznaka EU za pnevmatike še zdaleč ne pove vsega o sposobnosti pnevmatik, kar je še posebej pomembno pri nakupu zimskih pnevmatik, saj nalepka ne obvešča o oprijemu na snegu in ledu,« pravi Stružnik.

Boljši oprijem, krajša zavorna pot...

Na pomembnost uporabe zimskih pnevmatik v prihajajočih mesecih redno opozarjajo tudi inštruktorji varne vožnje, ki zagotovo najbolje vedo, kako zelo pomemben je v vsakršnih razmerah dober oprijem gume s cestiščem. »Pomislimo le, kakšno obutev uporabimo v snegu in mrazu sami – odprte, zračne sandale ali toplo, močno obutev z dobrim, grobim podplatom?« se je slikovito izrazil Brane Legan, njegov kolega iz centra varne vožnje AMZS Danijel Granda pa je natančneje opisal glavne razlike med zimsko in letno pnevmatiko: »Profil zimske pnevmatike je sestavljen iz lamel, ki se pri vožnji v snegu razmikajo in dajejo pnevmatiki boljši oprijem. Kot vemo, pa ne vozimo celo zimo po snegu, zato se zmes gume zimske pnevmatike bistveno razlikuje od letne pnevmatike. To zimski pnevmatiki omogoča boljši oprijem tudi pri temperaturah pod sedem stopinj Celzija. Zaradi tega je zavorna pot zimske pnevmatike v primerjavi z letno pri nizkih temperaturah bistveno krajša, saj se letna pnevmatika pozimi ne ogreje na svojo delovno temperaturo.«

Kako dolgo se lahko varno vozimo z enim kompletom zimskih pnevmatik, je seveda odvisno od več dejavnikov, predvsem pa od načina vožnje in števila prevoženih kilometrov. Granda ob tem opozarja, da je zelo pomembno shranjevanje zimskih pnevmatik poleti: »Če je le mogoče, naj bodo na platiščih, tlak v njih pred hrambo povečamo približno za 0,5 bara nad predpisanim za vozilo, vedno pa jih skladiščimo v suhem, temnem in ne prevročem prostoru.« Ker je še vedno veliko takšnih, ki zimske pnevmatike poleti »skladiščijo« kar tako, da jih sploh ne zamenjajo z letnimi, temveč se z njimi vozijo tudi spomladi in poleti, pa le opozorilo: takšne pnevmatike za naslednjo zimo niso primerne in jih je treba nujno zamenjati. »Sicer obstajajo tudi celoletne pnevmatike, ki so nekakšen kompromis med zimskimi in letnimi, vendar se po zmogljivostih z njimi ne morejo primerjati,« še dodaja Danijel Granda, ki meni, da slovenski vozniki z izkušnjami v vožnji po hribovitem terenu v zimskem času nimajo nobenih težav z vožnjo v snegu, več pa jih imajo mestni vozniki: »Najpogostejša napaka je predvsem prekomerno dodajanje plina ter vožnja v prenizki prestavi s previsokimi vrtljaji. V poslabšanih pogojih je osnova zadostna varnostna razdalja in ustrezno prilagajanje hitrosti. Le z vnaprej premišljeno vožnjo bomo lahko v poslabšanih pogojih vožnje pravočasno prepoznali in preprečili nevarne situacije.«

Policija preverja

Tisti, ki svojemu štirikolesniku »zimsko obutev« namenijo le zato, da zadostijo zakonskim določilom, to seveda storijo zato, da jih ob morebitni policijski kontroli ne bi doletela kazen – 6. odstavek 29. člena ZPrCP namreč določa, da se za prekršek voznika, ki pozimi ali v zimskih razmerah motornega ali priklopnega vozila v cestnem prometu nima opremljenega s predpisano zimsko opremo, kaznuje z globo 120 evrov. Policija pa nadzor nad uporabo zimske opreme v času zimskih razmer in zime izvaja precej pogosto, še posebej intenzivno ob začetku zime. Pri tem po besedah Matjaža Leskovarja iz Sektorja prometne policije vseeno opažajo, da se večina voznikov zaveda pomembnosti primerne opremljenosti, nekateri pa še vedno gledajo le na to, da so opremljeni v skladu s predpisi, ne glede na vsakoletna priporočila strokovnjakov. »Tukaj predvsem mislimo na vožnjo z letnimi pnevmatikami, v prtljažniku pa imajo verige oziroma druge ustrezne pripomočke, ki pa jih večina nikoli ne uporabi kljub zimskim razmeram,« pravi Leskovar.

A ko govorimo o zimskih pnevmatikah na slovenskih cestah, je vendarle treba opozoriti na izjemo: promet na priobalnem območju. Pod slednjega v skladu s Pravilnikom o delih in opremi vozil prištevamo tisti del slovenskega ozemlja, ki ga omejujejo obala Jadranskega morja, meja z Republiko Italijo, meja z Republiko Hrvaško ter nekaj cest, ki niso vključene v to območje (R3 627 – odsek 3761 mejni prehod Osp–Črni kal; R1 208 – odsek 1434 Črni kal–Aver; R2 208 – odsek 1059 Aver–Gračišče; R3 626 – odsek 3726 Gračišče–mejni prehod Brezovica pri Gradinu). Za zimsko opremo vozil na tem območju pa štejejo tudi samo letne pnevmatike z globino glavnih kanalov dezena pnevmatik najmanj tri milimetre. »Voznikom, ki pogosto vozijo zunaj tega območja, predlagamo, da ne glede na zakonska določila za vožnjo uporabljajo zimske pnevmatike. Tisti, ki redko vozijo po cestah zunaj priobalnega območja, pa naj imajo v avtomobilu zimsko opremo, ki jo morajo ob zimskih razmerah tudi namestiti,« še pravi Leskovar in dodaja, da so neprimerne pnevmatike pozimi krive predvsem za številne zastoje, medtem ko najpogostejši vzrok za prometne nesreče pozimi oziroma v zimskih razmerah še vedno ostaja neprilagojena hitrost.