Ozaveščenost o raku na dojkah v Sloveniji z akcijami, kakršna je Rožnati oktober, raste, a kot opozarja predsednica združenja Europa Donna Mojca Senčar, je ozaveščenosti še vedno premalo. »Še vedno prvič k zdravniku z lokalno boleznijo pride zgolj 50 odstotkov žensk, kar je še zmeraj premalo.«

Kljub temu je vesela, da se z vsemi akcijami ozaveščenost povečuje. Predvsem pa je vesela, da so vse bolj ozaveščeni mladi. Velik uspeh letošnje akcije je bila brezplačna aplikacija za pametne telefone in tablice Breast Test, ki jo lahko še vedno prenesete na naprave z Androidom ali iOSom. Uporabnice lahko s pomočjo aplikacije vidijo, kako se morajo pregledovati, omogoča pa tudi opomnike, kdaj se morajo naslednjič samopregledati.

V primerjavi z vzhodno Evropo smo lahko kar zadovoljni

Letos so v sklopu Rožnatega oktobra organizirali več tekov, širiti pomembnost zgodnjega odkrivanja bolezni pa pomagajo tudi številna predavanja, ki jih organizirajo v društvu. »Ljudje se vse bolj zavedajo, da je skrb za lastno zdravje njihova dolžnost, bi si pa seveda želeli še več takšnega zavedanja. Dodatna težava pri boju proti raku na dojki je dejstvo, da še vedno nimamo po vsej Sloveniji programa DORA.«

Primerjava ozaveščenosti Slovenk s tujino sicer se razlikuje glede na regijo. V primerjavi s skandinavskimi državami, Veliko Britanijo in podobnimi, je ozaveščenost pri njih zagotovo večja, opozarja Senčarjeva. V primerjavi z vzhodno Evropo pa smo v Sloveniji lahko kar zadovoljni. Tam sta slabša tako ozaveščenost kot možnosti zdravljenja, opozarja.

Aktivnosti in predavanja skozi vse leto

Kljub temu, da se oktober končuje, pa to nikakor ne pomeni, da se bodo projekti ozaveščanja prekinili. Kot je pojasnila Senčarjeva, Europa Donna aktivnosti in predavanja organizira čez celo leto. Nekaj manj jih je zgolj v decembru, saj menijo, da si ljudje zaslužijo tudi nekaj časa, da se posvetijo bolj veselim rečem in ne razmišljajo zgolj o težkih rečeh in boleznih v življenju.

Simona Boršnar z Onkološkega inštituta je pohvalila delo več organizacij in spletnih strani, ki se ukvarjajo s širjenjem ozaveščenosti o raku dojk pri nas, še posebej pa je izpostavila Europo Donno. »Rak na dojkah v Sloveniji že dolgo ni več tabu,« pojasnjuje. »Bolnice pogosteje prihajajo v zgodni fazi bolezni, se pa še vedno dogaja, da nekatere do zdravnika pridejo, ko že nekaj časa opazujejo bulo. Vendar menim, da to ni toliko vprašanje ozaveščenosti, ampak karakterne lastnosti.«

Dodaja, da imajo kljub krizi bolnice v Sloveniji dostop do vseh storitev, ki so potrebne za zdravljenje in upa, da bo tako tudi ostalo, kljub poglabljanju krize. Širitev projekta presejanja raka dojk Dora se ji zdi predvsem vprašanje organizacije, saj zahteva visoke kompetence vpletenih, z njo pa bi bili še bolj uspešni, je prepričana. Kljub temu izpostavlja, da je zelo pomemben podatek, ki se ga pogosto pozabi omeniti, da je boj proti raku na dojki v Sloveniji vse bolj uspešen in primerljiv z zahodno Evropo, kar razkriva tudi vse nižja umrljivost.