Ob pristanku na brniškem letališču vas bo tik ob letalu pričakal osebni voznik, ki bo poskrbel za vašo prtljago in vas v črni limuzini odpeljal do hotela. Po napornem potovanju se boste v hotelski sobi lahko potopili v posteljnino iz egipčanskega bombaža in se osvežili s prestižno kozmetiko. Po trgovinah, ki bodo vrata odprle samo za vas, se boste podali v spremstvu osebnega stilista, popoldne pa preživeli visoko nad oblaki, kamor se boste dvignili s helikopterjem in s ptičje perspektive občudovali znamenitosti prestolnice. Po enajstih hodih skrbno izbranih jedi, ki jih boste poplaknili z dobrih petsto evrov vredno buteljko vina, se boste pred spancem lahko potopili še v zgodbo baletne predstave ali opere.

Tudi to je Ljubljana. Za tiste, ki jim denar ni ovira. In čeprav je bila prestolnica v zadnji izdaji turističnega vodnika Lonely Planet predstavljena predvsem kot poceni destinacija, je po besedah predstavnice za odnose z javnostmi v javnem zavodu Turizem Ljubljana Petre Stušek, dobro poskrbljeno tudi za goste, ki so na svojem raziskovanju mesta pripravljeni seči globoko v žep. »Od turistične ponudbe si petični gostje največkrat zaželijo zasebno vodenje po mestu, nakupovanje v Galeriji Emporium in butičnih trgovinah, pri čemer jih zanimajo tudi slovenski prestižni unikatni izdelki, kot tudi prireditve v Operi, Filharmoniji in drugih kulturnih ustanovah,« o željah petičnih gostov pove Stuškova.

Ponudba Ljubljane za petičneže premajhna

V hotelu Slon so tako na primer bogatašem na voljo nadstandardne sobe s 400-krat brušeno posteljnino iz egipčanskega bombaža, na polički v kopalnici je zložena kozmetika L'Occitane, gostom pa omogočajo tudi prevoz do letališča s prestižnim jaguarjem. Luksuz, ki ga po želji nudijo, je tudi najem jahte za en dan z zasebnim prevozom do obale, najem letala ali helikopterja. Za osemnajst minut dolg polet s helikopterjem je na primer treba odšteti približno sto evrov, medtem ko panoramski polet z malim letalom stane tristo evrov. Neuradno je za najdražjo sobo v enem izmed ljubljanskih hotelov treba odšteti približno 1800 evrov.

Ljubljanski hotelirji sicer pravijo, da imajo najzahtevnejši gostje ob prihodu v Slovenijo svoj program obiska že izdelan, zato vprašanj o turistični ponudbi ni veliko. »Če gre za protokolarni obisk, za program poskrbi državni protokol, pri drugih VIP-obiskih pa specializirane agencije oziroma gostitelj obiska. Seveda pa za njihove aktivnosti lahko poskrbimo tudi v hotelu,« pojasnjuje Martina Marušić, direktorica prodaje in marketinga pri hotelu Union, ki je del skupine Union hoteli, kamor ob treh Unionovih hotelih sodita še Hotel Lev, edini ljubljanski hotel s petimi zvezdicami, in Central hotel. Čeprav Marušićeva opaža, da prestolnica visoke goste preseneti s svojim strnjenim mestnim jedrom, kjer se lahko varno in v anonimnosti sprehajajo po tržnici in stari Ljubljani, pa dodaja, da ni ponudbe, ki bi lahko zahtevnejše goste v mestu zadržala dlje.

Po luksuzne blagovne znamke s helikopterjem

Da so prvi obiski bogatih turistov v Sloveniji običajno krajši, za daljše bivanje pa se odločijo ob morebitni vrnitvi, prav tako opaža Mattej Valenčič, direktor agencije Imperial Travel, ki svojim gostom prestiž ponuja v sklopu storitev Luxury Slovenia: »Naša naloga je, da za goste skupaj s partnerji oblikujemo takšno doživetje, ki gostu ustreza do potankosti. Truditi se moramo, da dobijo več, kot so pričakovali.« Petičneži se po besedah Valenčiča ob obisku prestolnice najbolj navdušujejo nad pestro kulinarično ponudbo ter z veseljem nakupujejo značilne slovenske izdelke, kot so kristal, ročno narejeni čevlji in torbice. »Kar se tiče nakupovanja, so možnosti sicer primerne majhnosti dežele,« pojasni Valenčič, a doda, da lahko to premostijo že s polurno vožnjo s helikopterjem do destinacij, kjer je ponudba luksuznih blagovnih znamk neomejena.

»Največji poudarek je na podrobnostih, detajlih pri vsaki stvari. Danes gost opazi vse in povprečno ni dovolj dobro,« o zahtevah petičnežev pove Valenčič, ki je s kakovostjo prestižne turistične ponudbe v Ljubljani sicer zadovoljen, a je hkrati prepričan, da so izboljšave na nekaterih področjih še možne: »Vsekakor si želimo, da bi prestolnica kmalu dobila tudi kakšen vrhunski hotel svetovno znane hotelske verige, medtem ko največji izziv po našem mnenju za turistične delavce prestavlja medsebojno sodelovanje in povezovanje.«

Jedilnik z enajstimi hodi in buteljka za pet stotakov

Tudi Stuškova priznava, da pomanjkljivosti so. »V Ljubljani manjka deluxe hotel oziroma hotel zunaj kategorij. Vrhunske restavracije in trgovine imamo, Galerija Emporium na primer petičnežem odpre vrata tudi zunaj delovnega časa in ponoči, vendar jih je malo. Tudi pri kulturi smo butični; manjkajo prestižni prostori, ki niso dostopni 'splošni' publiki,« pojasnjuje Stuškova, medtem ko direktor hotela Cubo Sandi Kovačević pogreša predvsem bolj pestro vrhunsko kulinarično ponudbo slovenskih jedi: »Standardno vprašanje gostov je, kje lahko poskusijo odlično pripravljene slovenske jedi. Žal ni veliko restavracij, kamor jih lahko napotimo.«

Ena izmed ljubljanskih restavracij, ki uživa tudi mednarodni ugled, je na primer restavracija JB, kjer svoje mojstrovine na krožniku ponudi kreativni kuhar Janez Bratovž. Brbončic v njegovi restavraciji ne razvajajo le gostje iz evropskih držav in Japonske, Amerike, Kanade, Kitajske, temveč tudi domačini. Izbirajo lahko med inovativnim menijem z enajstimi hodi in tradicionalnim menijem s sedmimi hodi. »Gosti so gurmani in obiskujejo najboljše restavracije po vsem svetu. Najdražje kulinarično razvajanje, ki si ga privoščijo pri nas, je v primerjavi s primerljivimi restavracijami po svetu cenovno izredno ugodno,« pove Ema Bratovž in doda, da lahko gurmani v njihovi vinski karti izbirajo med 280 etiketami, za trenutno najdražjo pa bi morali odšteti 585 evrov. »Zdajšnje razmere v državi niso najbolj naklonjene gostinski ponudbi višjega cenovnega razreda. A ko tehtaš ostati pri ponudbi tega razreda ali preiti na začasno cenovno bolj ugodno ponudbo, pomisliš na dvajsetletni trud. Takrat si rečeš, vztrajaj,« dodaja Bratovževa.