Bistveni cilji predlaganega zakona je ureditev, ki bo omogočala podelitev vodne pravice za uporabnike vode po določbi 199. člena zakona o vodah. S tem namenom predlagani zakon uvaja pojmovno novo pravno normo in sicer nadomestilo za rabo vode. Novela določa tudi zavezance in način izračuna nadomestila. Novela prav tako ureja način plačevanja za vodno pravico v prehodnem obdobju za vse, ki imajo podeljeno vodno dovoljenje za rabo vode za proizvodnjo pijač.

Računsko sodišče je marca okrcalo okoljsko ministrstvo, da v postopkih odločanja o podeljevanju koncesij in vodnih dovoljenj ni bilo učinkovito. V reviziji je ocenilo, da je bil zaradi nesmotrnega upravljanja z vodnimi viri državni proračun v obdobju 2005-2011 ob najmanj 25 milijonov evrov.

Pri tem so revizorji ugotovili, da področje upravljanja z vodami ni strateško celovito urejeno, vodne pravice pa se ne podeljujejo pravočasno. Zaradi nezaračunavanja plačil za rabo vode je Slovenija zgolj v letih 2009 in 2010 izgubila najmanj 10,5 milijona evrov proračunskih prihodkov, v obdobju od leta 2005 do 2011 pa najmanj 25 milijonov evrov.

Vlada rešuje zatečeno stanje

Z novelo vlada torej rešuje zatečeno stanje na tem področju. Zakon o vodah je bil sprejet leta 2002 in je v zvezi z ureditvijo podelitve vodnih pravic določil, da se vodno dovoljenje ali koncesijo podeli proti plačilu ter da obveznost plačila za vodno pravico nastopi z začetkom izvajanja vodne pravice. Zakon je tako uvedel dve vrsti vodnih pravic, to sta vodno dovoljenje in koncesija, ki se med seboj razlikujeta glede na vrsto uporabe vode, ki sta podvrženi plačilu za vodno pravico in vodnemu povračilu.

Zakon je s prehodno določbo 199. člena določil, da mora pravna ali fizična oseba, ki rabi vodno ali morsko javno dobro ali odvzema naplavine, pa je za takšno rabo predpisana pridobitev vodnega dovoljenja ali koncesije in teh aktov nima, v dveh letih od uveljavitve zakona vložiti vlogo za izdajo vodnega dovoljenja ali koncesije. Določeno je bilo tudi, da podeli vlada koncesijo brez javnega razpisa.

Treba se je držati predpisanih rokov

V kolikor v predpisanem roku vloga ni vložena, inšpektor prepove uporabo objekta in naprave, ki naj bi bila predmet koncesijskega razmerja ter odredi njeno odstranitev, razen če gre za objekt ali napravo, ki se jo uporablja za oskrbo s pitno vodo. Na podlagi te določbe so posamezni uporabniki vode v navedenem dveletnem obdobju lahko vložili vloge, teh je na ministrstvu trideset, poleg teh pravočasnih vlog pa so tudi vloge, vložene po navedenem datumu.

Novela bo sedaj za omenjene vloge omogočala podaljšanje roka ter vsem, ki so se prijavili, omogočila pridobitev koncesije brez javnega razpisa. Vse druge možne rešitve z javnim razpisom naj bi vodile le k navideznim javnim razpisom in s postopkom večje konkurence ne bi imele nobene resne povezave, povzročile pa bi birokratske ovire.

Računsko sodišče je v svojem revizijskem poročilu prav tako zahtevalo od ministrstva pripravo pravne podlage za plačilo rabe vode za ves čas rabe vode tako za obstoječe koncesionarje, kot za tiste, ki jim vodna pravica še ni bila podeljena in vodo rabijo.