Prebivalci Škofljice in vozniki, ki so primorani vsakodnevno uporabljati glavno prometnico proti Kočevju, so zaradi gneče ob prometnih konicah obupani. Pločevina se premika po polžje, vozniki pa so v iskanju bližnjic zasedli praktično vse stranske ceste, ulice in celo kolovoze, da bi le privarčevali kakšno minuto na poti v službo in domov. Posledično prometne tegobe pestijo celotno regijo oziroma razvojno os 3a, ki se razprostira od Ljubljane do Osilnice.

Jeseni zapiranje cest?

Zato so župani prizadetih občin že pred leti ustanovili svoj županski klub, katerega prioriteta naj bi bila pritiskati na državo in pospešiti gradnjo tako želene obvoznice. A doslej – kljub številnim sestankom in večkratnim grožnjam z zaporo vseh cest proti Ribnici in Kočevju – niso bili uspešni.

Škofeljski župan Ivan Jordan, ki je na čelu županskega kluba, za september spet napoveduje zaporo vseh cest, če jih prihodnji mesec predsednica vlade Alenka Bratušek ne bo sprejela in se izjasnila glede umeščanja škofeljske obvoznice v državni prostorski načrt.

»Pred 14 dnevi smo imeli župani kolegij, kjer smo prečesali celotno zgodovino umeščanja obvoznice v prostor in sprejeli sklep, da se ne gremo več. Če nas premierka pred septembrom ne bo sprejela in nam obljubila, da bo spoštovala zavezo prejšnjih vlad o umestitvi obvoznice čez Barje, se bomo župani pridružili civilnim iniciativam pri zaporah cest. Po vseh peripetijah je namreč vsakomur jasno, da gre pri obvoznici za politično odločitev,« je pojasnil Jordan.

Bruselj je že dal napotke

A prejšnja, Janševa vlada je ob koncu mandata pritisnila na zavoro glede umeščanja obvoznice. Potem ko se je lanskega oktobra ob javni razgrnitvi študije variant za določitev najustreznejše trase obvoznice Škofljica zapletlo z okoljskim poročilom, so namreč na ministrstvu za kmetijstvo in okolje pobarali Bruselj, kako naj vodijo nadaljnje postopke.

Vesna Kolar Planinšič iz direktorata za okolje na ministrstvu za kmetijstvo in okolje, je dejala, da so odgovore evropske komisije dobili, iz njih pa izhaja, da je v primeru Škofljice treba voditi postopek prevlade javne koristi nad javno koristjo ohranjanja narave.

»To pomeni, da se morajo najprej izčrpati vse možnosti reševanja prometnih zagat zunaj Nature 2000. Dokazati je treba, da je ustavljanje prometa nemogoče doseči na druge načine in da ni možna nobena druga trasa,« je pojasnila Kolar-Planinšičeva.

Da bi evropsko komisijo o tem prepričali, je treba po njenem mnenju realizirati gradnjo polnega avtocestnega priključka v naselju Šmarje - Sap, zgraditi na Škofljici parkirišče P+R, uvesti spreminjajoči se vozni pas, dodatne avtobuse in podobno. »Teh ukrepov ne moremo gledati ločeno od obvoznice, saj ni bistvena cesta, ampak rešitev prometne situacije v območju. Če tudi omenjeni ukrepi ne bodo dovolj, je treba pripraviti študijo, ki bo dokazala, da je zaradi neznosnega prometa ogroženo zdravje prebivalcev. Po habitatni direktivi vodi postopke naše ministrstvo, gradivo pa pripravljajo na ministrstvu za infrastrukturo,« je razložila Kolar-Planinšičeva in dodala, da so Omerzelovemu ministrstvu že januarja dali vsa navodila, a gradiva do zdaj še niso prejeli.

Ministrstva še naprej neusklajena

A neusklajenost okoljskega in prometnega ministrstva, ki je vsa minula leta upočasnjevala aktivnosti glede obvoznice, se nadaljuje. Medtem ko so nam na okoljskem ministrstvu dejali, da že od januarja čakajo na potezo prometnega ministrstva, na slednjem pravijo, da postopka priprave državnega prostorskega načrta za obvoznico ni mogoče nadaljevati, dokler okoljsko ministrstvo ne bo podalo mnenja glede uporabljene metodologije za oceno vpliva ceste na vrste in habitate, glede določitve potrebne količine nadomestnih habitatov ter načina izvedbe in upravljanja nadomestnih habitatov. »Hkrati je še vedno odprto temeljno vprašanje uskladitve nasprotnih interesov varstva kmetijskih zemljišč in ohranjanja narave,« so pojasnili na ministrstvu za infrastrukturo in prostor.

In kaj v praksi pomeni vse to pisarniško »nakladanje«? Neuradni vir z enega od vpletenih ministrstev je prepričan, da to pomeni, da je gradnja obvoznice oddaljena še nekaj svetlobnih let oziroma da ne bo zgrajena toliko časa, dokler ne bo politični vrh pod takšnimi ali drugačnimi pritiski – tudi državljanske nepokorščine – udaril po mizi in dal jasno direktivo, da je treba obvoznico zgraditi. »Samo za to gre, vse drugo je zgolj metanje peska v oči,« meni naš sogovornik.