Avtodomi, iznajdba novejših časov, ki približa ljudem počitnikovanje na malce drugačen način. Če je klasična počitniška prikolica malce nerodna, je avtodom veliko bolj pripraven. A res je tudi, da morate biti tip človeka, ki mu sodobni in tudi udobni vagabundski način preživljanja prostega časa in odkrivanja novih krajev leži. Če vam ne, se za avtodome ne boste navdušili. Ker konec koncev niso tako zelo poceni.

Na splošno se težki ekonomski časi poznajo na vseh ravneh našega življenja, zatorej se po svoje tudi na trgu avtodomov. Stane Hribar iz podjetja Odasa iz Dolenje Nemške vasi pri Trebnjem, ki se ukvarja z izposojo avtodomov, pravi, da je povpraševanje letos, v trenutku, ko je sezona že tako rekoč na vrhuncu, slabše od minulih let: »Do sredine maja je bilo stanje še primerljivo s preteklimi leti, zdaj pa je zanimanja manj. Čeprav so se tisti, ki poznajo prednosti tovrstnega dopustovanja in potovanja, pripravljeni odreči tudi kateri drugi stvari na račun takega počitnikovanja. A opažam, da je kar nekaj naših strank trenutno v velikih težavah.« Po njegovem mnenju smo Slovenci avtodomarski narod, saj jih ni več tako malo, a trenutne razmere otežujejo razvoj. Mike Jamnik iz podjetja Stipič ASO iz Ljubljane, ki se tudi ukvarja z najemanjem avtodomov, pa na drugi strani opaža, da se počitnikarji iz plovil selijo med avtodomarje, med njihovimi strankami pa so najštevilčnejši pari srednjih let z družino ali pa manjše družbe.

Ustrezna priprava za varnejšo pot

Hribar svetuje, naj si počitnikarji za prvi dan potovanja ne načrtujejo predolge poti z najetim avtodomom. »Upoštevajte, da se boste nekateri tudi prvič srečali z avtodomom, množico naprav v avtodomu, posebnostmi načina življenja v avtodomu ter nekoliko drugačnim načinom same vožnje avtodoma. Pri vožnji z avtodomom boste potrebovali nekaj več pozornosti in vaje, saj so njegove mere večje od mer tudi največjega osebnega avtomobila,« dodaja Hribar. Resen najemodajalec si bo vzel čas za vas in vam podrobno razložil značilnosti avtodoma, naprave, rokovanje z njimi, pri samem prevzemu in spoznavanju pa naj bo prisotna še ena odrasla oseba, ki naj se tudi seznani z vsemi značilnostmi. Tudi na poti namreč več glav več ve in si več tudi zapomni, kar se je, tako Hribar, iz preteklih izkušenj izkazalo kot zelo koristno.

Sledi seveda ustrezna priprava, torej nalaganje prtljage, kjer naj bo vodilo, da so najtežji predmeti čim bolj na dnu vozila, pred odhodom pa je treba preveriti, ali so vse omarice in predali tudi ustrezno zaprti. Enaka pravila veljajo tudi v prtljažnem boksu, ob vsem tem pa ne gre nikakor spregledati teže oziroma nosilnosti avtodoma. »Čeprav v avtodomu niso ne prtljažnik ne omare še povsem polni, lahko hitro presežete dovoljenih 3500 kilogramov skupne dovoljene teže. Zato svetujem, da so počitnikarji res racionalni pri izbiranju stvari za na pot,« še dodaja Hribar. Pri teži avtodoma je treba upoštevati tudi težo vode, tako v posodi za čisto kot za odpadno vodo, kajti če sta obe polni, to pomeni dodatnih skoraj 200 kilogramov. V primeru prevelike skupne teže avtodoma boste lahko imeli v nekaterih državah, kot so Nemčija, Avstrija ali Švica, tudi težave s policijo, kazni zaradi preobremenjenega vozila, neustrezne avtocestne vinjete ali kategorije vozniškega dovoljenja pa lahko hitro pokvarijo počitnice.

Vožnja zahteva veliko pozornosti

Inštruktor varne vožnje pri AMZS Peter Smrekar pa pravi, da je vožnja z avtodomom vse prej kot običajna. »Avtodom se po številnih značilnostih razlikuje od osebnega vozila, pa čeprav drži, da lahko večino vozimo z vozniškim dovoljenjem kategorije B, ko teža vozila in tovora ne sme presegati 3500 kilogramov. Preden se odpravimo na pot, pa se v vsakem primeru dobro seznanimo z vozilom, predvsem njegovimi zunanjimi merami.« Nadalje sodi med priprave na vožnjo tudi preverjanje pravilnega tlaka v pnevmatikah, saj s prenizkim tlakom postane zavorna pot daljša, pnevmatike se uničujejo, kar nekaj pa lahko prihranimo tudi pri gorivu. To pa še zdaleč ni nezanemarljivo, saj avtodomi običajno aerodinamično niso najbolj optimalno oblikovani.

Sledi seveda pravilno obnašanje v avtodomu med samo vožnjo. »Vsak naj se sam vpraša, ali bo dovolil, da njegovi potniki in družinski člani med potjo ležijo na posteljah ali se sprehajajo po vozilu. Z močjo rok in nog v sedežu se lahko zadržimo le do trka s hitrostjo do 7 km/h, kar lahko primerjamo že z močnim zaviranjem in sunkovitim manevriranjem. Pri trku vozila v oviro s hitrostjo 30 km/h se naletna teža potnikov ali tovora poveča za 8-krat, pri 50 km/h za 25-krat in pri 90 km/h kar za 78-krat. Zato morajo biti potniki ustrezno zavarovani med vožnjo, enako pa velja tudi za prtljago.« Smrekar še dodaja, da veliko voznikov avtodomov, posebno, če ni njihov in si ga izposodijo, precenjuje lastne vozniške sposobnosti. »Čeprav o sebi radi menimo, da smo izkušeni vozniki in smo prevozili že nešteto kilometrov po najrazličnejših cestah in pod najrazličnejšimi pogoji, moramo upoštevati, da nas lahko to vozilo še kako preseneti. Upoštevati moramo, da je avtodom večji in težji od običajnih vozil. Ne pozabimo, da teža vpliva na zavorno pot, višina vozila pa tudi na njegovo stabilnost.« AMZS v centru varne vožnje zato organizira tudi tečaje vožnje avtodomov, na katerih se na enodnevnem tečaju z lastnim vozilom vozniki seznanijo s teorijo in prakso vožnje. Tečaj stane 180 evrov, za člane AMZS pa je nekoliko cenejši. A na AMZS opažajo, da pravega zanimanja za te tečaje ni, pa čeprav je mogoče na cestah v poletni sezoni videti veliko avtodomov.

Raje zavijte v manjše mesto

Popotniki v avtodomih so tudi priljubljena tarča nepridipravov po vsej Evropi. Z nekaj prijemi, predvsem pa z odgovornim obnašanjem in parkiranjem vozila tam, kjer je to dovoljeno in predvideno, pa je mogoče tveganje zmanjšati. Tudi sicer so zakonodaje po državah že precej stroge glede ustavljanja in prenočevanja z avtodomi, ki so vedno bolj opremljeni z vsemi priključki, a žal velikokrat ta parkirišča stojijo daleč od mest, zaradi katerih so počitnikarji sploh prišli v določen kraj. Torej, denar, bančne kartice in osebne dokumente ter dokumente avtodoma imejte razporejene oziroma skrite na več mestih v avtodomu kot tudi med člani ekipe, a ne v oblačilih in posodah. Ko pa avtodom zapuščate za uro ali več, obvezno nosite s sabo vse pomembnejše dokumente (potni list, prometno dovoljenje avtodoma...) in kartice. Za na pot si preskrbite fotokopije dokumentov in bančnih kartic, kot omenjeno, avtodoma ne puščajte na nezavarovanih parkiriščih, avtocestnih postajališčih in sumljivih mestih z malo prometa, strokovnjaki pa odsvetujejo tudi spanje na avtocestnih postajališčih, mnogo boljša odločitev je, da zavijete z avtoceste v kakšen manjši kraj ter zjutraj tam doživite prebujanje življenja, si privoščite kavico v lokalni kavarni, kupite kruh pri lokalnem peku... In še zlato pravilo: večje kot je mesto, več je kriminala. Če vas bo pot zanesla v večje mesto in ste se odločili prespati, zato ne poskušajte sreče s spanjem na parkiriščih in se odpeljite prenočevat v kamp ali za to namenjene površine.