Poletje in zima. Letna časa, ko je na cestah mogoče opaziti največ avtomobilov z dodatnim tovorom na strehi ali zadku – strešni kovčki, nosilci za smuči ali kolesa... Zakaj, je seveda jasno, v omenjenih letnih časih se pač največ ljudi odpravi na dopust, ki ga veliko družin ali posameznikov rado preživlja aktivno. In ob vsej prtljagi, ki jo vlačimo s seboj, lahko v avtomobilu hitro zmanjka prostora za dodatne pripomočke, različne športne rekvizite...

Rešitev pa je na srečo kar veliko, a je treba biti pri tem precej previden, da ne kupimo mačka v žaklju, s katerim bomo imeli več težav kot koristi. »Strešni kovček ni stvar, ki se kupuje za 99,90 evra, ker boste za to dobili slabo kakovost, kovček, ki se bo odpiral med vožnjo ali celo poletel s strehe, s čimer je škoda neprimerno večja od prihranka pri nakupu. Zagotovo je zato priporočljivo odšteti več in na ta način kupiti tudi mirnost, saj ne bo težav z deformacijo pri temperaturnih razlikah in podobno. Pri nekaterih cenejših je celo nemogoče zamenjati ključavnico, kar pomeni, da ste v primeru izgube ključa primorani zamenjati cel kovček,« opozarja Dušan Vidali, lastnik podjetja Montana, ki že skoraj dve desetletji med drugim izdeluje tudi različne strešne kovčke.

Delajo skoraj izključno za izvoz

Posel z izdelavo in prodajo omenjenih kovčkov je bil v porastu in je dobesedno cvetel predvsem v drugi polovici 90. let, ko se je zdelo, da je imel vsaj vsak drugi kovček na slovenskih cestah napis Montana. A globalizacija in konkurenca sta tudi to podjetje, vsaj kar se tiče proizvodnje kovčkov, prizadeli do te mere, da zdaj na leto proizvedejo še vsega 30 do 50 kovčkov po naročilu. Kar pa seveda ne pomeni, da si lahko naročnik sam izbere dimenzije – na izbiro imajo namreč tipske kovčke, okoli osem različnih dimenzij, v glavnem pa delajo samo še za izvoz. Tako na primer izdelujejo posebne kovčke za skakalne in tekaške smuči, ki jih uporabljajo tako rekoč vse nordijske reprezentance, ker izbire nimajo, saj drugega ponudnika takšnih kovčkov ni. »Ko smo sami začeli proizvajati kovčke, je bilo proizvajalcev in ponudnikov zelo malo, danes pa je ponudnikov teh reči v Sloveniji vsaj 20 do 25. To se zagotovo pozna, a smo šli tudi v druge programe, kjer je tudi veliko povpraševanja. Kar se tiče strešnih kovčkov, pa imajo dandanes tudi preostali ponudniki težave. Gre namreč za luksuz. Tudi Thule, ki je vodilni proizvajalec, ima pri nas precej manj povpraševanja,« pravi Vidali, ki trdi, da so njihovi kovčki najkakovostnejša možna izbira. Pri izdelavi namreč uporabljajo precej boljše materiale od celotne konkurence, saj so bolj odporni na temperaturne razlike, na vlago... Ob tem pa vse delajo tudi ročno. »S tem je postopek bolj zamuden, a si vse skupaj lahko privoščimo, ker svoje izdelke prodajamo neposredno in nismo odvisni od nobenega posrednika, ki bi pristavil svoj piskrček. Res je, da smo zaradi tega tudi za spoznanje dražji, a je dražja tudi surovina, izdelek pa kakovostnejši. Lahko bi rekel, da gre za dva različna produkta, tako kot bi imel na primer jogurt v plastični ali aluminijasti embalaži. Na zunaj je morda še videti enako, a je v resnici povsem drugače,« še dodaja Vidali.

Lahko se ga tudi najame

Za tiste, ki strešni kovček potrebujejo le tu in tam ali pa imajo težave, kam z njim medtem, ko ni v uporabi, obstaja tudi zelo elegantna rešitev – najem oziroma izposoja. Ta ima lahko veliko prednosti, začenši z manjšimi izdatki. »Po pogovoru s strankami smo preračunali, da bi se nakup strešnega kovčka, če bi ga vsako leto najeli za 10 dni, povrnil šele v osmih do desetih letih. Pri nas pa je v tej ceni zajeta tudi montaža in demontaža kovčka na vozilo. Skratka, če uporabimo strešni kovček le enkrat na leto, se nam zagotovo ne izplača kupiti novega, temveč ga je bolje najeti,« je prepričan Jaka Plahutnik, direktor podjetja Izposoja, ki prek portala www.stresni-kovcek.si izposojo strešnih kovčkov ponuja že tri leta. V tem času niso imeli še nobenih negativnih izkušenj, v dveh primerih vračila poškodovanih kovčkov pa so se s strankami brez problema dogovorili. »Lani smo ponudbo razširili tudi na strešne nosilce za kovčke in kolesa, kanuje ter smuči, letos pa še na nosilce za prevoz koles, ki se montirajo na vlečno kljuko vozila,« še dodaja Plahutnik.

Ko beseda teče o nosilcih za prevoz koles na zadnjem delu vozila, je treba omeniti tudi poseben sistem, ki ga v svoje avtomobile vgrajujejo pri Oplu. Poimenovali so ga FlexFix, gre pa za popolnoma integriran nosilec na zadnjem delu vozila. Nosilec koles se preprosto potegne iz zadnjega odbijača, v katerega se prav tako potisne nazaj, kadar ga ne potrebujemo. FlexFix je trenutno na voljo kar pri devetih Oplovih modelskih različicah, druga generacija tega sistema pa lahko pri nekaterih (karavanska astra, zafira tourer) naenkrat nosi celo do štiri kolesa. Pri Oplu ob tem še trdijo, da lahko prevoz koles z omenjenim sistemom zagotovi do 20 odstotkov prihranka porabe goriva v primerjavi s strešnimi nosilci.

Poraba se precej poveča

Na povečano porabo z dodatnim tovorom na avtomobilu sicer opozarjajo vsi, zdi pa se, da se je nekateri še premalo zavedajo in se s prtljažniki ter kovčki na strehi naokoli vozijo vse leto, tudi takrat, ko ga sploh ne potrebujejo. Že prazen prtljažnik pa lahko po besedah inštruktorja varne vožnje pri AMZS Braneta Legana poveča porabo kar za 10 odstotkov, odvisno seveda od hitrosti. »V mestih je razlika manjša, na odprtih cestah večja. Z nameščenim tovorom pa je vožnja še precej bolj potratna, poraba se poveča tudi do 25 odstotkov,« pravi Legan in opozarja tudi na spremenjene pogoje – vožnja s kakršnim koli tovorom na strehi ali zadku avtomobila se razlikuje predvsem zaradi povečane teže in višjega težišča avtomobila, hkrati pa se moramo zavedati povečanega zračnega upora. »Lahko bi celo dejal, da kar naenkrat vozimo drug avto, saj se vozne karakteristike spremenijo, občutimo jih pri vožnji in jih moramo upoštevati. Hitrost vožnje prilagodimo še posebno ob prevozu koles, ki nudijo močan zračni upor, teža na primer štirih koles na strehi pa tudi ni zanemarljiva. Ob nenadnih in agresivnih manevrih bi lahko zašli v težave, zato je treba povečati varnostno razdaljo. Močno zaviranje v sili bo vplivalo tako na stabilnost avtomobila kot tudi na stabilnost tovora ali prtljage. Niso redki primeri, ko je ob takem manevru tovor skupaj s prtljažnikom odtrgalo s strehe. Ob prevozu koles na zadku pa moramo biti pozorni na širino,« se glasi le nekaj Leganovih nasvetov.

A ne le na način vožnje, pri dodatnem tovoru je treba biti zelo pozoren tudi na njegovo namestitev. Seveda v prvi vrsti zaradi varnosti, v drugi pa tudi zaradi zakonskih predpisov. Na podlagi 74. člena zakona o pravilih cestnega prometa morajo biti namreč tovor in naprave, ki so namenjene za prevoz, nalaganje, razlaganje ali pritrditev tovora, na vozilu naloženi, pritrjeni in pokriti tako, da ne predstavljajo nevarnosti ali ovire za druge udeležence cestnega prometa. Predstavljeno določilo je treba upoštevati tudi pri uporabi strešnih kovčkov in nosilcev za kolesa oziroma prevozu koles. »Policisti zato ob kontrolah v teh primerih preverjajo predvsem pritrditev nosilcev in koles. V primerih, ko vozniki uporabljajo nosilce za kolesa, ki se namestijo na zadnji del vozila in pri tem zakrivajo registrske tablice ali svetila, mora biti na najbolj izpostavljenem zadnjem delu vozila nameščen nosilec z registrsko tablico in predpisanimi svetilkami ter odsevniki, zato policisti preverjajo tudi izpolnjevanje omenjene zahteve,« so nam sporočili z Generalne policijske uprave in dodali, da podatka o številu tovrstnih kršitev nimajo, ocenjujejo pa, da jih v praksi ni veliko.