Tako kot so ocene mednarodnih bonitetnih agencij v marsikaterem pogledu zelo pomembne za posamezno državo in posledično njene državljane, so za avtomobilske proizvajalce in posledično kupce avtomobilov velikega pomena testna trčenja, na katerih ugotavljajo varnost novih štirikolesnikov. Na evropskih tleh je alfa in omega tovrstne dejavnosti že vrsto let organizacija Euro NCAP, cilj proizvajalcev pa je s svojimi izdelki kar najbolj zadovoljiti njene stroge kriterije, si zagotoviti najvišjo možno oceno in na tak način utrditi svoj ugled ter si zagotoviti dodaten argument pri nagovarjanju kupcev.

In priznati je treba, da je avtomobilska industrija v celoti na področju varnosti v zadnjih letih naredila ogromno, temu primerne pa so tudi ocene, saj je vse več vozil, ki se okitijo z najvišjo (pet zvezdic). Od šestih avtomobilov, ki so jih testirali v tem koledarskem letu, je bilo takšnih kar pet, črna ovca pa je nepričakovano izdelek izpod prestižne Mercedesove strehe, potniški dostavnik citan, ki je prejel vsega tri zvezdice.

Prvi incident že leta 1997 z modelom A

Mercedes je pač znamka, ki je za marsikoga pojem vsega dobrega, kar lahko avto ponuja: lepote, udobja, zanesljivosti, užitka v vožnji in med vožnjo ter navsezadnje – varnosti. Zato bi jo marsikatera druga znamka s tremi zvezdicami odnesla brez pretirane pozornosti (in jo je v preteklosti že), ker se je vse skupaj pripetilo Mercedesu, pa je to dvignilo ogromno prahu. Celo toliko, da jih ni bilo malo, ki so hiteli tokratno blamažo primerjati z dobro znanimi težavami razreda A na losovem testu leta 1997, ko je Mercedes za tri mesece prekinil prodajo, vpoklical vseh 2600 do tedaj prodanih avtomobilov in razredu A prilagodil podvozje ter mu serijsko namenil elektronski sistem stabilnosti (ESP). Incidenta sta vseeno neprimerljiva na tako rekoč vseh ravneh, zagotovo pa za tako prestižno znamko, pa čeprav gre za »neprestižen« model, ki je nastal kot plod sodelovanja z Renaultom, vse skupaj ni prijetno. Tudi po reakcijah iz Stuttgarta, kjer so po objavi rezultatov sprva avtomobil vseeno označili za varen, je bilo kmalu jasno, da vse skupaj ne bo minilo brez posledic, kar je med vrsticami napovedal tudi predsednik uprave koncerna Daimler in prvi človek Mercedesovih avtomobilov Dieter Zetsche. »Rezultati testnih trčenj so popolnoma nezadovoljivi. Zagotovo bomo vse skupaj dobro analizirali, se v zadevo poglobili in potegnili določene poteze,« je napovedal Zetsche. Potezi pa sta bili, kot poročajo nemški mediji, za zdaj dve: prva je bila vpoklic 3600 potniških citanov, druga pa iskanje odgovornega za debakel.

Prva, vpoklic, se nanaša na tista prodana vozila, ki so bila opremljena s stransko zračno blazino. Ta se je namreč na testnih trčenjih izkazala za nezanesljivo (ni se sprožila pravilno), zaradi česar je avtomobil dobil slabo oceno na področju varnosti potnikov. Skupna številka prodanih citanov (vsi po vrsti so sicer opremljeni s sistemom ESP), tovornih, ki so seveda brez omenjene zračne blazine, in potniških, znaša okoli 10.000, pri omenjenih 3600 pa bodo pri Mercedesu zračno blazino zamenjali brezplačno, s posegom, ki traja največ dve uri.

V Sloveniji prodali le enajst citanov

Ime in priimek pa je medtem dobil tudi glavni krivec za temen madež na Mercedesovi znamki. Po poročanju Der Spiegla gre za 52-letnega člana Daimlerjeve uprave Wolfganga Bernharda, človeka z bogatimi izkušnjami v avtomobilski industriji in od leta 2009 vodjo Daimlerjevega oddelka dostavnih vozil, ki je bil kot tak tudi odgovoren za razvoj citana – tega je Bernhardova ekipa razvila na platformi renaulta kangooja, ki je na trgu od leta 2008. Spremenila mu je notranjost, malenkost preoblikovala zunanjost in mu na nos nadela velik Mercedesov znak. »To pa je bilo tudi vse. Mercedesovi inženirji bi morali poseči po precej bolj drastičnih spremembah,« se je glasil sklep nemškega avtokluba (ADAC), ki je ob tem tudi spomnil, da je imel kangoo pomanjkljivosti in težave na testnem trčenju že pred petimi leti. In če se je Bernhard še pred časom omenjal kot glavni kandidat za Zetschejevega naslednika, je njegova usoda po mnenju poznavalcev zdaj precej drugačna.

Za mnenje o vplivu vpoklica na ugled znamke smo povprašali tudi slovenskega zastopnika, Metka Pevec Kejžar, odgovorna za odnose z javnostjo pri podjetju Autocommerce, pa nam je sporočila: »Blagovna znamka Mercedes-Benz spada v premijski razred v svetu avtomobilizma in je kot takšna sinonim za najvišjo kakovost, napredno tehnologijo in varnost na najvišji ravni. Tako so vsa naša vozila po testiranju Euro NCAP opremljena s petimi zvezdicami. Zato je novica o slabšem rezultatu citana še toliko bolj odmevna. Zavedamo se, da rezultat ni v skladu s pričakovanji, vendar pa je podjetje Daimler AG takoj sprejelo ukrepe z brezplačnim vpoklicem in zato smo prepričani, da dolgoročno na sam ugled blagovne znamke ne bo negativnih posledic. V Sloveniji je bilo od predstavitve pred nekaj meseci do zdaj prodanih zgolj 11 vozil in v skladu z navodili našega principala bomo ustrezno reagirali.«