Zgodba iHelp se je začela pred dvema letoma, na osnovi osebne izkušnje direktorja podjetja MIDS Andraža Ogorevca: »Brat je imel resne zdravstvene težave in poklical sem na 112. Stanujemo 12 kilometrov iz Ljubljane in na reševalce sva čakala kar 42 minut. Včasih reševalci pridejo zelo hitro, včasih se zakasnijo; čakanje nanje se lahko konča dobro, lahko pa se tudi zalomi. Razmišljali smo, kako bi lahko v takem primeru aktivirali ljudi, ki so okoli nas, in bi ti priskočili na pomoč.«

Tako so zasnovali aplikacijo za pametne telefone, prek katere se sproži postopek ukrepanja v sili. Uporabnik zažene gumb za pomoč na aplikaciji, ki ga vodi skozi nadaljnje korake: opredeli, kdo potrebuje pomoč – ali je to klicatelj ali kdo drug, kaj je narobe, na primer oseba ne diha, krvavi, ima bolečine..., in na kateri lokaciji, na kar s pritiskom na še zadnji gumb pokliče na 112. Medtem ko se pogovarja z operaterjem, so o dogodku obveščeni tudi uporabniki telefonov, ki imajo naloženo aplikacijo in se zadržujejo v razdalji 300 metrov od lokacije. Med njimi so družinski člani, prijatelji pa tudi ljudje, ki imajo znanje o postopkih reševanja. Če se bodo odzvali klicu na pomoč, bo aplikacija na telefonu izrisala lokacijo, kje je ponesrečenec in kje najbližji defibrilator. Kličoči pa bo dobil obvestilo, koliko posameznikov se je odzvalo na klic in so na poti.

Pomoč bi prišla hitreje

S tem sistemom lahko zagotovijo pomoč šest do deset krat hitreje, je prepričan Ogorevc. »Danes reševalna ekipa v povprečju potrebuje 11 minut, da po obvestilu na 112 prispe do posameznika, ki potrebuje pomoč. Z aplikacijo iHELP se čas prihoda splošne nujne medicinske pomoči ne bo zmanjšal, bodo pa morda na kraj dogodka prej prihiteli uporabniki te aplikacije, ki imajo znanje iz nudenja prve pomoči, in osebi prej pomagali.« Takih ljudi je po oceni Boruta Lončareviča, vodje projektov iHelp, v Sloveniji vsaj 50.000, med njimi pa so poklicni reševalci, gasilci, študenti medicine, zdravstveno osebje... »Morda reševalec sedi v bližnjem lokalu na kavi. Težava pa je, ker ne ve, kdo potrebuje pomoč.«

Prav tako bo ponesrečenemu lahko ponudil pomoč posameznik, ki je sprožil klic, saj lahko aplikacija uporabnika vodi skozi postopek oživljanja oziroma druge načine prve pomoči.

Aplikacija je na voljo na spletu in jo lahko ljudje brezplačno naložijo na pametni telefon, dodajo nujne stike in svoje pomembnejše zdravstvene težave. S pomočjo aplikacije lahko preverijo tudi znanje o temeljnih postopkih oživljanja, ravnanja ob krvavitvah, zlomih in drugih situacijah. Uporabniki aplikacije imajo tudi možnost, da v zbirko podatkov o defibrilatorjih dodajajo lokacije teh naprav, ki jih opazijo v okolici.

Pri projektu iHelp namreč ustvarjajo tudi zbirko podatkov o defibrilatorjih, ki so nameščeni v Sloveniji. Popis defibrilatorjev so naredili že v Društvu študentov medicine Slovenije, vendar zbirke ne obnavljajo in podatki niso točni, ugotavlja Ogorevc. Zbirko defibrilatorjev projekta iHelp bodo vzdrževali uporabniki, gasilska društva in drugi zainteresirani, zato bo, verjamejo pri projektu, natančnejša. Doslej so zbrali podatke o 636 napravah. »Zbuditi želimo lokalno skupnost: da si aktiven in pomagaš drugim ali sebi, saj boš morda pomoč jutri potreboval ti.«

Zapestnica, ki meri utrip srca in telesno temperaturo

V okviru projekta razvijajo tudi zapestnico, ki meri utrip srca in telesno temperaturo. »Če imate srčni zastoj, ne morete poklicati na pomoč, zapestnica pa zazna spremembe, se aktivira sama in pošlje sms-klic na pomoč. Sporočilo bo opisalo, kdo potrebuje pomoč, zakaj in kje, prejeli pa ga bodo tudi ljudje, ki nimajo pametnega telefona oziroma aplikacije iHelp,« je zamisel opisal Ogorevc. Zapestnica, ki bo v pomoč predvsem kroničnim bolnikom in ljudem, ki živijo sami, bo na prodaj poleti.

Projekt bo ekonomsko vzdržen, financirali pa ga bodo prek sodelovanja s poslovnim sektorjem, ki bo videl zanimanje sodelovati pri projektu. Delujejo v smislu družbene odgovornosti, zato bodo prihodek, ki ga bodo ustvarili, namenili za nakup defibrilatorjev. Aplikacija za telefon je brezplačna, plačljiva pa bo nadgradnja sistema, kot sta sms-klic v sili in zapestnica.

Sistem iHelp trenutno še testirajo, predvidoma bo zaživel konec aprila. Že sedaj pa vabijo ljudi, naj se prijavijo med reševalce iHelp; še posebej vabijo tiste, ki imajo znanje iz temeljnih postopkov oživljanja in nudenja prve pomoči. Doslej so zbrali že več kot 2300 uporabnikov aplikacije, med njimi je 1200 reševalcev.

Pri podjetju MIDS, ki je startup inovativno podjetje, želijo s projektom iHelp prodreti tudi v tujino. »Imamo dober poslovni model, dober produkt, zagnano ekipo in veliko podjetij, ki bi v projektu želela sodelovati,« sta optimistična Andraž Ogorevc in Borut Lončarevič.