Tako kot potrebuje vsako prevozno sredstvo za delovanje ustrezno gorivo, tako tudi ljudje za najboljše počutje in optimalno delovanje potrebujemo ustrezno prehrano. To je še posebej pomembno v vrhunskem športu, v katerem lahko športniki in športnice s pravim poznavanjem svojega telesa in temu primerno prehrano občutno izboljšajo svoje dosežke in pripravljenost ter tudi skrajšajo čas regeneracije in zmanjšajo možnost poškodb.

Pravilna prehrana je imela pomemben vpliv na vrhunski šport že v preteklosti, a niti približno ne tako kot danes. Industrija prehrane in z njo industrija prehranskih dopolnil pridobiva moč iz dneva v dan. »To je vidno na vsakem koraku, ko imamo na voljo obilico raznih preparatov z blizu nadnaravnimi sposobnostmi. Ali bolje rečeno – s takšnimi obljubami,« pravi Mario Sambolec, osebni svetovalec za prehrano in trener fitnesa. Ključ je v tem, da vsak posameznik prepozna smiselno oziroma koristno dopolnilo za svoje potrebe. Za »normalne športnike« zadostuje normalna prehrana, drugače pa je pri vrhunskem športu. »Kdor koli se je ukvarjal s katerim športom na vrhunski ravni, dobro ve, da je tam v mnogih pogledih vse prej kot normalno.  Zato so lahko nekatera preverjeno učinkovita dopolnila v nujnosti po odličnem športnem dosežku še kako dobrodošla.« Ali skoraj nujna.

Optimalna hrana odločujoča

V osnovi naj med prehrano športnikov in vrhunskih športnikov ne bi bilo razlik, a v resnici jih je ogromno. Predvsem v podrobnostih, pravi Sambolec. »Marsikdo tega ne želi slišati ali priznati, vendar je optimalna prehrana, vključno z določenimi 'pametnimi' dopolnili, lahko v vrhunskem športu odločujoča.« Za »normalno« telesno aktivnost, katere izključni namen se je malo razmigati po bolj ali manj sedečem delovniku in se ta opravi nekajkrat na teden, pa svetuje naslednje tri splošne smernice: izbirajte hrano, ki bi jo lahko sami ulovili, nabrali, pridelali ali izluščili; v vsak glavni obrok vključite kakovosten vir beljakovin, zdravih maščob ter večvrednih ogljikovih hidratov s poudarkom na vlakninah; izogibajte se antihrani – industrijsko predelanim živilom (salame, paštete, čipsi, hitra prehrana) in sladkorju (sladke in gazirane pijače, sadni sokovi).

Prehrana pa se razlikuje tudi glede na vrsto vrhunskega športa. Bistvena razlika se pojavi v času aktivnosti, torej pred treningom ali tekmo, med in po njej. »Pri športih, v katerih se zahteva dolgotrajna vzdržljivost, torej recimo tek, kolesarjenje, razni maratoni, triatloni..., se zaradi specifičnosti obremenitve in velike porabe tako elektrolitov kot energije nasploh poudarja 'tekoča' prehrana – geli, izotonični napitki in mešanice prostih aminokislin ter ogljikovih hidratov v določenem razmerju. Medtem ko je pri športih moči obremenitev načeloma bližje maksimalni, včasih to celo preseže, čas trajanja obremenitve je v nasprotnem razmerju z intenzivnostjo, torej je v primerjavi krajši, poudarek pa je na ergogenih dopolnilih in dopolnilih, ki vplivajo na sintezo novih mišičnih beljakovin,« pove Sambolec, ki še razloži, da idealnega jedilnika ni, tako kot ni idealnega športnika. Obstaja pa idealen jedilnik za določenega športnika. Doda še, da je treba upoštevati marsikatero spremenljivko – od individualnih presnovnih karakteristik do specifičnih lastnosti izbrane športne panoge – in včasih zahteva kar nekaj časa, da na koncu pridemo do konkretnega plana prehrane.

Dragićeva dvomesečna dieta

Da je pravilen način prehranjevanja izredno pomembna sestavina vsakega uspešnega vrhunskega športnika, se zaveda tudi slovenski košarkar na delu v moštvu NBA Phoenix Suns Goran Dragić. Petindvajsetletni Ljubljančan s fizično pripravljenostjo nikoli ni imel težav, a je bil vseeno presenečen, ko so mu po pregledu krvi v Houstonu, kjer je igral sezono in pol, ugotovili, da ima manjšo intoleranco na gluten. Tako so mu strokovnjaki svetovali, da bi bilo dobro, če bi se šest mesecev držal diete, pri kateri ne bi užival izdelkov, ki vsebujejo omenjeno sestavino. Navrgli so še, naj se izogiba določenim vrstam mesa, škampom, jagodam... »S tem bi v pol leta dosegel, da bi se moje telo razčistilo. Dejali so mi, da sem teh stvari v preteklosti preveč zaužil in da je telo prenasičeno z njimi. Po šestih mesecih pa bi znova lahko začel z normalno prehrano,« je povedal Goran Dragić.

A vse skupaj je bilo videti lažje na papirju kot v praksi. Trenutno najboljši posameznik Phoenixa se je diete držal le slaba dva meseca. »Če bi bil doma, potem bi še šlo, saj kupiš hrano brez glutena, ko pa si veliko na poti, je to skoraj nemogoče. Tista dva meseca mi je bilo izredno težko, saj sem bil stalno lačen.« Pri pripravljenosti večjih razlik v času diete ni opazil, »toda to je bilo verjetno zato, ker nisem zdržal vseh šestih mesecev. Dejali so mi, da se pri teh stvareh rezultati vidijo na dolgi rok. Je pa to odvisno od igralca do igralca. Pri meni ni bilo tako pomembno, da sem se držal predpisane diete, so mi le dejali, da bi bilo dobro. Drugače je pri tistih, ki hitro pridobijo kilograme ali imajo prehranjevalne motnje.«

Pri Phoenixu je letos prvič v situaciji, ko ima v klubu na voljo svetovalca za prehrano, ki je vsakemu posamezniku izdelal prehranjevalni karton. Večinoma svetuje čim večje zaužitje mesa in sadja ter zelenjave, da lahko igralci vseh 82 tekem rednega dela sezone odigrajo na vrhunski ravni in da je po obračunih čim manj utrujenosti. »Pri soigralcih sem opazil, da se nekateri bolj držijo zdrave prehrane, drugi manj. Imel sem to priložnost, da sem igral s Stevom Nashem in Grantom Hillom. Onadva sta imela zares strogo dieto, a pri njima je bila to bolj posledica let. Ker sta starejša, sta z zdravo prehrano lažje vzdržala naporen ritem v ligi NBA. Imel sem pa tudi soigralce, ki na to niso dali nič in so se po koncu sezone zredili tudi do 20 kilogramov. Določeni, ki imajo težave s kilogrami, imajo nato tudi v pogodbi, za koliko se lahko največ zredijo v času med dvema sezonama in če to prekoračijo, lahko klub z njimi tudi prekine pogodbo,« je razkril Gogi.

Poseben primer je bil Shaquille O'Neal, ki je največji zvezdnik, s katerim je imel Dragić do sedaj privilegij igrati v istem moštvu: »Imel je največ težav s kilogrami, toda on je bil tako velik zvezdnik, da ni imel v pogodbi člena o teži. So pa pri njem dodatno pazili pri prehrani, predvsem po tekmah, da je jedel zdravo, na letalih ni smelo biti nikakršnih sladkarij in podobno.«

Brez glutena na prvo mesto lestvice ATP

Podobno težavo kot Goran Dragić, le v veliko hujši obliki, je imel trenutno prvi igralec moškega tenisa na svetu Novak Đoković, ki je hkrati najbolj zgleden primer, kako zelo pomembna je optimalna prehrana pri vrhunskih športnikih. Nole je od malih nog kazal izjemen potencial in se leta 2007 tudi prebil med elitno deseterico, a na sam vrh se mu nikakor ni uspelo zavihteti. Pogostokrat se je zgodilo, da je moral pomembne dvoboje predajati zaradi bolečin v hrbtu, mišicah ali poslabšanja vida. Vse to je bilo posledica izčrpanosti in utrujenosti, kar je Đokovića večkrat tudi spravilo iz tira in zaradi česar se je znal pošteno in glasno jeziti na svoje poteze, pogosto pa je nastradal tudi teniški lopar. Športna javnost se je tako kot igralec sam spraševala, kje tiči vzrok, saj je bil enormni talent več kot očiten. Zedinili so se pri mnenju, da ga od samega vrha loči življenjski slog. Zunaj igrišč je namreč zabavljač in pogosto polni družabno kroniko s svojim oponašanjem teniških zvezd ter petjem karaok.

A vse se je spremenilo v trenutku, ko je trenutno 25-letni Srb spoznal zdravnika Igorja Četojevića, ki prisega na holističen pristop po kitajski tradicionalni medicini. Odkril je namreč, da Novak boleha za celiakijo in da mora z jedilnika odstraniti vsa živila, ki vsebujejo gluten. Kljub temu da so bile do tistega trenutka Đokovićeva najbolj priljubljena hrana testenine in da je oboževal pice in palačinke, ga je ubogal. In bil šokiran. Dieta je imela namreč takojšnje učinke. Nole je opazno shujšal, a povečal hitrost, eksplozivnost in vzdržljivost. Z roko v roki je prišla tudi mirnost, saj na teniških igriščih ni več kazal živčnosti in napetosti, vse to pa ga je pripeljalo do sedmih naslovov za veliki slam, skoraj 50 milijonov dolarjev turnirskih zaslužkov in prvega mesta na lestvici ATP.

»Če lahko v glavi omejite željo in jeste samo hrano, ki je dobra za vaš metabolizem, potem boste dosegli najboljše rezultate. Ne samo v fizičnem smislu, temveč tudi na drugih področjih v življenju. Mentalno boste sveži, srečni in mirni. Fizično boste močnejši, hitrejši, bolj dinamični, vaše mišice pa bodo delovale optimalno. To vse občutim, odkar sem z jedilnika prekrižal hrano, ki vsebuje gluten,« je na to temo dejal Novak Đoković, ki je po spremembi prehranjevanja sicer izgubil kar nekaj kilogramov, a ga to na teniškem igrišču nikakor ni oviralo: »To mi le pomaga. Moje gibanje je veliko bolj ostro, psi-hično pa se počutim odlično. Sem suh, toda hiter in močan, kar je v tenisu izredno pomembno.«