911. Kombinacija številk, ob kateri se različnim ljudem v misli prikradejo različne predstave. V številnih državah je to številka za klic v sili, od leta 2001 naprej jo s piko za številko devet prepoznamo kot datum terorističnega napada v ZDA, kjer sta padla newyorška dvojčka, avtomobilski zanesenjaki in še mnogi drugi pa ob njej najprej pomislijo na kultni štirikolesnik – porsche 911.

Ikona, legenda, nesmrtnež. Ni omembe »devetstoenajstice«, ki ne bi vsebovala vsaj enega teh poimenovanj. Avtomobilu tak status seveda ni bil kar položen v zibelko – svoj ugled je moral graditi in ga skrbno negovati leta in desetletja, vseeno pa si ga je priboril že precej pred abrahamom, ki ga praznuje letos. Osnovno znanje matematike razkrije, da je avtomobilovo rojstno leto leto 1963, njegove korenine pa segajo še dlje v preteklost, natančneje v leto 1959. Takrat je Ferdinand Alexander Porsche, lani preminuli oče avtomobila, prvič zarisal njegovo podobo, avto pa je kmalu postal in do danes ostal paradni konj znamke. Ko so besede (beri: risbe na papirju) meso postale – to se je zgodilo leta 1963 na mednarodnem avtomobilskem salonu v Frankfurtu – je hitro postalo jasno, kje je Ferdinand Porsche črpal navdih. Čeprav je model 911 nastal kot močnejši, večji in udobnejši nadomestek modela 356, podobnosti še z enim legendarnim avtomobilom ni mogel skriti – luči, oblika in motor, nameščen v zadku, so preveč spominjali na volkswagna beetla. A kjer se podobnosti s hroščem začnejo, se tudi končajo. Po osnovni filozofiji in ciljni skupini si avtomobila namreč ne bi mogla biti bolj različna.

Če ne že v Frankfurtu leta 1963, je to, da čaka porscheja 911 lepa prihodnost, postalo jasno leto pozneje, ko so na ceste zapeljali prvi primerki. Z njimi je povezana tudi zanimiva anekdota: porsche 911 sploh ne bi smel imeti take oznake, saj mu je bilo sprva namenjeno ime 901, pod katerim so izdelali prvih 82 primerkov. Toda zaradi protesta Peugeota, ki je imel v Franciji ekskluzivne pravice za poimenovanje modelov s tremi številkami z ničlo v sredini, so morali avto preimenovati. In porsche 901 je postal porsche 911.

Le malo ljudi se spominja, da je vzporedno z modelom 911 med letoma 1965 in 1969 poskusil srečo tudi njegov brat dvojček 912, ki je veljal za vstopni model in je imel ob enaki zunanji obliki namesto šestvaljnega šibkejši štirivaljni motor. Porsche 911 je v svojem segmentu v stilu ledolomilca oral ledino, model 912 pa se je kmalu nekje zataknil, njegovo proizvodnjo so dokončno zamrznili po zadnjem neuspelem poskusu oživitve leta 1974. Do takrat si je 911 že ustvaril ime, ki mu drugi niso segli niti do gležnjev, poleg tega pa so mu ob nespremenjeni, tako rekoč brezčasni obliki neprestano izboljševali motor. Ravno v letu 1974 so v Parizu predstavili različico s turbopuhalom – v omejeni seriji so sprva nameravali izdelati 500 primerkov. A zanimanje in povpraševanje je bilo tolikšno, da so samo do leta 1998 prodali kar 32.335 avtomobilov s turbino.

Čeprav velja porsche 911 danes za čistokrvnega športnika, ni bilo vedno tako. V začetnih fazah so se pri stuttgartski znamki radi pohvalili, da združuje 911 vrsto protislovij – športnost in vsakodnevno uporabnost, tradicijo in inovativnost, ekskluzivnost in splošno družbeno sprejemljivost, dizajn in funkcionalnost. »911 je edini avtomobil, s katerim se lahko odpeljete na safari po Afriki, se preizkusite na dirki v Le Mansu, obiščete gledališče in se vozite po ulicah New Yorka,« ga je slikovito opisal Ferry Porsche, oče avtomobilovega »očeta« Ferdinanda. V zadnjega pol stoletja se je 911 izkazal predvsem kot hiter, športen avto. Za naštevanje vseh njegovih uspehov na dirkalnih stezah bi nam hitro zmanjkalo prostora, enako pa velja tudi za podrobnejše opisovanje vseh sedmih generacij. Kot zanimivost omenimo, da so imeli prvi primerki 130 konjev (96 kW), s katerimi je avto do hitrosti 100 kilometrov na uro potreboval 9 sekund, dosegel pa je lahko največ 210 kilometrov na uro. Trenutno najmočnejši 911 GT3 premore 475 konjev (350 kW), za omenjeni pospešek potrebuje 3,5 sekunde in se ustavi šele pri 315 kilometrih na uro.

Prva generacija, ki so jo prenehali izdelovati šele leta 1989, predstavlja polovico življenjske dobe porscheja 911. Do letos so prodali 820.000 avtomobilov vseh generacij. Čeprav je jasno, da Porsche nikdar ni bil znamka, ki bi jo zanimala množična proizvodnja in prodaja, se je 911 vedno dobro prodajal, kar ga je proti koncu 70. let prejšnjega stoletja, ko je bil predsednik uprave Peter Schutz, tudi rešilo pred ukinitvijo. Pripravljali so koncept novega avtomobila, ki bi opustil v zadku nameščeni motor in njegovo zračno hlajenje, a se Schutz s tem ni strinjal zaradi dobre prodaje. Vodno hlajeni motor je nato zračno hlajenega vendarle zamenjal leta 1998, motor v zadku pa še vedno ostaja eden od zaščitnih znakov. Proizvodne trakove v Porschejevi tovarni v Stuttgartu danes vsak dan zapusti okoli 100 porschejev 911 (prav vse »devetstoenajstice« so izdelali v Stuttgartu), pri Porscheju pa besede kriza ne poznajo, saj jim gre bolje kot kadar koli, vseh 13.500 zaposlenih pa je zaradi dobičkonosnosti podjetja prejelo po 8111 evrov letne nagrade.