Tudi na slovenskih cestah je videti znane športnike, kulturnike, estradnike in druge, ki se vozijo v popisanih avtomobilih. Res jih je manj, kot jih je bilo še pred nekaj leti, in slovenski »upravičenci« do sponzorskih avtomobilov se težko primerjajo s tujimi zvezdami, a kljub temu se nekatere avtomobilske znamke še vedno vidijo v tovrstni promociji. Seveda predvsem tiste, ki še imajo dovolj denarja za marketinške aktivnosti, kajti kriza je krepko oklestila tudi možnosti za podeljevanje sponzorskih avtomobilov. Čeprav bi pričakovali, da zeleno luč za sponzorske avtomobile prižigajo predvsem uvozniki, ti odločitve in financiranje zanje prepuščajo predvsem svojim pooblaščenim trgovcem. Ti se tako sami odločijo, ali bodo avtomobile in ime bolje unovčili s posamezniki ali kolektivi, vsekakor pa bi bilo dobro, če bi do takšnih avtomobilov večkrat prišle tudi humanitarne in človekoljubne organizacije.

Kriteriji in predvsem koristi

Kriteriji za podeljevanje sponzorskih vozil so zelo različni, poleg tega se nekatera avtomobilska podjetja za takšno obliko podpore odločajo sama, druga pa na osnovi prispelih prošenj, ki prihajajo skoraj vsakodnevno. »Ford trenutno kot sponzor Slovenske smučarske zveze s sponzorskimi vozili pomaga slovenski nordijski reprezentanci in slovenski alpski smučarski reprezentanci.  Za sponzorstvo Smučarske zveze Slovenije smo se odločili, ker s tem omogočimo bolj kvalitetne treninge in uspehe širšemu krogu športnikov. Z našim sponzorskim vozilom se vozi tudi skupina Perpetuum Jazzile. Kot uvoznik gledamo na to, da z vozili sponzoriramo športnike ali kulturnike, ki so širše prepoznavni. Pri odločitvi za sponzoriranje je pomembno, kakšne vzporednice lahko najdemo med sponzorirancem in pa usmeritvijo naše blagovne znamke, ter seveda način promocije, ki nam jo lahko ponudi sponzoriranec,« pravi Tina Kambič, vodja marketinga pri Summit motors Ljubljana. Tako kot večina drugih podpisujejo pogodbe za eno leto, nato sledijo odločitve o morebitnem podaljšanju.

»Pri Hyundaiju imamo sponzorskih vozil malo. Trenutno jih imata le Iztok Čop, ki je s Hyundaijem že zelo dolgo, in Rebeka Dremelj, ki se je pred kratkim vrnila na slovensko glasbeno sceno. S prošnjami po sponzorskih vozilih se športniki, estradniki in drugi na nas obrnejo sami. Za sodelovanje se odločimo po svoji presoji, in sicer pretehtamo, kdo nam v danem trenutku, vezano na promocijo, lahko največ ponudi,« je na naša vprašanja o politiki dodeljevanja sponzorskih avtomobilov odgovorila Dijana Pajnkihar, pri Hyundai Avto Trade odgovorna za stike z javnostjo. Splošna kriza, ki je močno prizadela avtomobilski trg, se seveda krepko pozna pri radodarnosti avtomobilskih hiš s sponzorskimi avtomobili. »Kriza z jenom je povzročila, da smo postali zelo vitki z marketinškimi sredstvi in na sponzorske avtomobile niti ne pomislimo več,« je slikovit Bogdan Žvanut, direktor Mazdinega uvoznika, podjetja MMS, ki je pred leti s sponzorskim avtomobilom podpiral plavalnega ultramaratonca Martina Strela. »Pri našem podjetju ne dajemo sponzorskih vozil, takšno politiko imamo že kar nekaj let. V primeru, da se kdor koli obrne na nas s prošnjo za sponzorsko vozilo, ponudimo možnost nakupa s popustom,« dodaja Metka Pevec Kejžar iz Autocommercea, pri katerem zastopajo prestižno znamko Mercedes-Benz.

Boj za prestižno prevlado

Nekateri avtomobilski uvozniki in prodajalci se namesto za posameznike raje odločajo za podporo športnim klubom. Avto Triglav je z znamko Fiat že več let uradni prevoznik ekipe Kolesarskega kluba Adria Mobil, največje kolesarske dirke po Sloveniji, kolesarske dirke Ljubljana–Zagreb ter odbojkarske ekipe ACH Volley. Alfa Romeo je od lanskega leta s svojim športnim srcem sopotnica najboljšega slovenskega kolesarja Janija Brajkoviča. Kot uradni prevoznik z znamko Lancia so tudi lani sodelovali pri Ljubljanskem mednarodnem filmskem festivalu Liffe in bili uradni prevoznik 53. ljubljanskega jazz festivala.

V letošnjem letu pri ustvarjanju kuharskih dobrot in obujanju slovenske kulinarične dediščine podpirajo osnovnošolce, ki sodelujejo v vseslovenskem projektu Kuhnapato, sodelujejo pa tudi s trenutno enim najbolj slavnih kuharskih mojstrov Andrejem Murkom. Marketinška sodelovanja v tem okviru so osredotočena predvsem na promocije njihovih znamk na dogodkih in družabnih omrežjih. Splošna gospodarska situacija pa seveda vpliva na vse vidike poslovanja. Kriteriji za sponzorska sodelovanja se v zadnjih letih niso spremenili, obseg pa je – kot na vseh drugih področjih – odvisen od razpoložljivih sredstev.

Redkokdaj se zgodi, da se avtomobilske hiše skoraj stepejo za sponzoriranje posameznikov ali ekip. Znano je, da se je to zgodilo pred dvema sezonama pri najuspešnejši smučarki sveta Tini Maze v času razvpitega predsednika Smučarske zveze Slovenije Tomaža Lovšeta. Mazejeva se je prav takrat s svojo ekipo oddaljila od reprezentance, prav zaradi sponzorskih avtomobilov pa je prišlo tudi do medijsko odmevnega spora s Smučarsko zvezo Slovenije. Takratni pokrovitelj smučarske reprezentance Citroën Slovenija je namreč pričakoval, da se bodo z njihovimi avtomobili vozili vsi, ki so bili za to predvideni, toda pri Tini Maze se je zapletlo, ker je želela obdržati audi svojega osebnega pokrovitelja podjetja Avto Jarc. Ta ji je namreč stal ob strani tudi v obdobju, ki za Črnjanko ni bilo najboljše, Smučarska zveza Slovenije pa je na koncu popustila, a kmalu nato je z umikom iz sponzorstva »popustil« tudi Citroën, saj so ugotovili, da se s sponzorskimi avtomobili vozijo tudi ljudje, ki jim niso bili namenjeni.

V avtomobilsko in na splošno boljših časih so nekatera podjetja v želji po promociji sponzorske avtomobile podeljevala tudi estradnikom ali športnikom, ki še niti niso opravili vozniškega izpita. Tako je denimo lani sponzorski avtomobil dobila tedaj 16-letna zmagovalka Eme in predstavnica na Evroviziji Eva Botto, namesto nje pa je za volanom kar njena sestra. Za polletno uporabo je sponzorski avtomobil dobila tudi nekdanja miss športa in državna prvakinja v latinskoameriških in standardnih plesih Lea Perovšek, ki takrat tudi še ni imela veljavnega vozniškega dovoljenja, a se je podvizala in kmalu naredila vozniški izpit, da je izrabila vabljivo nagrado.