S pomladjo bo prišel čas, ko bomo avtomobile spet preobuli v letne pnevmatike. Kot običajno so evropska avtomobilistična združenja ponovno pripravila izčrpen test izbranih letnih pnevmatik, letos sta bili na vrsti dimenziji 185/60 R15 H in 225/45 R17 W,Y. Več o rezultatih testov si lahko preberete v tabeli na Dnevnikovi spletni strani, njihovi napotki pa vam lahko služijo tudi kot pomoč pri nakupu novih pnevmatik, če so vaše dosedanje letne že izpustile dušo.

Dejstvo je, da gospodarska kriza ni obšla gumarske industrije, ki je s pnevmatikami še kako vpeta v avtomobilsko industrijo. Pri gumarju iz Kranja vedo povedati, da se je po dveh pozitivnih letih trg pnevmatik lani opazno skrčil. Po podatkih ETRMA (Evropskega združenja proizvajalcev pnevmatik in gume) je bilo število prodanih pnevmatik v EU najnižje v zadnjih sedmih letih. Takšen padec je neposredna posledica šibkega gospodarstva, upada prodaje novih vozil, manjšega obsega tovornih prevozov, v veliki meri pa nanj vplivajo tudi spremenjene nakupne navade potrošnikov.

Nizkocenovneži so vse bolj prisotni

»Našo panogo trenutno zaznamuje izjemno močna konkurenca. V Evropi opažamo naraščajočo navzočnost predvsem azijskih proizvajalcev nizkocenovnih pnevmatik, ki na trgu ustvarja velike cenovne pritiske. Dolgoročno pričakujemo, da bo povpraševanje po pnevmatikah ostalo na visoki ravni, na kar bo vplivala rast trgov v razvoju, kjer število vozil še naprej narašča. Na razvitih trgih zaznavamo vse več povpraševanja po večjih in visoko zmogljivih pnevmatikah, medtem ko povpraševanje po manj zmogljivih pnevmatikah upada,« je povedal Matej Zavrl, direktor prodaje in marketinga za potniško pnevmatiko pri Goodyear Dunlop Sava Tires. Njihovo krovno podjetje v Evropi proizvaja in trži pnevmatike petih blagovnih znamk, pri čemer je Goodyear v Severni in Latinski Ameriki celo vodilni proizvajalec, v Evropi pa tretji največji.

Na drugi strani so seveda manjši prodajalci, ki se po svoje bojujejo za vsakodnevni kruh. Med večje in uspešnejše pri nas spada Avtocenter Špan. Vodja servisa Boštjan Gorc pravi, da so kupci vse bolj ozaveščeni o pomembnosti ustreznih pnevmatik, ki še kako vplivajo tudi na varnost v prometu, zato se jih po njegovem opažanju vse več odloča za pravočasno zamenjavo izrabljenih pnevmatik z novimi. »Pri izbiri se seveda odločajo za pnevmatike, ki ponujajo najboljše razmerje med ceno in kvaliteto. Zdaj se celo lažje odločajo tudi zaradi novih oznak, s katerimi lažje primerjajo pnevmatike med seboj glede oprijema na mokrem, kotalnega upora in hrupnosti,« dodaja Gorc. Poleg tega opažajo, da je pomemben dejavnik pri izbiri pnevmatike v zadnjem času postal tudi podatek o energijskem razredu pnevmatik, ki velja od konca prejšnjega leta. Tako pri Španu opažajo, da vozniki izbirajo predvsem pnevmatike z nižjim kotalnim uporom in dobrim oprijemom na mokrem cestišču. Glede na splošno gospodarsko stanje postavijo v ospredje seveda tudi ceno.

Visoko zmogljive pnevmatikebodo vse bolj priljubljene

V katero smer bo šla gumarska industrija v prihodnje? Po mnenju Mateja Zavrla bo na prihodnost vplivala predvsem pospešena rast BDP v državah v razvoju. Ta bo ob ugodnih tržnih dejavnikih za naraščanje števila vozil pospešila splošno rast teh trgov. Na že razvitih trgih (Severna Amerika, zahodna Evropa) naj bi bilo v prihodnje več povpraševanja po visoko zmogljivih pnevmatikah večjih dimenzij, ki bodo ponudile še več vrhunske tehnologije, medtem naj bi povpraševanje po nizkocenovnih pnevmatikah padalo. Inovativna tehnologija bo še bolj agresivno vstopala v srednje segmente avtomobilske industrije in industrije pnevmatik. »A bolj kot kadar koli prej bo pomemben tudi okoljski vidik, tako pri proizvodnji pnevmatik, ki mora biti za okolje čim manj obremenjujoča, pnevmatikah samih, torej njihov vpliv na porabo goriva, kot tudi odstranitvi izrabljenih pnevmatik. Pričakujemo lahko, da bo označevanje zmogljivosti pnevmatik, ki je bilo v EU uvedeno z lanskim letom, postalo standard v industriji povsod po svetu,« pravi Zavrl.

Kljub vsem težavam se razvoj pnevmatik ne ustavlja. Nove tehnologije sledijo trendom v avtomobilski industriji, tako lahko v prihodnje, ocenjuje Zavrl, kupci pričakujejo še več pnevmatik s sistemom za vzdrževanje tlaka (kot sta sistema AMT ali RunOnFlat), pnevmatike za določena vozila, kot so električna, in seveda prilagojene pnevmatike za tovorna vozila. Prav tako lahko v prihodnje pričakujejo pospešen razvoj pnevmatik na področjih energetske učinkovitosti pnevmatik (nižanje porabe goriva) in zmanjševanja hrupa. Navsezadnje prihaja tudi doba tako imenovanih inteligentnih pnevmatik z vgrajenimi elektronskimi napravami, ki pnevmatiko povezujejo z vozilom. Do izboljšav bo prišlo (in mora priti) tudi na področju proizvodnje, ki bo vse bolj prijazna okolju, povečala pa se bo uporaba novih surovin (denimo bioizoprena, sojinega olja in podobno).