Glavni argument za obdavčitev je nedavno poročilo Mednarodnega centra za raziskovanje raka, po katerem so delci v plinih, ki uhajajo iz motorja pri uporabi dizla, kancerogeni. Po Svetovni zdravstveni organizaciji ti delci v Franciji na leto povzročijo smrt 40.000 ljudi, obolelih za rakom pljuč.

Zaradi omenjenih novih dejstev je prejšnji teden ministrica za ekologijo, 39-letna Delphine Batho, zahtevala, da se obdavčitev dizla postopoma izenači z obdavčitvijo navadnega bencina. »Ko smo v Franciji spodbujali nakup avtomobilov z dizelskim motorjem, nismo imeli podatkov, ki jih imamo danes,« je po televiziji dejala Bathova, ki se zavzema za postopno zvišanje davka na dizel. Takojšnje ukrepanje za zmanjšanje porabe dizla pa zahteva predstavnica zelenih v socialistični vladi, 37-letna Cécile Duflot, sicer ministrica za stanovanjsko politiko.

Zdravo tudi za proračun

Drugi argument za višjo obdavčitev dizla je nujnost zmanjševanja proračunskega primanjkljaja, ki ga Francija že vrsto let zaman poskuša ukrotiti in ki se letos kljub vsem novim davkom ne bo znižal na načrtovane 3 odstotke BDP. Z obdavčitvijo dizla, ki bi bila enaka, kot je obdavčitev navadnega bencina, bi vlada dobila med 7 in 8 milijard evrov novih prihodkov na leto. Trenutno francoska država od litra bencina dobi 61, od litra dizla pa 43 centov, torej je razlika še za pet centov večja kot pri nas in za cent večja kot v Nemčiji.

Nasprotniki višje obdavčitve dizla trdijo, da bi s tem oslabili že tako šibko francosko avtomobilsko industrijo, ki v veliki meri temelji na proizvodnji dizelskih avtomobilov. Peugeot-Citroën, ki je imel lani kar za 5 milijard evrov izgub, se je še bolj kot Renault, ki je imel lani dobro milijardo dobička, usmeril v avtomobile na dizel. »Francoski proizvajalci avtomobilov so veliko delali z dizelskimi motorji. Če bi zdaj z davki kaznovali to usmeritev, bi bilo to katastrofalno za našo avtomobilsko industrijo, še posebno za Peugeot-Citroën,« je za dnevnik Le Monde dejal 63-letni Philippe Marini, eden vodilnih senatorjev opozicijske UMP, in dodal, da je dizel danes veliko manj škodljiv kot pred 20 leti.

Z desničarskim senatorjem se povsem strinja minister za reindustrializacijo, 50-letni Arnaud Montebourg, sicer eden najbolj levo usmerjenih članov vlade, ki opozarja tudi, da bi takšno izenačenje obdavčitve obeh goriv po žepu udarilo velik del Francozov.

Montebourg proti subvencijam

V vladi poskušajo omenjena nasprotna stališča preseči tako, da bi država subvencionirala zamenjavo 7 milijonov najbolj problematičnih avtomobilov na dizel za nove avtomobile na bencin (kar bo sicer spet povečalo proračunski primanjkljaj). Minister Montebourg pa odločno nasprotuje temu, da bi vlada subvencionirala nakup novih avtomobilov tako, kot je to počela Sarkozyjeva vlada v letih 2009–2011. Od tega tovarne v Franciji namreč niso imele koristi, saj sta že prej dva velika francoska proizvajalca avtomobilov zaradi predrage domače delovne sile skoraj vso proizvodnjo malih avtomobilov preselila drugam, nakup dražjih avtomobilov, ki jih v veliki meri proizvajajo v Franciji, pa se ob subvencijah ni povečal.

Podobno kot Renaultove tovarne na Slovaškem, v Romuniji in Turčiji je imel v letih 2009–2011 zaradi subvencij v Franciji tudi novomeški Revoz veliko dela in zaslužka. Tako je leta 2010 prodal vsega skupaj več kot 210.000 avtomobilov, leta 2011 170.000, lani pa samo še 130.000, od tega skoraj 20.000 dizelskih. Povečana obdavčitev dizla v Franciji pa bi verjetno v manjši meri še dodatno prizadela proizvodnjo v Revozu, ki je bila lani vsega skupaj samo še okoli 40-odstotno usmerjena v prodajo v Francijo.

Francoska vlada zdaj subvencionira nakup ekoloških avtomobilov zgolj tako, da kupec električnega avtomobila prejme 7000 evrov, kupec hibridnega pa 4000 evrov subvencije, kar pa Revoza, kjer naj bi prve električne avtomobile začeli proizvajati konec leta 2014, za zdaj ne zadeva. V zvezi s Slovenijo bi se nam tu morda lahko tudi zastavilo vprašanje, zakaj v Bruslju takšno pomoč francoske države domačim podjetjem dovoljujejo, državne dokapitalizacije Elana pri nas pa na primer ne.