S projekcijo filma Poletje z AntonomJasne Krajinovič se bo danes začel 15. festival dokumentarnega filma, ki ga prireja Cankarjev dom. Jasna Krajinovič je sicer slovenska filmarka, deluje pa v Belgiji, kjer je v produkciji slavnih bratov Dardenne posnela Damjanovo sobo (2008), dokumentarec o slovenskem delinkventu. Enourno Poletje z Antonom je nastalo v belgijsko-ruski koprodukciji, pripoveduje pa o 12-letnem dečku, ki obiskuje vojaški vadbeni kamp, kjer ruske dečke učijo »postati možje«.

Poudarek na migracijah

V tekmovalnem delu festivala (v njem se filmi potegujejo za nagrado Amnesty International Slovenije) je tokrat poudarek na migracijah. Na evropskih mejah je v zadnjem desetletju umrlo več kot 15.000 ljudi, nemški režiser Philip Scheffner pa v Reviziji obravnava »primer« dveh romunskih državljanov, ki so ju med ilegalnim prečkanjem poljsko-nemške meje ubili policisti. Avgusta 1991 se je v bližini italijanskega pristanišča Bari znašla albanska ladja s skoraj 20.000 begunci. Po izkrcanju v Italiji se je v nasprotju z njihovimi pričakovanji začela »humanitarna katastrofa bibličnih razsežnosti«, pravi režiser Sladke ladjeDaniele Vicari; dvajsettisočglavo množico lačnih, žejnih in razcapanih ljudi so najprej zadrževali na pristaniškem pomolu, potem pa so jih prepeljali na nogometni stadion, kjer se je med begunci začelo brezvladje po načelu močnejšega.

Večina festivalskih filmov je razvrščena v že tradicionalne programske rubrike, kot so Aktualni, družbenokritični, Miti, ikone, mediji in Intimni portreti. Vodja filmskega programa v Cankarjevem domu Simon Popek v programski knjižici kot »najbolj navdušujoč film festivala« izpostavlja Združeno Rdečo armado, bangladeški film v režiji Naeema Mohaiemena, ki govori o pripadnikih japonske Združene Rdeče armade, ki so septembra 1977 ugrabili letalo japonske družbe, pristali v Bangladešu in zahtevali odstop japonske vlade. Film Soba 237 (režija Rodney Ascher, ZDA) je dokumentarec o neštetih interpretacijah Kubrickove kultne grozljivke Sijanje (The Shining, 1980). Več filmov govori o izraelsko-palestinskem konfliktu, med njimi Čuvaji (režija Dror Moreh), v katerem nastopa šest članov zloglasne izraelske obveščevalne službe Shin Bet. Jutri v režiji Andreja Grijazeva je dokumentarec o ruski umetniški skupini Vojna, ki operira predvsem s subverzivnimi urbanimi akcijami, uperjenimi zlasti proti policiji. Meja med umetniškim dejanjem, provokacijo in vandalizmom je pri Vojni pogosto zabrisana, njeni člani pa se morajo skrivati pred oblastjo in živijo v ilegali.

Dragocena retrospektiva

Še posebej dragocen prispevek letošnjega festivala dokumentarnega filma pa je retrospektiva filmov Fredericka Wisemana, ki ga nekateri že dalj časa imenujejo »največji živeči ameriški režiser«. Wisemanov opus obsega cel korpus portretov ameriških institucij, javnih šol, bolnišnic, vojaških vadbenih kampov in logističnih centrov, živalskih vrtov, veleblagovnic, socialnih služb, športnih objektov, prostorov politične diskusije, samostanov, sodišč, kulturnih prizorišč in intimnih življenjskih okolij.

Wisemanovi filmi so »odraz stanja stvari v njegovi domovini«, pravi Simon Popek, »pri čemer dostikrat ni jasno, ali gre za odslikavo ameriških sanj ali nočnih mor«. Ta retrospektiva bo potekala v Slovenski kinoteki. zv