Ko beseda nanese na športno prehrano, večina pomisli na beljakovine in ogljikove hidrate. Vse več ljudi pa se zaveda tudi pomena mikrohranil, to je vitaminov in mineralov, za kakovost vadbe in hitrejšo regeneracijo po njej. Podrobnosti nam je zaupal Marko Hanželič, mag. farm., zaposlen v Lekarni Ormož. Po njegovem je preskrba z mikrohranili pri marsikaterem športniku precej bolj na preizkušnji, kot je morda vidno na prvi pogled. »Vitamini nimajo le regulativne vloge pri preskrbi z energijo, saj številne novejše študije potrjujejo tudi njihovo dejavno vlogo pri višanju praga vzdržljivosti med vadbo in pri hitrosti regeneracije po vadbi,« je razkril.

Dva najpomembnejša

S športnomedicinskega vidika sta po besedah Hanželiča, ki je tudi sam rekreativni športnik, na tem področju še posebno pomembna folna kislina in vitamin B12, ki spadata v skupino vitaminov B-kompleksa. »Pomanjkanje teh vitaminov lahko privede do motenj pri razvoju eritrocitov, ki se lahko izraža tudi kot makrocitna anemija in je zaradi prenizkega vnosa vitaminov B-kompleksa precej razširjena tudi med dobro pripravljenimi rekreativci in celo vrhunskimi športniki,« je pojasnil sogovornik in dodal, da vitamin B12 ob tem sodeluje tudi pri nastajanju beljakovin ter pri metabolizmu ogljikovih hidratov in maščob.

Nenadna slabost, izmučenost, hitro bitje srca

To so simptomi pomanjkanja vitaminov B, ki običajno nastopijo med vadbo in so posledica manjšega transporta kisika v organe, še posebno v mišice, ki so med vadbo najbolj obremenjene. »Na srečo je anemijo zaradi pomanjkanja folne kisline in/ali vitamina B12 enostavno določiti s pomočjo specifične krvne slike in jo zdraviti s pripravki v obliki tablet ali ampul,« je dejal farmacevt in opozoril, da se je v primeru pomanjkanja vitamina B12 treba najprej prepričati, ali morda ne gre za kakšno izmed kroničnih obolenj prebavnega trakta, ki lahko prav tako povzroči pomanjkanje omenjenega vitamina. Drug pomemben vidik ustrezne preskrbe vitaminov B pri športnikih pri vzdržljivosti. »Vitamin B1 vpliva tudi na izboljšanje sposobnosti koncentracije, spomina in splošnega delovanja živčnega sistema, vitamin B6 pa sodeluje pri nastajanju živčnih prenašalcev v možganih, med katerimi je tudi serotonin, ki ima prav tako blagodejen vpliv na občutke športnika ob naporih,« je izpostavil zanimive in manj znane vplive na psihično počutje.

V mesu, ribah in jajcih

Hanželič je priporočil, da omenjene snovi v največji možni meri v telo pridobimo s hrano. Vitamine skupine B v večjih količinah najdemo predvsem v mesu, ribah, jajcih in v nekaterih vrstah zelenjave (solata, šparglji), zato je ustrezno nadomeščanje vitaminov skupine B s farmacevtskimi pripravki še posebno pomembno pri športnikih veganih.

Zdravilo pred prehranskim dopolnilom

V lekarnah je na voljo veliko pripravkov s kompleksom vitaminov B, večinoma v obliki tablet, ki obljubljajo ustrezno preskrbo z omenjenimi vitamini, a so v veliki večini registrirani kot prehranska dopolnila.»Zanje veljajo precej ohlapnejši predpisi kot za zdravila,« je opozoril sogovornik. Ker je vitamin B-kompleks na voljo tudi kot zdravilo brez recepta, je po njegovem pametneje izbrati tega, saj sta zaradi izjemno strogega nadzora na področju zdravil vsebnost vitaminov in neoporečnost pomožnih snovi v tabletah zagotovljeni.