Taksisti so čedalje bolj nezadovoljni, ker veljavna zakonodaja omogoča vsakomur, ki ima pet minut časa, da postane njihov poklicni kolega, in zaradi pogoltnih šefov taksi podjetij, ki v hlastanju za zaslužkom v svoje vrste sprejemajo vse več pogodbenikov. Ti namreč za dispečerske storitve plačujejo mesečno članarino, ta pa predstavlja glavni vir dohodka za vsako taksi podjetje.

»Taksist v teh časih preživi le, če dela od 10 do 12 ur na dan. In to vsak dan, vključno s sobotami in nedeljami. Morda je le deset odstotkov takih, ki si lahko svoj obstoj zagotovijo z normalnim številom delovnih ur – torej tako, da delajo po osem ur na dan šest dni v tednu. Sam moram na cesti preživeti najmanj 300 ur na mesec, ali pa živim pod vsemi standardi,« pove Senad Čatović, ki je taksist zadnjih šest let.

Najhuje je, pravi, pozimi, ko priložnostni taksisti postanejo tudi gradbeniki, ki so v tem času večinoma brez posla. »Taksistov kar mrgoli. Bencin je vse dražji, cene v taksi društvih pa so dampinške,« poudari.

Prvi so se uprli taksisti pri Laguni

Pred 14 dnevi so v podjetju Intertours z njim prekinili sodelovanje, zato se je odločil, da spregovori. Obtožili so ga, da je organiziral »štrajk«, do katerega pa po njegovih besedah pravzaprav sploh ni prišlo. »Nekaj dni pred 'stavko' smo se s kolegi taksisti nekajkrat sestali in se pomenkovali, kaj se dogaja pri Laguni že ves teden. Tam so protestirali proti prenizki tarifi in vključevanju vse več novih taksistov v taksi službo, saj že sami nimajo dovolj dela. Nezadovoljstvo so izkazovali s tem, da so se javili na vezo, torej so prišli v službo, potem pa se niso javljali na pozive. V tej, tako imenovani tihi stavki, je sodelovalo kakšnih 40 taksistov,« začne razlagati Čatović.

Enako zamisel so imeli taksisti pri Intertoursu, a je Čatović predlagal, da se najprej dobijo na kavi, strnejo težave in rešitve ter jih posredujejo direktorju podjetja. Da bi bila stavka legitimna, pravi, morajo biti namreč izčrpane vse druge možnosti. A še preden mu je s kolegi uspelo popiti prvo kavo, je povsem slučajno srečal direktorja Intertoursa Smaila Dautovića. To je bilo prejšnjo nedeljo.

Sestanek še ni »štrajk«

»Rekel sem mu, naj ne bo jezen, ker se je na to temo dan prej vnela debata kar prek radijske zveze. Ljudje morajo povedati svoje, sem mu dejal in dodal, da se bom sam prav gotovo udeležil sestanka, da izvem, kaj vse tare moje kolege. Konec koncev sem svoboden človek, ki se lahko kadar koli in s komer koli srečujem. A on tega očitno ne dojema na tak način. Odvrnil mi je, da bodo vsi, ki bodo sodelovali pri 'štrajku', dobili odpoved. Napovedani sestanek je namreč imenoval 'štrajk',« povzame Čatović debato s svojim nekdanjim šefom.

Le pol ure zatem je Čatovića kar dispečerka prek centrale obvestila, da je z njim prekinjena pogodba, ker je napovedal, da se bo udeležil stavke. A kasneje niti do sestanka ni prišlo, saj so se po besedah Čatovića taksisti prestrašili. Šef Intertoursa Dautović pa je začel taksistom pošiljati tudi SMS-sporočila, v katerih jim je žugal z izklopom iz dispečerske centrale. O tem smo poročali že prejšnji teden, ko nam je Dautović sprva zanikal pošiljanje sporočil, nato pa vznejevoljen dejal, da lahko v svojem podjetju počne, kar ga je volja.

S ceste je nemogoče delati

Naš sogovornik je, potem ko je bil izgnan iz Intertoursa, teden dni delal kot samostojni taksist. Zdaj še toliko bolj razume, zakaj kolegi požrejo marsikaj – tudi dvig cen dispečerskih storitev – in se nočejo izpostavljati. »S ceste oziroma brez centrale je nemogoče delati, ker so stranke tako prestrašene zaradi oderuških cen, ki jih imajo določeni taksisti, da pod nobenim pogojem nočejo v taksi.«

Po enem tednu je 51-letni Senad Čatović zatočišče našel v taksi podjetju Rondo. Hkrati se je odločil, da bo ustanovil društvo, pravzaprav neke vrste sindikat, ki se bo zavzemal za pravice taksistov, dvig standardov in enotno taksi tarifo. Zdajšnja cena je po njegovem mnenju – tako kot tudi po mnenju obrtno-podjetniške zbornice – za 20 odstotkov prenizka. Če se ne bodo mogli dogovoriti za enotne cene, je treba določiti vsaj najnižjo in najvišjo tarifo. S ceno, ki je manjša kot evro za prevožen kilometer, je nemogoče preživeti, pravi.

»Zavzemali se bomo za to, da se omeji izdaja licenc na število prebivalcev. Zdaj je namreč taksistov enkrat preveč. Trenutno je narobe tudi to, da se licence izdajajo na voznika in ne na vozilo, kar pomeni, da ima lahko nekdo neomejeno število vozil in potem drugim prodaja licenco. Apelirali bomo tudi, da se ponovno uvede izpit poznavanja mesta, ki bi ga morali taksisti predložiti pri sklepanju pogodb s taksi podjetji, saj bodo na ta način odpadli vsi 'padalci', ki delajo sramoto poklicu in odžirajo kruh pravim taksistom,« je poln idej sklenil Čatović.