Stiska z denarjem se ne bi smela odražati na obutvi vašega avtomobila, čeprav proizvajalci in prodajalci pnevmatik opažajo, da se prodaja malce zmanjšuje, v Savi na primer so lani zabeležili padec za pet do deset odstotkov. A skozi zimo, pa tudi, če ne bo radodarna s snegom, se boste bolj varno prebili z ustreznimi zimskimi pnevmatikami. In še ceneje bo, posebno če boste zaradi letnih pnevmatik v zimskih razmerah »pridelali« kakšno prometno nesrečo, povzročili zastoj ali pa če vas bodo možje v modrem ustavili pri kontroli pnevmatik.

Sneg ni edino merilo

Danes je izbira ustreznega zimskega obuvala za vaše vozilo več kot pestra, naprodaj je okoli 30 različnih znamk pnevmatik različnih cenovnih razredov. In ker zlato pravilo pravi, da je pozimi boljša najslabša zimska kot najboljša letna pnevmatika, razlogov za tuhtanje enostavno ni.

Korak k večji varnosti na cestah pozimi je prav gotovo zakonsko določena uporaba zimskih pnevmatik z dovolj globokim profilom od 15. novembra do 15. marca. Moramo priznati, da so imeli pisci teh zakonov malce preveč razvit socialni čut – dovoljene letne gume in zima sta dve stvari, ki nikakor ne gresta skupaj, pa četudi imate v prtljažniku dve toni verig. Znano je, da naše vrle cestarje vreme pogosto preseneti bolj, kot bi si vozniki želeli. Takrat oditi na pot z letnimi pnevmatikami je naravnost samomorilsko in že to, da bi nekje ob cesti morali nameščati verige, je dovolj, da ustvarite pravi prometni kaos. Kajti tudi kazni za neuporabo zimske opreme v zimskih razmerah (te po 23. členu ZVCP veljajo, ko se ob sneženju sneg oprijema vozišča ali ko je vozišče zasneženo, zaledenelo ali poledenelo) niso tako majhne. Te znašajo od 40 do 500 evrov in 5 kazenskih točk.

Zimske pnevmatike postanejo še toliko bolj pomembne, ko zunanja temperatura pade pod 7 stopinj Celzija, kajti pri nizkih temperaturah letne pnevmatike postanejo trše in zaradi tega je njihov stik s podlago slabši. Zavorna pot je pri nižjih temperaturah z letnimi gumami v povprečju v primerjavi z zimskimi za skoraj deset metrov daljša. Pri nakupu se pozanimajte tudi o lastnosti gume na mokri cesti. Znano je, da boste tudi pozimi veliko kilometrov opravili na mokri cesti, torej lastnosti na snegu niso edino pravo merilo za nakup. Sicer se z novimi nalepkami, ki so enotne znotraj EU in naj bi pomagale kupcem pri primerjavi pnevmatik na osnovi treh dejavnikov (poraba goriva, oprijem na mokri cesti in kotalna glasnost), pokaže nekaj več primerljivosti med različnimi znamkami in modeli pnevmatik, a veliko vam povedo tudi lastne izkušnje in strokovna pomoč pri vulkanizerju. Sodobne zimske pnevmatike imajo tudi predpisano smer vrtenja, torej velja preveriti, ali so vam jih pri vulkanizerju pravilno namestili.

40.000 kilometrov ali štiri sezone

»V mrzlem in suhem vremenu je priporočljivo voziti previdneje, saj je vozišče osnova za dober ali slab oprijem. Zelo pogosto je to vozišče prašno (ostanki soljenja in posipanja) in zaradi tega tudi suho nevarno. Pri vožnji v snegu moramo poskrbeti za primerno hitrost, snežna brozga se lahko zelo hitro spremeni v ledeno ploščad, prav tako težak moker sneg. Suh in nov sneg pa imata spet drugačne lastnosti, cel ali zvožen zahteva drugačno vožnjo. Na oprijem vplivata tudi dimenzija pnevmatike, saj ožje bolje 'režejo' vsake vrste sneg, ter že omenjena globina posebej oblikovanega dezena. Ta ima širše kanale za lažje čiščenje, bloki pa imajo tudi drobne lamele, ki omogočajo boljši oprijem v snegu, saj je njihov učinek podoben oprijemu kaveljcev. V bolj toplem vremenu (nad 10 stopinj Celzija) bo zimska pnevmatika ravno zaradi prej omenjenih posebnosti hitreje zdrsnila, tako pri pospeševanju kot tudi pri zaviranju in v ovinkih. Tekalna površina je mehkejša kot pri letni pnevmatiki, k hitremu zdrsu pripomorejo še že prej omenjene lamele blokov dezena,« pravi inštruktor varne vožnje Brane Legan.

Potem je tukaj tudi starost pnevmatike, ki tudi zelo pomembno vpliva na njihove lastnosti. Prestara pnevmatika počasi izgublja svoje prave lastnosti, proizvajalci pa jih zagotavljajo za dobo najmanj petih let. Če je starejša od desetih let in ima profil globok manj kot štiri milimetre, je zrela za odpad. Po izkušnjah vulkanizerjev naj bi povprečna zimska pnevmatika zdržala štiri sezone ali okoli 40.000 kilometrov, vseeno pa je dobro, če vozniki pridejo k vulkanizerju vsaj preverit, v kakšnem stanju so njihove pnevmatike.

V zadnjih letih se je kvaliteta zimskih pnevmatik zelo izboljšala. »Tudi sam poskušam uporabljati čim kvalitetnejše pnevmatike. Pri tem izbiram glede na lastnosti, saj se nekatere pnevmatike bolje obnesejo na suhem, nekatere na mokrem cestišču, nekatere pa v snegu. Pri (pre)poceni kitajski konkurenci so praktične primerjave pokazale precej slabšo oprijemljivost v ovinkih in pri zaviranju, pri čemer je še dodatna slabost to, da slabše, kot je stanje vozišča, slabše se oprijemajo. To pa ne velja za zimske pnevmatike priznanih proizvajalcev, ki imajo izdelavo na Kitajskem,« še pojasnjuje Legan.

AMZS-jev test zimskih pnevmatik dimenzij 165/70 R 14 T, 205/55 R 16 H in 215/65 R 16 T objavljamo na www.dnevnik.si