Arhitekti, s katerimi smo se pogovarjali, a želijo ostati neimenovani, menijo, da oba mostova res povezujejo določeni podobni elementi, vendar pa je tudi res, da so avtorske pravice v arhitekturi nekoliko problematične. "Tiste rešitve, ki se izkažejo za dobre, je smiselno pač uporabljati," je prepričan eden od sogovornikov. O plagiatorstvu je težavno govoriti tudi zato, ker na vsak objekt vpliva kontekst, v katerega je ta postavljen, in omenjena mostova sta v povsem različnih okoljih.

"Ta dva mostova sta si podobna toliko, kot so si podobni dirkalniki v formuli 1," pravi prof. Peter Gabrijelčič, ki je s sodelavci zasnoval omenjeno rešitev. "Gre za ista izhodišča. Če hočeš narediti nekaj čim bolj nenavadnega ali domiselnega, je rešitev neskončno, če pa želiš narediti nekaj čim bolj minimalističnega, so rešitve nujno podobne," še dodaja dekan fakultete za arhitekturo, nekoliko presenečen nad očitki, ki so ga doleteli.

Natečaj sicer ni predvideval čim manjšega poseganja v prostor, a kot pravi Gabrijelčič, "ostaja vprašanje, ali želi avtor preseči Plečnika ali pa se iz spoštovanja do njegovega dela in tega prostora odloči, da ostane čim bolj neopazen". Po njegovem gre za podobna načela kot pri prenovah objektov kulturne dediščine, kjer morajo biti posegi karseda diskretni.

Ta rešitev je nastala iz problema, kako ohraniti Plečnikovo delo pod mostom in kako ohraniti ambient s sosednjim Tromostovjem in Šuštarskim mostom čim bolj nedotaknjen. Tudi konstrukcijsko je ta most popolnoma drugačen od tistega na Reki, poudarja Gabrijelčič. V strokovnih krogih, zagotavlja, še ni slišal očitkov o plagiatorstvu ali preveliki podobnosti obeh mostov, četudi vse te mostove "vsi dobro poznamo".

Most hrvaških braniteljev v Reki. (Foto: Studio 3LHD)

Poklicali smo tudi zagrebški arhitekturni studio 3LHD, kjer je nastal načrt za Most hrvaških braniteljev. V studiu pravijo, da so prejeli že več vprašanj glede domnevnega plagiata, a zadeve ne želijo komentirati. Načeloma se sicer strinjajo z mnenjem ljubljanskega podžupana Janeza Koželja, da minimalizem pač limitira v podobne rešitve.

Kot je namreč zapisal Koželj, ocenjevalna komisija ne presoja o avtorskih pravicah in izvirnosti, to je stvar presoje avtorjev, ki se morajo ravnati po etičnem kodeksu. "Znano je, da zasnove mostov, ki temeljijo na načelih minimalizma, limitirajo v vedno bolj podobne rešitve glede na stopnjo redukcije. Doseči najtanjšo, najbolj transparentno, najbolj neopazno brv se ne da bistveno drugače, kot so to dosegli arhitekti 3LHD ali P. Gabrijelčič ali kdor koli drug. Racionalne rešitve so univerzalne in se jih ne da avtorsko zaščititi," še meni podžupan. Pred leti se je dilema o plagiatorstvu pojavila na Reki, ko je na natečaju za džamijo zmagala arhitekturna rešitev, ki so jo predložile tri študentke. Izkazalo se je, da gre za kopijo obstoječe veleblagovnice na Nizozemskem, zato je mestna oblast natečaj razveljavila in v sodelovanju z islamsko skupnostjo podpisala pogodbo neposredno s tistimi arhitekti, ki so po njihovem mnenju našli najboljšo rešitev.